Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2096 ggr
gickan87
0

Kallasfalt?

Någon här som målat botten på sin egenbygda bur med kallasfalt?

Inom kaninhobbyn vet jag att man målar med detta då det ska hålla fukten ifrån träet i botten, nån här som provat?

MVH Erika :)

Sandra-B
0

Det har diskuterats om det här och lite här.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[Liinda]
0

Ja och det gör jag aldrig om, en vecka och det hade fortfarande inte torkat. Fick göra om buren efter det. Så nej skulle inte rekomendera det .

Myosotis
0

#1 Står i en av de länkade trådarna att kallasfalt inte är farligt. Men det stämmer inte helt. Det är märkt med farobeteckning "miljöfarligt" och har följande så kallade riskfraser:

R10 Brandfarligt.

R66 Upprepad kontakt kan ge torr hud eller hudsprickor.

R67 Ångor kan göra att man blir dåsig och omtöcknad.

R52/53 Giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön.

Kallasfalt räknas på grund av den sista riskfrasen ovan som farligt avfall ifall man har rester kvar som man inte använt. OBS att detta inte anges av alla tillverkare då en del har felaktiga/undermåliga säkerhetsdatablad för sina produkter.

Sammantaget - inte en produkt som jag själv skulle använda även om den i torkat skick antagligen inte har några hälsoskadliga effekter på marsvinen och/eller deras ägare.

Sandra-B
0

Oej, jag har ingen koll alls utan länkade bara för att TS undrade om någon använt sig av det och för att jag visste att det hade varit uppe i andra trådar här.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

tantnett
0

Jag har kallasfalt i mina burbottnar.

Visst var det kladdigt att stryka på samt höll ju aldrig på att torka, men kan idag konstatera att jag har oerhört bra bottnar på mina burfack.

Fast man lägger nog snabbare in mattor. Skrattande

Däremot stämmer det inte som #3 skriver att produkten skulle vara farlig. Jag kollade noga upp uppgifterna jag skrivit i länken. och det hos flertal infokällor.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Myosotis
0

#5 Jag kan försäkra att informationen jag har givit i inlägg nr #3 är helt korrekt. Jag har en naturvetenskaplig bakgrund och kan tolka säkerhetsdatablad som detta, detta eller detta.

Flemming
0

Starka saker …

Har precis tittat på en burk med rostskyddsmedel, som jag har i förrådet.

Mercasol 3 Tjockt rostskyddsmedel.

Innehållet är det samma som Kallasfalt.

Jag har inte använt produkten det senaste året men ändå så är sprutdammet som sitter på burken klibbigt.

Om sådan "goja" används till djur, då måste det helt klar föreligga hälsorisker …

Marsvin, kaniner och alla andra djur som äter direkt från golvet måste få i sig asfalten om än i mindre mängder.

Jag har nu gjort ett test genom att slicka på den klibbiga burken och här är svaret.

Det smakar inte kemi men tungan fick någon form av beläggning och jag skall strax skölja munnen.

Nötningsprovet visar att man även med kortklippta naglar kan få av produkten från burken även om man skrapar försiktigt.

Min uppfattning om det hela: Lägg ner tanken på kallasfalt och ge djuren ett bättre underlag!

Bästa hälsningar

Flemming

tantnett
0

Kallasfalten är som sagt klibbig samt rent ut sagt jobbig att arbeta med, men som sagt när den väl härdat så är det jättestarkt och kan inte föreställa mig att djuren har möjligheter att kunna gnaga i sig av det underlaget. Har ju som sagt haft det en tid nu.

Hälsovådligt eller ej tycks vi ha delade meningar om, kan enbart hänvisa till vad jag skrivit i hänvisningsinlägget, och som sagt jag kollade noga upp just detta både via data info samt detaljhandlare innan jag valde detta underlag.

Marsvin 4-ever Tungan ute.