Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1432 ggr
Loverabbits
0

Får man ha så?

Hej!

Idag finns hemma hos oss två marsvinshanar men jag funderar på att skaffa en hona och då undrar om ni vet detta. Jag vet att man måste ha två marsvin men om man har två hanar som går tillsammans och så i en bur bredvid deras bur går en hona är det då lagligt eftersom dom kan nosa och prata med varandra?

Och så undrar jag även om hanarna skulle kunna börja bråka om det fanns en hona i närheten?

Tack på förhand! 

(Jag vet inte om jag placerade inlägget i rätt grupp.)

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

Caspia
0

Att umgås genom galler ersätter inte att bo i samma bur, nej.

På andra frågan så tror jag att det är sannorlikt att dina hanar förr eller senare ryker ihop om de får en hona på andra sidan gallret.

Njut istället av de marsvin du redan har! Glad

Envishet och drömmar

hepplet
0

får och får… alla marsvin mår ju bättre av att ha en kompis. så det är klart att det skulle vara bättre att ha två honor. Men det är klart att hon mår bättre än att vara helt ensam.

Men varför ska du skaffa en ensam hona? bättre är väl att köpa en till hane i så fall om du bara vill ha EN till…

Linnet
0

#2 Fast att sätta en till hane till två som fungerar tillsammans är inte nåt bra alternativ, risken är stor att det inte alls funkar. Dom kan mobba nykomlingen och dom kan även börja bråka sinsemellan. Tre hanar kan man inte garantera att dom funkar tillsammans.

Bättre då att skaffa två honor, men kanske inte ha dom så nära hanarna för då kan det blio slagsmål, om dom känner lukten av honor.

Sandra-B
0

Nej, det är inte tillåtet att ha det så som du beskriver.
Eftersom marsvin är flockdjur ska de enligt Djurskyddslagen hållas minst två och två, dvs de måste ha minst en artfrände att bo tillsammans med (om inte särskilda skäl föreligger; onormalt aggressivt beteende så det inte fugerar eller eventuellt smittsam sjukdom).

Läs gärna artikeln om vad lagen säger som marsvin som finns här på sajten. Finns även en artikel om varför man inte ska ha marsvin ensamma.

För att svara på din andra fråga så ja, med absolut största sannolikhet kommer det inte att dröja länge innan dina hanar börjar bråka ordentligt om du placerar en bur med en hona i direkt anslutning till dem.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Creation
0

Varför inte bara låta honan ha en kompis(och låta de bo i en separat bur) ifall du ska skaffa en hona? På många sätt blir det ingen större skillnad i skötsel mellan när man har ett och när man har två marsvin. Den stora skillnaden är väl att marsvinen med största sannolikhet mår många gånger bättre när de bor i par än när de bor ensamma.

Att just ha en bur med en hona i närheten av hanarnas bur(alltså ej direkt bredvid med enbart galler som separerar dem från varandra) bör ej leda till bråk, men detta stimulerar heller inte ensammarsvinets behov av socialt umgänge något vidare.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Loverabbits
0

Tack för alla svar. Ni undrar varför jag skulle vilja skaffa en hona och inte två är för att jag så småningom eventuellt skulle vilja ta en kull på honan och då spara en av ungarna som burkompis till honan. 

Så då var min fråga om det var lagligt att ha så men i sådana fall får jag väl skaffa två stycken. Själv tycker jag att man ska ha flera marsvin i samma bur eftersom dom är flockdjur men jag undrade om man fick ha så om man tänker skaffa en burkompis till honan.

Royalz
0

#6 Det är ju inte ens säkert att det blir någon hona i kullen.

Loverabbits
0

#7 Det har jag inte tänkt på.Oskyldig Det lutar åt att det blir två honor istället.

Marika7208
0

Själv har jag tre marsvin, dock tre honor som fungerar jättebra ihop,, skulle inte råda till att skaffa en hona när du har två hannar,,isåfall låna en hona av nån som vill avla,, räcker med två eller så skaffar du så du har tre hannar….

Binajis
0

Tänk på att om du ska använda någon av dina hanar, är det inte säkert att de går tillsammans efter att den ena har träffat hona. Då behöver du plötsligt en bur till och en varsin burkompis till hanarna.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Fridaaaa
0

nej kan man inte, dem ska ha sällskap i buren :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.