pulpan
Hej
råkade för en gång skull klippa för nära pulpan o mitt marsvin blöder, har nån varit med om detta o vad kan man göra för att stoppa blödningen eller måste man åka in? Dvs inte bara en bloddroppe som kom utan det kommer lite grann hela tiden
Har bara lyckats klippa pulpan på hund, men antar att det är samma med alla djur. Att det blöder som tusan men slutar efter ett tag
åh tack,, jag har haft hund, kanin o katt också o är supervan vid att klippa alla möjliga omöjliga djur att klippa klor på.. i de fall så har det slutat men är inte van vid marsvin känner jag nu när det blöder , har doppat klorn i kallt vatten, vilket brukar hjälpa o dra ihop sig men men,,, tycker det tar lång tid..
Tror inte du behöver oroa dig. Men slutar det verkligen inte på ett bra tag får man väl ringa och fråga, men tror nog att det slutar snart. Du kan ju sitta och hålla emot på såret med en bit bomull eller så om du vill det ska gå fortare? =)

Det brukar inte vara någon fara utan det stoppar av sig själv (jag tolar det som att det inte rinner/forsar).
Har du exempelvis potatismjöl hemma så kan du doppa klon i det eftersom de har lite av en stoppande effekt eller vad man ska säga.
Det finns medel (både pulverform och som vätska) som man kan köpa som stoppar blodet inom några sekunder vilket kan känna skönt att ha hemma för säkerhetsskull. Vi har tre hundar som alla hatar att få klorna klippta så det händer titt som tätt att det går hål på deras klor så vi har sådant hemma, har testat både i pulverform och som vätska och jag föredrar det sistnämnda- tycker att det är lättare att hantera, men det är långt ifrån alla gånger jag sätter på något för det brukar stoppa av sig själv. På marsvinen är det flera år sedan jag använde Stop bleeding- klipper jag hål på dem sätter jag ner dem i buren igen bara och det är mycket sällan det inte har slutat blöda (kollar givetvis till dem så att blödantet upphört efter en stund).
Jag tror som sagt inte att du behöver oroa dig, enligt min erfarenhet stoppar det av sig själv i de allra flesta fall :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
nej och hon är pigg o så ,,tror inte heller att det är nån fara , tack för tipset , känner igen detta att det finns pulver att köpa i zooaffären. Kände mig bara osäker helt plötsligt o som världens sämsta matte :) tack för tipsen o lugnandet
På marsvin tar man blodprov genom att klippa i pulpan. När jag tog blodprov på mina satiner klippte de rejält i pulpan men det slutade ändå blöda för fort :-P Så det är ingen fara, bara ser otäckt ut