Hur märker man..
om ett marsvin kommer sörja ihjäl sig?
Har som sagt avlivat min ena kille idag och kvar är hans bror ensam. Brodern sitter och skriker i hagen, kuttrar och "småpratar" för sig själv.
Är så himla rädd för att han ska dö han också. Jag har ingen möjlighet att skaffa en kompis till honom så därför försöker jag skänka bort honom till någon annan med marsvin.
Men vi vet ju alla att det kan ta flera månader. Så, hur gör man för att försöka trösta den som är kvar förutom massor av kel?
MVH Erika :)
Min hona som var 7 år tror jag sörjde ihjäl sig. Hon var gammal och sliten och förlorade själv livslusten när hennes kompis avled, så hennes hjärta stannade bara en dag. Hon åt bra och verkade pigg ända in i slutet. Hon avled cirka en månad efter kompisens död.
Jag tror inte att ett yngre marsvin skulle dö av samma händelse, men att hon avled en månad efter sin kompis död har för mig blivit ett bevis på att man aldrig borde lämna ett marsvin ensamt helt avskilt från kontakt med andra marsvin mer än för en månads tid, eftersom det då kan bli väldigt deprimerat.
Huvudsaken tror jag är att marsvinet håller igång. Motivera marsvinet till att röra på sig med godsaker eller annat.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Killen som är kvar är det ju lätt att få att röra på sig. Bara släppa honom i en hage bredvid honorna, så får han både prata och motionera samtidigt.
Men det är just det där sociala som jag är orolig över. Han äter sina grönsaker ikväll iaf. Och hö har jag sett att han knaprar på.
Du har ju andra marsvin som han ser och hör, han är inte helt ensam trots allt. Jag tror inte det är så stor fara då, det är en annan sak om han var helt själv.

#3 Fast han kommer inte i kontakt med dem alls. Han hör dem bara, honorna står på bordet ovanför honom och han under. Hagen är 1 meter ifrån hans bur.
Fundrerar på att kastrera honom så han kan bo med tjejerna, men frågan är ju om han klarar att bli sövd, han är snart 4 år gammal.
#4 Ett marsvin som sörjer ihjäl sig saknar ju all slags kontakt med andra marsvin. Lukter, ljud osv. Jag tror risken är minimal att din hane ska sörja ihjäl sig, men å andra sidan är det en bra idé att kastrera honom tycker jag :-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

#5 Ja, kanske är det så. Men i mina ögon så ser han så ensam ut. Hans beteende är inte detsamma heller. Inget gallerskak och inget skrik när maten serveras.
Frågan är ju om han överlever narkosen och eftervården