Matsedeln
Här hoppas det i buren och kuttrar av glädje för jag har precis gett selleri, lite isbergssallad, dill , persilja och Äpple.
Lunch bestod av blomkål, lite paprika :)
Självklart finns det pellets och färskt vatten :D
vad har ni gett era marsvin idag?
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Idag har det serverats gräs, morötter och lite äpple. Kligröt, kålrot och vitkål kommer sedan lite längre in på kvällen :)
Åh låter smaskens ;) Idag var det första gången jag gav Selleri, och dom älskar det! Det var extrapris på coop :P

Selleri är en favorit här hemma, förutom persilja ;) Jag tycker selleri luktar jääätte gott :D
a de luktar gott. Nu får grisarna god andedräkt :)
Ikväll fick mina tjejer vitkål, morot och paprika. Får se om jag går ut och plockar lite gräs till dem senare idag, det har nämligen regnat större delena av dagen men nu verkar det ha gett med sig.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Mina får vanligtvis bara grönsaker en gång om dagen. Men eftersom Kira är högdräktig går jag och mutar henne med en massa gott hela tiden, och ska hon ha så måste de andra i buren också få för annars äter dom upp maten för henne. Och inte kan jag ge 4/9 marsvin mat, haha. Därför har marsvinen just fått sitt tredje mellanmål idag… Isbergssallad och gurka blev det ;)
Hanna

#6 Samma här, fast jag har faktiskt is i magen och låter bara Leanna + hennes burkompis få. Men jag kan lova att det är X antal väääääldigt besvikna ögon som stirrar på en när man går därifrån. Meya ställer sig på bakben och viftar med tassarna i luften och när det inte hjälper så snurrar hon hon runt i sin iver. ;-) Nåja, inte riktigt så men om hon kunde så skulle hon garanterat göra det för att få persilja!
Nu har mina precis fått gurka paprika och salatd . senare i kväll väntar vitkålen som inte brukar vara så poppis efter mycket mer goda grönsaker :)
Mina får oftast morgon och kväll. Men jag och mamma kommer in med små gurkskivor och sådant någon gång under dagen.. haha
Idag har de fått broccoli, morot, vitkål och lite persilja. Gav dem nyss lite selleri för första gången, men det verkar inte bli någon favorit…
Imorse fick mina vitkål och nu ikväll har de fått maskrosor + havrekross :)
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Idag har det hittils serverats:
Maskrosor,gräs,kirskål,hö & vatten. Snart blir det middag med broccoli & salladskål, kanske lite gurka=)
Mina får oftast bara ett grönsaksmål 1 gång om dagen, men nu när jag hittat gräs och sådant ute så får de lite extra;)
Här vankas det sallad och en hel drös annat grönt till höger och vänster idag för att pappsen har köpt hem massvis med nya grönsaker. Det är ju trots allt lördag :P
Idag har dom bara fått vitkål på morgonen och nu på kvällen. Men dom ska nog få lite broccoli också.
Idag fick mina grisfisar kruksallad, gul paprika nu på kvällen. Imorse fick de vitkål och rivna morötter. 
Ja här har det SNÖAT hela dagen *morr spott å fräs*
Mina grisar har fått vitkål, bladpersilja, kornkross och kärlek.
#10 jag gav mina grisar selleri för första gången idag ja med. Men mina ÄLSKAR det!
Jag har då inte hittat en enda maskros häromkring :(
Idag har jag bjudit på bladselleri, kålrot, persilja, morot och knäckebröd. På bladsellerin åt de bara bladen. Brukar era tycka om stjälkarna. Kålroten blev ingen välkommen nyhet verkar det. Speciellt hanen är kräsen. Han lever endast på morot tycks det. Suck, det räcker att få mina barn att smaka på nya maträtter och att äta tillräckligt.
Salladskål, gurka, hö, vatten bara. Men de ska få morot och något mer innan jag går och lägger mig. :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Förutom hö och vatten har mina fått vitkål och morot till frukost, oxbowpellets blandat med havregryn till middag, och blomkål persilja och gurka till kvällsmat. :)
Ska ge mina frukost nu. Det blir påfyllning med hö och vitkål :) Dom får alltid vitkålen först så dom inte ska rata den när det finns massa annat smaskens att äta ist :p
Mina får alltid vitkål och morot till frukost. På eftermiddagarna får de alltid någon annan typ av grönsaker/frukt/gräs aldrig vitkål och morot det är frukost det. I dag har de inte fått någonting än men snart ska jag ge mina förhoppningsfulla smågrisar sin frukost… den vanliga.
Nu när gräs och maskrosor börjar titta fram blir eftermiddagsmålet mer och mer inriktat på det, så det ska plockas gratis mat idag. Det kommer även att serveras broccoli eftersom det kommer att ingå i människornas mat. Jag tror det man plockar ute är det bästa och nyttigaste man kan ge marsvin faktiskt, de är gjorda för att äta gräs och i maskrosor finns gott om C-vitamin. Under sommaren får de massor av mat utefrån jag plockar dagligen kassvis med gräs och örter.
Kvällsmaten här blir samma som alltid, högivan som räcker ett dygn. Jag är noga med deras hö det måste vara så bra hö jag kan hitta för detta är trots allt basen i deras kost. På kvällen får de också sitt kornkross med lite Lottiepellets i och nytt vatten i flaskorna.
Mina får på vardagsmorgnar massor av hö och havregryn blandat med pellets. På kvällen antingen morot eller stjälkselleri + antingen persilja eller paprika + mer hö. Ibland tomater. Gurka nästan dagligen som godis.
Vitkål, broccoli, blomkål och annan kål, äpple mm kan ligga kvar tills det blir oätligt. Banan går de omvägar runt, verkar tycka det luktar pyton.
Har den senaste veckan även börjat ge dem maskrosblad nästa varje dag som verkligen verkar vara en favorit. Har varit ute på gräsmattan en gång en liten stund och mumsade gräs som om de inte ätit på flera dagar.
På helgen när vi är hemma blir det mer grönsaker lite då och då under dagen.
Ni som plockar så mycket gräs ute, är ni inte rädda för att få in fästingar? Eller plockar ni bara kortgräs på gräsmattan?
Idag fick de persilja (enbart Hera), morot och persiljerot till frukost. På eftermiddagen gav jag dem två nävar Kirskål och gräs. Till kvällsmat fick de broccoli och stjälkselleri. Förutom det har de även fått hö några gånger under dagen och några av honorna har fått kraftfoder.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Morötter och en stor hög gräs har de fått idag hittills, förutom hö då.
Mvh Felicia
Mina har bara fått broccoli & morot idag. Vitkålen är slut, har glömt att köpa ny. Och såklart hö :p
Vitkål, paprika, gräs och gurka. Hö och vatten förutsätter jag att alla förstår att jag ger.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Än så länge har de bara fått nytt hö och vatten samt gräs, slänger troligtvis in nån grönsak till dem innan jag går och lägger mig. De som har kraftfoder har även fått det påfyllt idag.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Imorse fick de morötter och palsernacka, vid tvåtiden fick de ett jättelass med gräs som de inte ens orkade äta upp allt av och nu ikväll har de fått broccoli och stjälkselleri som kvällsmat. Förutom det har de fått hö också.
Mvh Felicia

