Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 870 ggr
[Tisslibiie]
0

Pälsvårdstips sökes!

Nu blir jag less … Har klippt lilla Uniaika flera gånger men hon blir fortfarande kissig i pälsen! Rynkar på näsan Någon som kan ge tips på en väldigt bra klippning till min sheltietös? Tycker så synd om henne.

Creation
0

Vart blir hon kissig någonstans? Honor kissar mer bakåt släpet, vilket gör att man måste hålla det väldigt kort om marsvinets päls inte är rullad. Magpälsen kan man också klippa om den har tendenser att bli blöt. Klipp så kort att hon inte blir kissig i pälsen längre helt enkelt. ;-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[jejjas]
0

Klipp henne kort kort bak i rumpan det är de enda som ger ba resultat glöm inte klippa i jumskarna..  har själv en långhårs tös men henne håller jag kort kort över hela kroppen men endast för att hon är mega hår öm å tolererar inte att jag kammar eller borstar..

FeliciaS
0

Jag hade en Sheltiehona som var mästarinna på att kissa ner sig. Jag klippte henne riktigt kort för det mesta (ca 2-3 cm så hon såg ut som ett korthår) men även enbart kort alldeles vid rumpan och bakbenen. Tyvärr har jag ingen bild på det då hon levde för ett par år sedan.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Tisslibiie]
0

Tack för alla svar! Skrattande Hon blir kissig i rumpan (såklart) men också hela magen. :( Ska bada henne nu, sen får sambon hålla henne när jag klipper för hon är supersprattlig så jag vågar inte på egen hand, vill inte råka klippa henne i skinnet!

Vad tycker ni är bäst, klippa när pälsen är blöt eller torr?

Royalz
0

Jag klipper min peruan när hon är torr, tycker det är enklast. Då ser man hur det blir direkt.

Creation
0

#4 Jag klipper enbart torr päls, blöt päls tycker jag glider lite och dessutom blir det inte lika fint. ;) Man vet ju aldrig slutresultatet. Blöt päls kan också göra att pälsen ser kortare/längre ut än den ser ut när den är torr.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Tisslibiie]
0

#5 & #6 Tack då ska jag klippa pälsen när hon är torr. ^^ Har inte haft långhår sen 08 och det är sjukt vad man glömmer bort saker hehe.

När vi ändå pratar om pälsvård, jag tycker att det är lite irriterande att pälsen på min vita lakelandhona fortfarande är "ljusgul" efter bad. Något tips på bra schampoo för vitpälsade marsvin? Glad Jobbigt när alla ska påpeka det i familjen när de kommer på besök…