Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 3635 ggr
1-2-3
0

Botten?

Hej,

Vad skulle ni ha som botten i en ganska stor utebur?

freddiie
0

Man ska inte ha botten till en utebur, det är bäst och enklast att bara ha kompistgaller i en lätt inhägnad som man lätt kan plocka ihop till vintern :)

1-2-3
0

#1 Jag tror inte att jag ska ha en bur på marken, för det är mycket katter i området där jag bor, och då blir det lätt för kattarna och få tag i marsvinen om dom är på marken. Och jag skulle inte kunna lämna dom ett långt tag om dom stog på marken :/ och om dom är längre upp från marken så får dom inga "besök" xD

Royalz
0

Varför ens ha marsvinen ute om dom inte får vara på gräset? Då kan dom likaväl stanna inne.

Ska du lämna dom utan tillsyns en längre stund måste du ha nät i botten, inte för att marsvinen gräver sig ut, utan för att rovdjuren på utsidan lätt gräver sig in. Har hört flera nu på ett kort tag som blivit av med marsvin som varit i utehagar som rovdjur har grävt sig in till och dödat.

Så ett ordentligt finmaskigt nät om du ska lämna dom utan tillsyn i flera timmar.

Lexxi
0

Jag bor också där det finns många katter och jag har byggt en trekantig typ "kaninbur" om du förstår vad jag menar. Ramen är i trä och sen har jag hönsnät på sidorna. Fungerar utmärkt och katterna har inte en chans att komma in :p

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

1-2-3
0

#3 Okej, stackarna :/ Jag får väl bygga en bur och ha på gräset =)

#4 Aa, jag fattar vad du menar :)

freddiie
0

#3 Nej man ska inte ha nät under! Det är inte alls bra för tassarna, dem kan fastna och sånt.

#2 Har också katter i närheten. Men om du sitter vid marsvinen så kan du alltid jaga bort katterna och se till att dem inte kommer i närheten. Se också till att buren är i skugga när solen steker!

Royalz
0

#6 Jo det går alldeles utmärkt att ha nät i hagens botten. Ska man lämna dom utan tillsyns så är det ett måste. Det har varit både illrar och rävar som jag har hört har tagit sig in genom att gräva och har man då ingen botten så har man inga marsvin kvar sedan.

Men visst, självklart är det bekvämare att ha utan nät, men ska man kunna lämna dom utan tillsyns så är det ju ett måste.

Men väljer man att sitta och passa dom så behövs ju såklart inget nät.

Moa-16
0

Men ha en sån där trekantig bur? Ex Sen tror inte jag du behöver nåt nät på botten om dom bara ska vara ute på dagen. Jag tror absolut inte det kommer något djur & gräver sig in till marsvinen mitt på dagen! Jag har varken nät över eller under mina marsvin. Och än så länge lever dom ;)

Lexxi
0

#8 Det är en sådan jag fast utan "hus" eftersom jag byggt min själv,   men dom har självklart så att dom kan gå in när som är ute.

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

1-2-3
0

Okej, tack för svaren ;)

Mimmitroll
0

#3 Jag har mina marsvin ute dygnet runt på sommaren i en bur på ben, och sen plockar jag gräs till dem. Jag har märkt att de håller sig väldigt friska av att vara ute och få frisk luft och de älskar att komma ut. Jag tycker det är ett säkrare alternativ om man har dem ute dygnet runt. Jag menar bara att de kan må bra av att bara vara ute för att få frisk luft och för att de gillar det, mark-bur är inget måste :)