Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 4310 ggr
Piggy-wiggy
0

Marsvinshjul

Har sett att dom säljs i djuraffärerna men har aldrig sett ett marsvin springa i ett sådan hjul. Är det någon som har sånt till sina marsvin och gillar dom verkligen att springa där i?

Att hamstrar älskar sitt hjul visste jag men marsvin - det  undrar jag. Vill ju inte springa och köpa ett och sen visar det sig vara bortkastade pengar…

Creation
0

Marsvin brukar inte tycka om att springa i hjul, nej(finns det ens hjul som passar marsvins storlek?). De är mycket mer stillsamma än ex. hamstrar och behöver inte röra på sig så stor del av deras vakna tid. Jag har aldrig hört talas om något marsvin som sprungit i hjul.

Sen är det heller inte så bra djurs ryggar, som du kanske redan vet. I hjul med "ribbor" kan de också fastna. Då kan man överväga om hjul är bra att ha över huvud taget, för något djur. Åtminstone de i den mindre storleken.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

mickro
0

tom det största hjulet är för litet för marsvinens ryggar, oavsett vad som står på förpackningen. Eftersom djur som springer i hjul ska kunna springa utan böjda ryggar, gäller även hamster och mus. och för att ett marsvin ska kunna göra det krävs ett väldigt stort hjul. däremot kanske det största hjulet skulle passa för hamstern. :)

Piggy-wiggy
0

Hjulet jag såg var 23 cm i diameter och kändes inte alls särkilt stabilt heller. En onödig grej som marsvinen inte har nåt behov av alls med andra ord.

Royalz
0

23 cm är lagomt för en utställningsavlad guldhamster ;)

Lollo86
0

Djuraffärer tar in mycket som absolut inte är bra.. dom har ju hjul till råttor också =/ Jag tycker att folk som säljer djur ska vara riktigt pålästa..

tantnett
0

Hjul för marsvin? Skrikandes

Det var det sämsta jag hört på länge. Hoppas innerligt att ingen marsvinsägare går på något sådant.

Det är inget varken för marsvin eller ej heller för hamstrar.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Royalz
0

#6 Det funkar utmärkt till hamstrar om man har rätt storlek :) Alltså 20cm +

Fridaaaa
0

#1 dem får plats i ett chinchillahjul :)

Men jag tror inte marsvin gillar att springa i det :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tantnett
0

#7 Jo visst kan hamstrar springa i dom, men på senare tid har det forskats i detta med hamsterhjul och man har kommit fram att hamstrarna stressas i dessa hjul.

Numera har man löprör som kan byggas och anpassas efter burarna.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Royalz
0

#9 Har jag aldrig hört talas om och jag är ändå registrerad hamster uppfödare ;-) Oftast har man inte hjul inne i burarna 24/7 utan brukar ha det i rasthagen som dom vistas i varje dag.