Tjuvparning!
Hej! För ca en månad sedan lyckades min lille Houdinigris Wiggo(trefärgad - bilden) öppna sin burdörr och ta sig in till mina tre töser Parcanovis Bonni ( Golden dalmatiner… tror jag), Klara ( sepia) och Morris Wilna ( trefärgad).Ber om ursäket för färgbeskrivningarna… Helt och hållet okunnig!! :D
Bonni och Wilna är skinnysar och klara Sheltie. Wiggo är korsning Sheltie och korthår i okänt antal led.. Hans föräldrar är båda sheltiekorsningar.
Idag fick jag klartecken från en marsvinsuppfödare på att alla töserna är blivande mammor. Hon ska hålla koll så att allt går bra och hjälpa mig!
Finns det något intresse där ute för mina blivande små knott? Vill helst inte lägga annons på Blocket…
Oj vilken otur, det ska ju mycket till för att alla tre honorna ska vara högbrunstiga precis när hanen rymmer :(
Hoppas att både mammor och ungar klarar sig.
Hanna
#4 Jodå, jag vaknade av att det var ett himla väsen hos töserna och sprang dit direkt. Han var nog väldigt flitig de få minuter han var där. Helt otroligt! :S Som en kanin!
#5 Tycker det låter mycket osannolikt att han skulle ha parat tre stycken honor på bara ett par minuter…. Du måste verkligen haft extrem otur om alla honorna högbrunstat vid just det tillfället.
Vad bor honorna i för bur?
Honorna bor i en bokhyllebur som ligger på golvet… bredvid grabbarnas bur… Vad spelar det för roll vilken sorts bur dom bor i??? Egentligen är det inte alls osannolikt att han lyckats på några minuter. (Varför tror ni han rymde? För att stjäla mat eller???) Har pratat med en uppfödare och en vetrinär.. Detta pga närheten mellan burarna.
Jag undrade om intresse fanns för blivande bebisar, inte vad jag gjort för eventuella fel och hur osannolik parningen är. Svara gärna på det som första inlägget handlar om, tack!
(För övrigt kan tilläggas att alla mina hanar ska kastreras så fort värmeböljan är över så att misstaget inte upprepas. Ungarna kommer tas bort om jag inte har intressenter direkt eftersom jag inte är intresserad av varken avel eller fler djur att ta hand om. Kommentarer ang detta är överflödiga och kommer inte besvaras.)
#7 Måste bara fråga varför du hellre avlivar ungarna än annonserar på ex. blocket?

Fast efter en månad går det ju knappast att avgöra om en hona är dräktig, tycker inte man kan avgöra sånt förrän efter ca 6 veckor.
Men det är väl inget fel att annonsera på blocket, det gör väl dom flesta uppfödare med alla slags djur.
tycker inte det är fel annonser där man väljer ju själv vem av dom som sedan svarar som ska få köpa.
Att avliva låter hemskt drastiskt (även om du nu inte tänker svara på något angående just det som du skrev…) Man borde väl inte ta bort friska små bebisar? :( Någon kommer ta hand om dem om du bara gör dig mödan (?) att annonsera! Lättare att sälja ungar än vuxna….

Brukar inte vara några problem att sälaj nmarsvinsungar, har haft många kullar och alltid annonserat på blocket.
Har fött upp kaniner… Gång på gång tröttnar folk, vanvårdar eller skickar vidare sina djur för att dom hellre vill ha en hund, katt eller likn. Om jag inte kan garantera att ett av mina ungdjur får ett tryggt bra liv, ser jag hellre att det inte får något liv alls… Kollade på blocket idag… I princip alla annonser på marsvin är sådana där man tröttnat, blivit allergisk eller liknande. Jag vill inte ha det på mitt samvete… Och jag hinner inte med fler djur själv. Därför.

#13 Jo men visst händer det att folk tröttnar, blir allergiska eller av nån annan anledning inte kan ha kvar djuren, men det är ändå väldigt få. Jag sålde ca 50 kaninungar förra sommaren och av dom har jag sett ett par stycken som har kommit ut på blocket igen och ofta hör dom av sig och frågar om jag kan ta tillbaka dom. Samma med marsvinen, har fått tillbaka två eller tre marsvin av mina 17 kullar i fjol. Så jag tycker inte att du behöver vara rädd att annonsera ut dom.
Du kan ju också göra ett avtal att om dom inte vill ha kvar marsvinen av nån anledning så ska du ha rätt att ta tilbaka dom.

behöll du ungarna?
såg denna tråd nu. Blev det några ungar??
Såg denna nu. Hur har det gått?
Hur är det med Klara annars? Har hon blivit fin? Brorsan hälsar här hemifrån :-)

Frågar detsamma, blev det några ?
Jag skulle sälja av mina kaniner. Jag la ut en annons på blocket och eftersom dom ringer så kunde jag liksom "fråga ut" dom vad dom hade att erbjuda. Om jag tyckte det lätt vettigt så sa jag att dom skulle komma och titta en gång sen fundera på saken och isf återkomma. Sen var det ju vissa som ringde och berättade om sig själva och tyckte jag inte då att det lät bra så sa jag att jag skulle ringa upp om det blev akutellt att sälja kaninen till dom. Det jag vill säga är att du har rätt att neka intresserade köpare som du anser inte kommer ge marsvinen ett bra hem. Blocket skulle jag lagt ut en annons på om jag var du. Att ta bort friska ungar som du inte vill men kanske någon annan som söker en livskamrat vill ha är ju lite synd. Lycka till med allt! :-)
//Emma
Hej på er! Inga bebisar ännu. Väntar med spänning… Alla töserna mår bara bra. Klara har blivit jättefin! Tyvärr växer hennes päls som ogräs så jag får klippa henne i "långkjol" lite då och då. Wilna har fått mer päls på kinder och tassar under graviditeten. Är det vanligt? Bonni har fler fläckar, men det kommer väl mer med tiden antar jag.
Överväger blocket, men har dåliga erfarenheter… Vi får se hur många bebisar som dyker upp! Har två bebisar tingade redan… Puh!

Vad kul :)