Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettsvenska-marsvinsföreningen
Läst 2075 ggr
Mojma
0

Stamtavla?

Exakt vad innebär det med stamtavlor, är det något mer än att man vet alla släktingar och att man kan ställa ut?

Creation
0

På en SMF-stamtavla brukar det stå information om marsvinet, samt släktingarna i tre led bakåt och information om dem.

Informationen om marsvinet/släktingarna innefattar ev. titel, namn, ras, färg, födelsedatum, reg. nr, kön och uppfödare(i den mån informationen finns förstås). Även ev. kullsyskon.

Den uppfyller inga i princip andra funktioner än att det är ett bra kortfattat informationsblad om marsvinet och släktingar(vilket är jättebra att ha, tycker jag) och att man kan ställa ut marsvinet ifall det är registrerat.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Mojma
0

Men att det har stamtavla som man får från uppfödaren innebär väl att marsvinet ÄR registrerat? Vad är bra med att ha det registrerat? Och går registreringen ut efter X antal tid eller hur fungerar det?

Atensia
0

#2 Om det är en stamtavla från SMF och inte en "hemma gjord" så betyder det att marsvinet är registrerat. Så har jag fattat det. Och registreringen gäller så länge marsvinet lever.

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

FeliciaS
0

#2 Stamtavla och registreringsbevis i SMF är olika saker. Stamtavla är ett härstamningsbevis, alltså marsvinets släktingar. På ett registreringsbevis finns även stamtavla, men också andra uppgifter som #1 nämnt. Registreringsbevis får ett marsvin som är registrerat i SMF, och enbart renrasiga marsvin kan registreras (alltså inte pet, men om de ser ut som en ras är det ok). Man registrerar dem för att kunna ställa ut dem i rasklass eftersom att de då måste ha ett registreringsnummer.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

urfaren
0

En stamtavla kan man få på alla djur, den visar helt enkelt bara vilka föräldrar och släktingar bakåt är. Däremot om man ska ställa ut i ras och den ska räknas som renrasig så ska den vara registrerad. Det är ju samma med hundar!

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Mojma
0

Ok då förstår jag allt, tack. Bara en liten fundering… Hur kan dom på SMF veta att uppgifterna säkert stämmer, inte för att jag själv skulle bry mig om just det men mer av nyfikenhet hur de kan veta att folk inte bara "skriver i". Måste ju finnas något att gå på, eftersom annars skulle det ju gå att fiffla med stamtavlor på hundar & katter också tex. Hmm :o

Abico
0

#6 - Fast av vilken anledning skulle någon fiffla med stamtavlor?
Man får helt enkelt hoppas att folk är ärliga. SMF är en ganska liten förening också och jag tror att det skulle sprida sig väldigt fort om någon upptäcktes med att hålla på och fiffla med stamtavlor, det ser inte så bra ut och dennes rykte skulle nog ta stryk.

Hanna 

Mojma
0

Abico det har du nog väldigt rätt i!