Absolut förbjudet?
Hej jag har funderat på att skaffa marsvin, och undrar om det är helt totalt förbjudet att bara ha ett marsvin? Även om man ger han/hon tonvis med kärlek, kel och uppmärksamhet? Själv är jag en stor djurvänn och vill inte plåga något djur.
Hejsan! Jo det är faktiskt så att du måste ha minst två. Marsvin är ett flockdjur och behöver en artfrände för att trivas. Det är klart att de överlever även om de är ensamma, men är det inte meningen att man som sann djurvän ska försöka ge djuren ett så bra liv som möjligt? Även om jag säkert tror att du kommer att ge ditt marsvin både tid och kärlek, så finns du ju inte i buren hela dagen eller hur? Skaffa två stycken så ska du se hur roligt de får med varandra! Lycka till!
Det är inte förbjudet…det är en STARK REKOMMENDATION…läs HELA lagtexten..

Ja, marsvin ska vara minst två och två. Det är en regel/lag, har man ensamt marsvin helt utan en vettig anledning så kan man faktiskt straffas. Jag tycker helt klart att är man en sann djurvän skaffar man minst två stycken. Det är inte mer jobbigt än att ha ensamt marsvin! Då trivs ju marsvin enormt mycket bättre, ev blir lättare att få tamt osv. Inget djur, eller människa kan ersätta en marsvins plats. Marsvin förstår endast marsvin. Så ska du skaffa marsvin alls, så skaffa minst två för djurens bästa. Annars inga alls. Kanske bättre med en guldhamster då? Som ska vara ensamma …
Lycka till hur det än blir!

Citerar vad en person skrivit som håller hård koll på lagarna:
"Det är inte en lag utan en myndighetsföreskrift men det är inte så viktigt, numera är det utan diskussion en bindande regel för alla och man kan straffas om man bryter mot regeln. Dock kan man hålla ensamma marsvin om det finns något speciellt skäl för det, sjukdom, onormal aggressivitet eller vad det nu kan vara. Det skall dock vara något alldeles extra om det skall hålla som skäl för att inte ha marsvin minst två."
jag har min avels hane ensam just nu men där är ju andra marsvin i rummet.
Aja förstod nog att ni skulle besvara så här, men jag får knappt ha ett marsvin och två tror jag inte
. Så det är väl bara att bita i det sura äpplet och ta emot, hade gärna haft ett marsvin men vad ska man göra? Ska väl tjata ihjäl morsan lite och hoppas på det bästa, annars så kan ju några tips vara bra om jag får ha dom.
annars kan du leta efter en hane / hona som inte kan gå med andra marsvin. typ inte kommer överens elr nått.
Hoppas allt går bra med marsvinen om du skaffar dem!

#7 Fast då ska marsvinet vara väldigt aggressivt. För även om h*n inte kommer överens med sin/a burkompisar betyder det inte att den inte kommer överens med andra marsvin. Man får helt enkelt testa. Och även om marsvinet absolut är aggressivt mot alla marsvin, så betyder det inte att den ska bo helt ensam, utan då får man väl komma på något. T.ex ha en bur med marsvin bredvid dens bur. Så att de iaf kan prata jämt vilket är viktigt bara det! :-)
#6 Berätta för din mamma att det är nästan ingen skillnad vare sig man har en eller två. Vad gör en mer? Byta i buren behöver man inte göra oftare för det. Så mycket dyrare blir det absolut inte! Bara bättre eftersom att marsvinen har varann och får lyckligare liv med artfrände! Man ser hur mycket bättre fler marsvin mår än om man har ensamt.
Men annars om du inte får, så får du väl vänta tills du flyttat hemifrån? Kanske kan du skaffa en guldhamster istället eller en kanin?
Och även om du inte får skaffa två marsvin nu, utan får tjata ett tag, så gör det väl inte sådär jättemycket? Då hinner du ju bara läsa på mer om dessa underbara djur. Eller?
Lycka till hur det än blir!!!
1# Det är inget rekomenderat, marsvinet blir mindre aktivt, och inte lika roligt. Dom som bara har 1 marsvin måste lägga ner sååååååå mycket tid på det för att det inte ska känna sig ensamt. Jag ska få marsvin i maj, och vi tänkte för testa med ett, men sen ville min syrra också ha ett, så vi ska skaffa 2 stycken 
Det är upp till var och en hur man kan leva med att låta sitt marsvin leva ensam. Tänk på alla flockdjur, vargar, surikatter, stim fiskar …. ingen överlever ensam länge av olika skäl. Men det kan ibland fungera beroende på hur marsvinet är och hur mycket tid man spenderar med marsvinet. Jag har faktiskt själv haft ett (Tjabo) marsvin som levde ensam största delen av sitt liv men jag spenderade stort sätt hela min lediga tid med honom och han mådde som en prins. Cyklade jag till kollonilotten så var han med mig och vi gosade hela dagarna och åkte jag till min mamma för enhelg eller så så var han med mig hela tiden. Så det är upp till var och en att avgöra om man skall ha ett eller flera marsvin, själv vill jag inte ha enbart ett, Tjabo var ett undantag men han var ej ensam hela sitt liv, bara i början och i slutet.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4