Static behandling - matolja vs. frontline
Nu ikväll upptäckte jag att grisarna har static. Det försvinner inte när jag blåser på det och jag har också tyckt mig se några av prickarna röra på sig. Ganska mycket är det också…
Så det blir bara till att omgående behandla, jag vill ju bli av med det illa kvickt! Men nu till hur jag ska behandla.
Matolja är ju den naturliga behandlingen som inte lär ge några biverkningar och verkar därför lockande. Dock måste de väl gå på något annat underlag än spån under behandlingsperioden, just för att det inte ska fastna i pälsen? Hur mycket olja behövs för att kväva dessa parasiter?
En annan sak jag tänkt på är att mina grisar har mycket static just i ansiktet. Hur kommer jag åt med oljan där? Kan man verkligen få dit tillräckligt mycket olja för att staticen ska kvävas?
När jag var nojig för ett par år sedan prövade jag denna metod lite halvhjärtat(det var antagligen inte static den gången, men det lugnade iaf mina nerver) och den gången triggades den ena av grisarna dessutom till att tugga på den andres päls(det utvecklades till ett permanent beteende), vilket jag helst inte skulle vilja trigga igen.
Det andra alternativet för mig(det känns inte värt att gå till vet och slösa bort 500 spänn på att få ett recept på sebacil utskrivet när det finns andra alternativ) verkar vara frontline. Det verkar väl både snabbare och lättare mot static än matolja gör. Därmed blir behandlingen lite enklare med hjälp av detta. Dock har jag hört att det inte är så jättebra för marsvinen. Någon med erfarenhet? Ska man i så fall ta dropp eller spray? Hur ser doseringen ut?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag behandlade med frontline första gången jag fick in static, upplevde att den dämpade det hela lite men inte mer. Hade sprayen och sprayade på bra mycket mer än vad man skulle ha (annars blev dom ju knappt fuktiga i pälsen?) tömde 3-4 flaskor innan jag gav upp. Aldrig mer.
Sedan dess har jag kört med matolja när jag fått hit något nytt marsvin med static, hur smidigt som helst. Har köpt en plastflaska rapsolja, vet inte hur mycket som är i för lappen har trillat av, och den har räckt till 3-4 behandlingar nu och är halvfull. Jag brukar hälla på så att pälsen verkligen är täck av oljan, massera in det i pälsen och torka sedan av det överflödiga. Kan behöva fyllas på efter ett par dagar eftersom det "försvinner" olja när dom går i buren. Har inte bytt underlag till mina marsvin när dom haft olja i pälsen. Spån funkar bra. Å andra sidan har jag inte haft spc. långhåriga marsvin med olja…
Staticen i ansiktet brukar sitta i kindpälsen bara och då är det bara att ta olja i händerna och gnugga in med fingrarna.
Jag vet inte hur det är med tuggandet eftersom jag som sagt inte haft spc. långhåriga marsvin med olja. Men är du orolig kan du väl dela av buren under den 1½ vecka eller något sånt som behandlingen kan ta, du kan ju ordna så att dom kan "se men inte röra".
Hanna
Vad är bäst av sebacil och matolja om man inte tänker på priset utan bara funktionen och vad som tar bort static snabbast?
#2 - Sebacil är det bara att doppa marsvinet i så dör det (inte marsvinet då utan staticen ;)). Men var det inte så att det togs bort? Eller går det att få utskrivet fortfarande?
Hanna
#1 Hm, tack för svar. Ska fundera på saken.
Krångligt det här.
#3 Tänker du på dermocan kanske? Det går ej att få utskrivet längre, som jag förstått det. Sebacil är däremot receptbelagt. Men det är så starkt. Jag har läst runt lite nu och tydligen ska sebacil vara giftigt att äta också, citerar fass:
_"Innehåller organisk fosforförening. Farligt att förtära. Använd lämpliga skyddskläder och skyddhandskar. Akta ögon, hud och kläder. Tvätta med tvål och vatten om preparatet kommit i beröring med huden. Förorenade kläder tvättas."
Det låter ju inte något vidare. Särskilt eftersom det inte ska sköljas ur pälsen._
#4 - Näe jag tänkte på just Sebacil, vill minnas att jag pratade med någon som tänkte hamstra på sig ett lager innan det skulle sluta tillverkas eller något. Men jag kanske drömt det :P
Hanna
Sebacil finns fortfarande att köpa, iaf enligt deras hemsida.
#5 Kanske för att det egentligen inte riktigt borde finnas tillgängligt. Något som både är giftigt(när det ska sitta i utan att tvättas bort) och så starkt att det helst inte ska beröra ens egen hud skulle jag ogärna hälla på mina marsvin i varje fall.
När jag hade statice för ca 4 å sen på våra djur avnände jag samma schampo som Myosotis funkade utmärkt, men å andra sidan är det enda gången jag haft de med, har även använt det i förebyggande syste när jag fått in nya djur.. Sabacil vet jag ej hur det funkar men har för mig att man kan få det utskrivet på recept från vet.
