låter vid avföring
Jag sitter hos min bror nu och hans marsvin Malon gnäller när hon kissar och bajsar. Korvarna vill liksom inte ut ordentligt? Hon har aldrig vart så förut.
Någon som har en aning?
Det låter som urinsten. Vid urinsten kan marsvinet gnälla både när det bajsar och kissar. Ni kan läsa mer om sjukdomen HÄR.
Vad får Malon för foder? Får hon salt/mineralsten? Ta bort ev. sten i så fall, den gör mer skada än nytta.
Måste också fråga om Malon bor ensam(och varför i så fall)?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Hennes syster dog för ett tag sedan och hon är gammal..
Tar bort saltstenen på en gång.
Hon får foder som är för marsvin och kaniner och ett "kalas" foder med vitaminer för marsvin.
Är det till vetrinären och röntga som gäller?
zooman fullkost & festival with love heter fodren hon äter.
Och givetvis grönsaker och maskrosor osv..
Hon verkar nysa lite nu också
#2 I grönsaksväg då? Gnagarblandningar och många sorters pellets kan innehålla mycket konstigheter som kan orsaka fetma och/eller urinsten, så det skulle jag avråda att ge. Äldre marsvin behöver egentligen inte torrfoder över huvud taget(såvida inte marsvinet har det svårt att hålla vikten, men då skulle jag ändå rekommendera havre, kligröt, kornkross eller andra produkter utan tillsatser framför pellets/gnagarblandningar).
Och ja, röntgen/ultraljud är det enda säkra sättet för att avgöra om det är en sten.
Vad ska man ge gamla tjocka marsvinen för foder då?
Och det där med c-vitamin, är inte det jätteviktigt? Hur ska dom få i sig det?
Vad bör man undvika att ge för grönsaker? Vad ska man ge mer av?
Ursäkta men jag kan inte mycket om marsvin. Sitter bara hos min bror för han sa att hon lät konstigt.
Är hon gammal och tjock räcker det med bara grönsaker och hö, inget torrfoder behövs över huvud taget. Den kosten ger vanligen tillräckligt med näring(däribland C-vitamin). Och gräs+andra nyttiga växter utifrån går förstås också att ge. :-) Är man osäker på om C-vitamin behovet täcks ordentligt av övriga grönsaker man ger kan man ge en extra paprikabit varje dag. Det brukar räcka för att täcka dagsbehovet.
I DENNA artikel kan du läsa vad man kan ge till marsvinen. I den tidigare länkade artikeln om urinsten kan du läsa vad man borde undvika för att slippa urinsten.
Tack så hemskt mycket för snabba svar!
Jag vet inte om hon är tjock men hon är typ dubbelt så stor om hennes syster var och hela min familj säger att hon är tjock. Man känner iofs den fläskiga magen när man bär henne..
Hon får massa nyttiga saker och torrfoder. Men då ska jag säga det. bara grönsaker och hö, ingen saltsten och mycket vatten. Eller, ja.. mycket vatten? Hon har ju alltid tillgång till vatten..
Det kan också vara urinvägsinfektion eller förstoppning! Vid förstoppning och Urinsten så är det snabbt till veterinären som gäller annars så kan faktiskt marsvinet avlida. Ni bör åka till veterinären idag eller absolut senast imorgon!
Ska meddela det! Tack så mycket.
#11 Fast vid förstoppning borde marsvinet inte kvida när det kissar också och vid urinvägsinfektion borde marsvinet inte kvida när det bajsar också. Jag har åtminstone inte hört om något fall där det varit så. I detta fall kvider marsvinet både när det bajsar och när det kissar, därför dök min misstanke om urinsten upp, eftersom det inte är ovanligt att båda symtomen dyker upp då.
#12 Urinsten och förstoppning kan snabbt utvecklas till att bli ett akut tillstånd, så det är viktigt att kolla upp det snabbt, som Liinda säger.
Man kan aldrig vara säker på vilket av dom sjukdomarna det är. Därför gav jag fler exempel på vad det kan vara och det är bara en veterinär som kan bedöma.
Dessutom skriver hon i första inlägget att bajset inte vill ut. Förstoppning? Väldigt hård i magen? Början på förstoppning?
Man ska aldrig utesluta något förns man är helt säker.
#15 Jo, det har du förstås rätt i. Får hoppas att marsvinet förs till veterinär så snart som möjligt hur som helst.
#12 Kan marsvinet inte bajsa alls eller kommer det ut lite ibland?
Ja det får vi hoppas på =)
Hur har det gått nu? Väldigt nyfiken
Alltså vetrinären sa att han skulle vänta en vecka för att urinsten kan försvinna av sig själv och han tror det beror på åldern. Hon är 6 år..
Ja dom kan lyckas kissa ut urinstenen. Men den kan också fastna så då får man ju ha koll så att ni ser att hon kissar
Ja, absolut.
#18 Hon röntgades alltså och ni fick bekräftat att det var urinsten? Att kissa ut en sten är en smärtsam process(och som #19 säger kan stenen fastna, vilket är ett akut tillstånd), men med tanke på honans ålder är ju antagligen operation ett avsevärt mer riskfyllt alternativ. Får hoppas att det är en liten sten och att hon får ut den med så lite obehag som möjligt.
Hur har det gått?
Han ringde vetrinären och vetinären sa att dom brukar kissa ut det själva. Hon kissar, men inte lika mycket som förut. Han har bytt ut mycket torrfoder mot mycket grönsaker och mycket gurka för vätskans skull.. Ingen saltsten osv..
Min bror är efterbliven eller vad man ska säga så det är pappa som tar ansvaret och besluten för djuren. Pappa säger att vi ska lyssna på vetrinären och vänta? :/