Är dom syskon?
Jag har haft marsvin i många år, men aldrig haft fler än två åt gången och aldrig hona/hane tillsammans. Jag har heller aldrig satt mig in i färger/raser, utan pekat ut två fina/trevliga och köpt dom. Därför kommer jag nu låta som en total amatör :P
Jag har, vad jag fick förklarat för mig i affären, två marsvinshonor som är systrar. I förrgår hittade jag en marsvinsbebis i buren, alltså är en av systrarna en hane. Jag har bara litat blindt på dom i affären, och trott att semesterpassarna har gett för mycket mat!
Nu till frågan, ett av marsvinen (honan) är virvel vit och ljusbrun, hanen är slät? och svart. Kan dessa två vara syskon ens? (Litar ju inte längre på affären då…) Jag har ingen aning alls :)
Bifogar en bild för att ni ska kunna förstå vad jag menar, men den är från när dom var små.
Oja, dom kan vara syskon
Hur länge har du haft marsvinen? Har du inte haft dom längre än ca 1,5 månader så kan det ju vara så att ett av marsvinen blivit parad i djuraffären eller hos sin uppfödare.
Om du kollar på könet på båda marsvinen och jämför bör hanen ha en tydlig pung. Är du osäker kan du ta kort och lägga ut här så hjälper vi dig :-)
Vi kan inte svara på vem som är vem bara utifrån en bild. Jag antar att du vet vem som är mamman åtminstone eftersom ett av marsvinen är i närheten av ungen mesta av tiden. Ungen lär ju dia någon också.
Det är stor risk att de är syskon eftersom de ser ut att vara i samma ålder och är allmänt lika.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Kika här efter Artiklar som är bra att läsa. T ex om avel, könsbestämning med mer.
Att de är syskon är nog inget att oroa sig över, första generation inavel brukar inte vara någon fara. Är de däremot från grossist och kanske själv inavlade några genterationer kan ungen ha invärtes skador och defekter. Vissa kanske inte visar sig med en gång utan allt eftersom ungen blir äldre.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Jag har haft marsvinen i 8 månader nu, och dom har alltid bott tillsammans. Jag är förvånad att det dröjt såhär länge innan en liten dök upp, men det kanske är normalt det också.
Det jag oroade mig för mest var om det var inavel eller inte, men det kan det alltså vara då. Jag ser tydligt (nu när jag tittar efter, jag har bara aldrig riktigt ansträngt mig för att jämföra) vem som är hane/hona nu. Lätt att vara efterklok :)
Har separerat hanen från honan och ungen efter veterinärs inrådan. Är det något mer jag bör tänka på nu? Stackars hanen är alldeles ensam :(
Vad är det för kön på den lilla ungen då?
När de går ihop från att det är små kan det ta lång tid för hanen att förstå att han är en kille och ska göra vad marsvinskillar vanligen är väldigt duktiga på :-)
Hanen har troligen redan parat om mamma marsvin eftersom honan brunstar direkt efter förlossningen. Du kan alltså förvänta dig ännu en kull om ca 70 dagar.
Försök kolla kön på den lille, gärna med hjälp av könsbestämningsartikeln här på iFokus. Är det en hona kan den fortsätta gå med mamman, men är det en liten kille ska han flytta ut från henne när han är 4 veckor (då de kan bli könsmogna) och gärna in till en äldre hane (förslagsvis pappan i det här fallet då :-)). Förutsatt att du vill ha kvar den lille. Tänker du behålla pappan? Det finns en del alternativ, t ex kastrering.

Väldigt bra fråga, det varierar från gång till gång vi tittar efter
Jag hämtar kameran och fotar!

Whaat vad sa du nu, en till kull! Inte att jag har något emot ansvaret i sig, men ännu mer inavel!
Jag vill jättegärna behålla alla tre, men det blir väl svårt? Fungerar de att ha de tre ihop om jag kastrerar pappan?