#35 Inte undra på att Frideborg har lite extra hull… ;-)
Hö, vatten & färskt gräs =)
Idag har dom fått gurka, morot, broccoli och färsk vitkål :)
Idag blev det rotselleri och lite morot till frukost, sen massa gräs och liiite vitkål till kvällsmat :P
#36 Nu är hon i riktigt bra form, faktiskt *s* Bortsett från mammamagen, men den tror jag aldrig vi får bort.
Mvh Felicia
Idag: Hö, palsternacka, kornkross (tjejerna), kornkross+cavy performens pellets (killarna), färskt gräs, morot, hö igen, färskt gräs igen..
Och sen ska de snart få hö igen. Såklart har de fått vatten också:p
Idag har mina grisar fått hö, vitkål, morot och kornkross till frukost. Och sen fick de lite extra gott på eftermiddagen, då fick de lite gräs som jag lyckades hitta (bor i stan) på ett lämpligt ställe.
Nu ikväll fick de hö, broccoli och lite selleri. Sen fick jag fylla på vattenflaskan för 3:e gången idag! Solen har riktigt stekt oss under hela dagen.
Idag har dom fått vitkål, paprika och morot :)

Idag fick mina grisar vitkål & paprika (som vanligt) samt lite jordgubbar- riktigt smaskigt tyckte de flesta :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Idag blev det gurka, brysselkål, morot (och kligröt).
Igår blev det persilja, paprika, morot, broccoli, gurka (och hel havre, med lite pellets i)
=)
Och såklart hö och vatten.
Idag får det bli lite morot, gurka, Hö, vatten och maskrosblad. Kanske lite paprika vem vet ;O)
Än så länge har de fått en stor bunt morotsblast till frukost.
Mvh Felicia
Idag har de fått morötter och alfalfagroddar. Alla utom Frideborg har fått kraftfoder också, och samtliga hö förstås.
Mvh Felicia
Dom har fått vitkål och en liten tomat bit var. Sen såklart det vanliga korn/havre/pellets och hö.

Mina bortskämda snobbgrisar surar när dom får vitkål och nosar efter sin RIKTIGA frukost/middag… Bebisarna är som vilka barn som helst och föredrar sådant som inte innehåller vare sig vitaminer eller näring, som salld eller gurka XD
Idag har mina fått en massa påfyllning av hö, rent vatten, lite gräs och vitkål och morot! Det blir eventuellt något mer till kvällsmat :-)
//Emma
Nu ska dom snart få kvällsmat och det får bli vitkål, paprika och morot :)