Så det PCL schampot fungerar? Har också fått static. Badade dom 2 smittade med virkon, mena antar att det inte hjälper :p men då försvann iaf ev svampsporer. Dom sitter helt genom blöta i sina burar stackarna.
Kan man bada Små ungar på 7v i virkon?
Juste hur smittar static egentligen? Är det bara vid kontakt eller är det luftburet? Så om man tagit på det smittade och sen spritar händerna innan man tar på det andra så smittar det inte? (förutsatt att man bytt kläder om man bär upp dom)
Jag tror helt säkert att man få så himla mycket skit från utställningar bara för att även om ett marsvin har static och dom andra är fria så får dom komma in. På hamster uts stoppas alla djur och därmed är det extremt sällan man får Ohyra, jag har aldrig haft det. Vore mycket bättre om ingen fick komma in om någon hade t.ex static. Så kanske man lär sig kolla djuren innan man åker iväg.
#10 - Nej virkon tar inte static.
Du kan bada 7 veckorsungar utan problem.
Static smittar vid kontakt och är alltså inte luftburet (möjligen om det virvlar runt päls från staticdjur men det är ju ändå inte samma sak som luftburet).
Jag har aldrig fått hem Ohyra från utställning på tre år aktivt utställande, utan enbart från nyinflyttade djur.
Hanna
Jaja, då kanske det inte är så vanligt då ;) Kanse bara att när det blir något så blir det så stor grej av det, som när det blir rena rama paniken när någon får Ringorm.. :p
Jag har iaf badat dom 2 drappade med PCL ohyre schampo nu, såg inget när jag fönade dom torra. Ska bada dom igen om 2 dagar och sen efter en vecka.
Funderar på om jag ska ta och bada alla? Kan ju vara bra att sanera alla nu när jag ändå håller på..
Jag tycker du ska behandla med matolja, det gjorde jag vilket funkade jättebra. Spånet fastnar inte mer i pälsen än vad det gör när de är torra (då var Hera, ch-teddy, en av de som fick en oljekur och hon fick normalt en del spån i pälsen precis som lockiga långhår kan få). Det kväver både staticen och kommande ägg som kläcks om det sitter i så länge som det bör göra, ca 1 vecka. Sedan är det bara att bada (i diskmedel).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Om ett marsvin har static så borde burkompisarna också ha det väll? Den svarta har vita prickar, vissa flyger bort och vissa sitter kvar om man inte tar i allt vad man kan. Den vita har inga prickar alls.
Så då kanske det inte är static dom har? Dens svarta och den vita är båda långhår. Har blåst igenom hela det vita och inget finns på den. Den svarta har som sagt prickar. Det borde väll ha smittats över till den vita på 8 dagar?
#15 - Det är inte säkert att det syns även om bägge har det. Tänk på att det är väldigt små prickar, det är svårt att upptäcka innan det blivit ett par stycken. Om du misstänker att den mörka har det, behandla och behandla bägge två.
Hanna
Jag har badat båda i ohyreschampo 2ggr ska behandla sista gången imorgon. Men vet inte om jag vågar behandla honan igen då hon är dräktig. Får väll klippa av all hennes fina päls då och hälla på matolja på dom.. Det växer ju ut som tur är..
Har blåst igenom dom 5 andra marsvinen och ingen utav dom har static.
Ska kolla långhåren noga en gång till.
Nu har jag klippt av all päls och kört med en hårtrimmer så han är numer en korthårig peruan ;D Han är inojlad med olja också.
Den vita hittade jag inget på, blåste i olika ljus hon är helt fri. Så hon är inte inojlad nu. Även fast det är bäst, men vill inte klippa av hennes päls..
Domino fick antagligen static i samband med en utställning i maj(när jag fick honom alltså) och jag upptäckte det inte förrän nu i augusti när det verkligen blossade upp. Det syntes inte ett dugg i maj. Ett staticpar kan ju föröka sig trots att de bara är två.
När man har static hos ett marsvin bör alltså alla behandlas, åtminstone de som är i direktkontakt med de smittade eller de marsvin man rört direkt efter att man hållt på med smittade.
#20 - Precis. Och som du säger kan det ta ett tag att upptäcka det, och då har man redan hunnit sprida runt det bland marsvinen i huset. Alltså bör man räkna med att alla marsvinen har det om det var en längre tid sedan man fick in det.
Behandlar man så fort man får hem ett marsvin som har static behöver bara marsvinet som har det+dess burkompisar behandlas.
Hanna
Jag oljade in den vita också :p Klippte inte av hennes päls utan den fick vara kvar och det gick bra ändå :)
Räcker det med en vecka? Eller ska man bada av oljan och köra en vecka till?
Jag kör med frontline nu, fick ut skrivet av veterinär.
Rätt lämpligt må jag säga då man bara behöver sätta en klick i nacken på dem så ska de vara behandlade. Dock luktade det otrligt illa och marsvinen gillade henner inte lukten. De fick första behandlingen i måndags och ska ha sista om 2 veckor. Får se om det hjälper, har inte tagit upp dem något än för att kolla då jag ej vart hemma.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se