# 8. Om bebisen är en hona ja, men två hanar och en hona går inte även om de är släkt.
Marsvin är inte lika känsliga för inavel som t ex människor så jag tror inte att du behöver oroa dig för bebisens skull.
Envishet och drömmar

#10 Jag ser inte, svårt när halva könet är mörkt. Men tänk på att det inte är någon stress med att könsbestämma, han/hon kan ju ändå inte flytta från mamma förrän om 4 veckor!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Jag tycker det ser ut som en liten tjej, men du får gärna försöka ta ett lite ljusare foto :-)
Inaveln behöver du som sagt inte oroa dig för tror jag, det ska mycket till innan det blir något fel på ungarna. Inavel kan aldrig skapa sjukdomar, utan bara - värsta fall, visa de sjukdomar som redan finns i linjerna. I dom allra flesta fall går det som sagt bra.
Hm, nej jag ångrade mig. Det är nog en liten kille. Men ett ljusare foto skulle inte sitta fel! :)
Ta med blixt, det spelar ingen roll :)
Glömde skriva att jag tycker att det ser ut som en hona, iaf på den bilden.
Ta en ny med blixt så syns det bättre.

Ja en liten tös :)
Ja, det var allt en liten tjej :) Då har du ju kompis klar till mamman också. Fundera på kastrering, för då kan du ju ha hela familjen tillsammans. Jag håller tummarna för en liten kull även nästa gång. Håll oss uppdaterade! :)

Jamen vad skönt! Tack så mycket för hjälpen :)
Jag har bara några sista frågor då,
1.Har hört att kastrering är farligt, något om att 50% dör? (då skulle väl ändå ingen genomgå det?)
2. Vi har fångat in en tamkanin för någon månad sen, som skuttade runt på våran tomt. Efter att nu sökt ägaren utan success börjar vi ana att vi är med kanin, en hane. Jag förstår själv nu när jag skriver att det antagligen inte går, men han kan inte bo ihop med marsvinshanen va?
Det är rätt vanligt att dom dör ja. Antingen klarar dom sig eller så klarar dom sig inte.
Jag skulle inte ha kanin ihop med marsvin just för att dom har så starka bakben och lätt kan sparka ihjäl ett marsvin när dom gör sina skutt. Sen ska kaniner inte ha så mycket grönsaker som marsvin ska ha och t.ex vitkål som dom allra flesta har som bas till marsvinen ska inte kaniner ha då dom blir gasiga i magen av det. Sen har dom ingen nytta av varrandra då dom inte pratar samma spårk. Marsvin får inte hållas ensamma utan måste bo tillsammans med ett annat marsvin.

Ok, tack så mycket för all hjälp! :)
Att så mycket som 50% dör tror jag inte stämmer. Mycket beror på vilken veterinär man går till. Jag vet att ponytails här på iFokus kan mycket och om jag inte minns fel gav hon tips i någon tråd på vad man kan fråga efter i samband med kastrering osv, hos veterinären. Kanske kikar hon i den här tråden, annars kan du prova PM:a henne :)
Jag har själv vissa kaniner och marsvin tillsammans och tror visst att de har enormt utbyte av varandra (dock går inget marsvin helt ensamt med kaninen eftersom jag fortfarande anser att de behöver sällskap av en artfrände). Men man måste kunna tolka kaninen och omgående se om det kommer funka hela tiden. Därför skulle jag inte rekommendera dig att ha kaninen tillsammans med marsvinet eftersom det kan bli svåra skador ifall de börjar bråka. Dessutom kommer marsvinshanen ändå behöva en marsvinspolare :-)
#19 Att så många som 50% dör stämmer tack och lov inte. Hade jag varit du skulle jag med satsat på att kastrera hanen så de kan bo alla tre tillsammans. Sätta hanen med kanin skulle jag aldrig göra, oavsett vad måste marsvin ha marsvinskompisar - även om de bor med kanin (vilket jag inte tycker de bör göra pga. riskerna) gäller lagen om att marsvin inte får hållas ensamma.
Leta upp en bra klinik som är vana att kastrera marsvin bara :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus