#1 Är det bara vid öronen? Det kan inte vara så att de bara är torr hud?
Vid Ringorm brukar det väl vara flera kala fläckar om jag minns rätt
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Det är bara vid öronen och jag har sett att hennes hud på kroppen är ganska röd också. Hon är nybadat så det är kanske shampot som är överkänslig mot
jag skrev döda kanter, jag menar röda kanter
Jag har försökt kolla på olika sidor på internet och jag tycker inte heller det ser ut som Ringorm. För det är vanlig hud innanför det röda, alltså inte mjölig, sårig hud så jag avvaktar och ser vad som händer. Hittade samma på en annan lunkarya. Bägge är lunkor och dom andra 4 som är blandisar har ingenting.
ska ta bättre bilder med gubbens kamera och lägga in senare
Mina marsvin har det oxå, och har alltid haft det… Har trott att det är normalt! Fast Ringorm är det nog inte, grisarna är 2 år gammla och har, som sagt, alltid haft det.
Nä jag vet inte jag, hårlösa ska de ju vara bakom öronen mer eller mindre. Är du orolig så tycker jag att du ska ta kontakt med en veterinär som kan fastställa vad det kan vara
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
ok! Ska göra det :) detta är alltså bara bakom öronen.
Ser helt normalt ut.
Hanna
Du behöver inte oroa dig, det ser normalt ut :) Om det dykit upp efter bad skulle jag tro det har att göra med schampot, antingen är det inte ordentligt ursköljt eller så är det inte tillräckligt milt för henne. Men då borde det synas på andra ställen i pälsen också, och inte bara bakom öronen.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tack. Jag kommer ändå att hålla ögonen på det så att det inte förändras eller förvärras
Mitt marsvin fick så efter hon hade blivit badad i ett schampoo. Efter en dag eller två försvann det dock :) Hon såg riktigt irriterad ut i huden och var lite svullen, bakom öronen.