Imaverol?
Någon som använd imaverol mot Ringorm. Ska behandla mina marsvin som fått Ringorm med detta medel, men hittar ingen information nånstans om just behandling på marsvin. Imaverol behandling på hästar hittar jag. På dom ska man bara badda själva utslagen. Ska man bada hela marsvinet i det och ska man skölja ut det efteråt eller bara bada dom och låta det toroka in. Glömde fråga vetrinären om det. Tacksam för mer information om just imaverol
Och gärna nån som vet pris på det också. Ska hämta ut receptet på fredag för dom skulle beställa det. Fråga aldrig vad det skulle kosta dumma jag

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Fick just höra att man måste bränna upp spånskive burar för dom går inte att sanera. Har fler fått göra det också
Imaverol badar du dem i och bara "kramar" ur efteråt, de ska inte sköljas. Det luktar örk och låt inte överblivet Imaverolvatten stå över natten, då blir det kräkvarning (vet av egen erfarenhet *örk*)
Att man måste bränna allt har jag inte hört, jag har dränkt i Virkon och sista gången har jag även målat om för att få bort de sista sporerna. Man kan även ställa sådant som tål det i ugnen, kommer inte ihåg hur länge och på vilket gradtal. Tvättbara saker tvättas i 60grader.
ok. Jag har nämligen just byggt nya burar så jag dränker in dom i virkon och mälar dom. för det har jag ändå inte hunnit göra än så det passar bra. tack för tpset om imaverolen också. Ska inte lämna överblivet framme.
**Diva:
**Om du har träsaker(där även spånplattor) som du bara slänger bort någonstans så kan det ju finnas svampsporer kvar ett bra tag och om något annat djur kommer i kontakt med dessa så kan de ju bli smittade själv och eller sprida smittan vidare igen. Det är det som är meningen med att man "måste" bränna trämaterial som inte kan saneras på andra sätt.
Hur fungerar Ivamerolen då, går det in i huden och sedan i blodomloppet eller tar det bara utslag på ytan?
Kan tänka mig att det inte är bra att få in medlet/schampot i öron/ögon/nos/hals och hur gör man då för att säkert få bort eventuella sporer som kan finnas på huvudet om de inte går in i blodet och verkar på de viset menar jag.
Jobbigt med Ringorm!
Trähus mm kan man ställa in i ugnen på 60 grader i cirka en halvtimma, det fungerade på mina trähus när jag hade Ringorm. Jag gjorde som så att jag tog bort alla trähus ifrån buren, in med dom ett i taget i ugnen och sen ut med dom i vårat förråd. Under ringormsveckorna hade marsvinen hus som jag hade klippt till av vanliga korgar i plast. Då var det bara att tvätta dom i virkon S varje vecka samtidigt som buren gjordes ren och även den blev tvättad i virkon S. När behandlingen var slut så satte jag in trähusen en gång till i ugnen och sedan fick marsvinen tillbaka dom i buren igen.
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
#7 Har du bur i trä eller galler burar och hur sanerade du buren
#8 Jag har en bokhyllebur i trä. Hade Virkon S i en sprayflaska och sprayade på buren, tog sedan en trasa och gnuggade med, både på utsidan, insidan och själva burgolvet. Sen bara i med spånet.
Om man har en gallerbur så är det bara att ställa den i badkaret/duschen och sen på med en massa Virkon S lösning.
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se