Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4095 ggr
[Sandi92]
0

Mörk urin

Mitt marsvin har väldigt mörk urin. Från början var det bara orangefärgat, men nu är det rött/mörkbrunt. Hon har fått en kur antibiotika (baytril) men det har inte hjälpt. För övrigt så mår hon bra, är lika pigg som vanligt och piper inte när hon kissar (men ibland gör hon det när hon bajsar). Hon kissar däremot oftare än innan vilket beror på att hon även dricker mycket mer än innan. Vad kan det vara för fel? Urinsten har vi funderat på, men brukar de inte ha ont eller vara mer allmänpåverkade då? Njursjukdom och diabetes har vi också funderat på.

HannaVastervik
0

DIabetes är det som kommer upp i hvudet på mig. Men bästa är väl att ta lite prover hos veterinären?

Creation
0

Jag skulle råda er om att ta urinprov hos vet. Kan hända att det är en urinvägsinfektion som spritt sig till njurarna också och därför är särskilt svår att bli av med. Vad har hon fått för dosering av baytril och hur länge? Urinprov borde avslöja diabetes och njursjukdom också. Tror dock inte att blod i urinen är några symtom på diabetes eller njursjukdom hos marsvin…

Marsvin drabbade av urinsten brukar kunna pipa när de bajsar. Kan hända att urinstenen trycker mer mot analgången än den trycker mot urinvägarna(därav mer smärta när hon bajsar än när hon kissar). Eftersom hon piper när hon bajsar skulle jag tro mer på att detta är fallet.

Jag märkte ingen som helst allmänpåverkan av urinstenen på det ena av de två fall jag erfarit. Där betedde sig marsvinet normalt och piggt fram till att sjukdomen var i ett närapå akut tillstånd. I det andra fallet blev marsvinet bara aningen slöare. Mindre smärta innebär ju antagligen mindre allmänpåverkan. Hon ser inte ens koncentrerad ut när hon kissar alltså?

Samtliga nämnda sjukdomar kan medföra symtomet att marsvinet får ökad lust till att dricka. Men som sagt, ta henne till veterinär och kolla upp det.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Sandi92]
0

Tack för svaren. Det troligaste är väl urinsten då. :( Det kostar 500 kr att röntga henne och det ska vi göra. Är det urinsten så har vi dock bestämt att vi inte ska operera henne. Hon är 5 år gammal och har redan varit med om 3 operationer. Vi vill inte utsätta henne för en till. Dessutom kostar operationen 2000-3000 kr, en summa vi inte har råd med nu. Det känns väldigt hemskt om vi ska behöva avliva henne trots att hon mår så bra i övrigt. :(