Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 6257 ggr
alskarkolhydrater
0

Är detta normalt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihop! :)

(jag fattar inte varför texten här nedan blev sådär stort, men jag kan inte få bort det?)

För några dagar sedan började min ena hona ligga såhär på sidan/ryggen… vissa gånger nästan helt på rygg. Undrar bara om detta är något som är vanligt vid magont eller att hon är sjuk? Hon verkar må superbra i övrigt! När hon ligger så på sidan/rygg sover hon väldigt tungt… ibland vaknar hon inte förrens man liksom "puttar" på henne.

Förhoppningsvis är det inget, men eftersom hon inte alltid gjort så så reagerade jag och tänkte att det kan vara lika bra att jag frågar här :)

Mvh

alskarkolhydrater
0

ok :) då antar jag att det är normalt!

Lyan
0

Det är nog inte så många inne nu.

Är det varmt? Mina kan fläka ut sig rätt så rejält med benen rätt ut, men de har aldrig benen i luften som din har, mina ligger mer som strandade valar

Flemming
0

"Vilo-stil"

Lär dig hur dina marsvin ser ut när dom vilar - vilken "vilo-stil" de har.

En del ligger på sidan och ser ut som små bönor.

Andra svänger ut bakbenen åt sidan och lägger huvudet lite på sned och vilar kinden mot underlaget.

Vissa andra sträcker ut sig på mage.

Friska marsvin vilar avslappnat!

Denna text är hämtad från boken Mitt husdjur Marsvinet - Mia Winge

Mia driver marsvinshjälpen.se och det hon inte kan om marsvin …

Du har alltså ett marsvin som har ett 100% förtroende för dig och kan det även sova djupt,tja då skall du vara lycklig!

Flemming

alskarkolhydrater
0

#2 Nä det är ganska svalt i lägenheten nu när vädret är sämre (skönt!) Så man får ju hoppas att det är som #3 skrev, att det är att hon har förtroende… det blev jag glad av att läsa! :)

Man kan aldrig säga att marsvin är ett tråkigt djur, ju mer man lär känna dem, desto mer inser man vilka underbara djur de är :)

Tack för svaren!

Moa-16
0

Jag tycker nog det låter lite konstigt ändå? Men aja, sålänge hon äter & är som hon brukar för övrigt skulle inte jag oroa mig! Kan ju som sagt vara så att hon blivit tryggare.

FeliciaS
0

Jag tycker inte det ser normalt ut, har aldrig sett eller hört talas om något marsvin som ligger med benen i luften på det sättet. Det måset vara ganska mycket emot deras instinkter att ligga på det sättet, eftersom det gör att de inte kan springa och gömma sig från faran lika fort. Dessutom verkar det konstigt om hon har börjat med det så nyligen och tydligt. Hur gammal är hon? Hon är inte lugnare/slöare än vanligt?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

HannaVastervik
0

är hon precis som vanligt annars så är det nog ingen fara, är nog som Flemming säger och som det stod i boken han tagit texten ur!

EvaLuna
0

Jag tycker oxå de verkar lite skumt. Blir lite lur på om de skulle kunna vara c-vitaminbrist…? En gris med c-vitaminbrist ligger gärna på sidan med stela bakben. Får hon ordenligt med kål, paprika, broccoli & annat med mycke c-vitamin?

Abico
0

Jag tycker inte att det ser helt bra ut heller. Visst kan dom ligga på sidan med benen spretande men ditt marsvin ser ut att ligga med magen uppåt, alltså mer på rygg. Vet inte vad det kan bero på, kan hon ha ont någon stans?

Hanna 

Moa-16
0

Tänkte också på C-vitaminbrist(?) Men om hon är som vanligt annars? Hon rör sig inte konstigt? Eller mindre än vanligt?

alskarkolhydrater
0

Första gången jag såg det så trodde jag att det var magont eller något i magen som inte var rätt, men så fort jag "väcker" henne så är hon hur pigg som helst och äter mycket. De har en stor bur att springa i med så att de rör sig mycket. Och C-vitaminer får de.. mycket och varje dag. Är supernoga med detta.

Igår kom jag dock på en grej :) jag tar ju alltid ut dem på balkongen, så fort det är fint väder. Där får de vara så länge det är ljust ute. När jag sen tar in dem på kvällen så får de alltid den "stora" måltiden. Efter att de ätit så går hon och lägger sig såhär då. De andra blir också helt utslagna och vilar tungt, men ligger aldrig på sidan/rygg sådär. Så jag tror att det bara är att hon är trött och mätt, det är därför hon lägger sig så.

Varför jag först blev lite skeptisk är för att hon inte som sagt gjort detta tidigare, men hon verkar må superbra och är pigg (springer runt och hoppar "glädjeskutt" väldigt ofta) tror nog att detta har blivit hennes "nya grej".

Men jag ska ändå hålla ett extra öga på henne för säkerhets skull.. visar hon något som helst tecken på att hon mår dåligt så tar jag henne till veterinären med en gång.

oh ja, förresten hon är 4 år för er som undrade :)

alskarkolhydrater
0

oj nu blev det väldigt långt… förlåt Skäms

Moa-16
0

#11 Okej, hoppas det bara är att hon ät trött då (:

FrippeKurre
0

Så gör min lilla Fripps oxå! Han lägger sig på sidan så att han blir helt platt och så ligger han där och snarkar med vidöppna ögon! Ser ganska komiskt ut faktiskt :P

FeliciaS
0

#11 Okej, det låter verkligen inte som det är något fel på henne i övrigt :) Testa att ge fler men mindre portioner mat och se om det blir samma sak. Marsvin har snabb ämnesomsättning och det är bättre för deras magar om man delar upp fodergivorna på många tillfällen än att de äter massa på en och samma gång. Skulle vara intressant att se om hon beter sig likadant då.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus