Vikt nedgång
Varför går mina marsvin ner i vikt? Nu undrar jag om det kan bero på att alla är sjuka eller för att de har fått mindre mat så de gått ner omormalt eller normalt.
Jag har gett samma mat och tror de har fått ungefär lika mkt… Jag är minst sagt förbryllad. Ingen verkar sjuk och alla äter.
Förra vägningen var 29 okt och på en vecka ser det ut så här (soterat åldersmässigt):
Agnes -45g
Signe -48g
Albin -35g
Marwin -28g
Leo -12
Tim -9
Ninni -23
Isa +11 _(bra att hon ökar)
_Daga -13
Tuva +61 (bra vikt uppgång)
Atsuma +45 (bra vikt uppgång)
Svårt att välja kategori för de här. Men skriv gärna vad ni tror.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Har du årets hö? Mina började tappa vikt och muskler när de började få årets hö, likadant för en väns marsvin. Har pratat med hästfolk där jag praktiserar (hästbutik bla konstigt där finns hästfolk duh
) och de säger att årets hö är katastrof (inte allt men merparten). Har börjat ge mina lucern och de börjar ta sig igen
. Luvern ökar proteinhalten, proteinbrist ger vikt- och muskelnedgång
#1 Hmmm har jag inte tänkt på, kan vara så. Det känns färskt iaf var inte länge sen jag bytte till en annan bondes hö heller… Tål att tänkas lite mera på, eftersom det är precis alla fast jag har börjat ge lite mer pellets också.
#2 Klart du får säga vad du tycker. Fast viktnedgång "utan orsak" brukar inte vara normalt. Jag vet att jag är noga med att kolla vikt, hälsa och ge mer bra mat för jag vill veta att de är som de ska. Många djur visar inte när de är sjuka så om jag håller noga koll så kan jag upptäcka eventuella dåliga saker tidigare än annars. Men jag har faktiskt slappnat av lite mer än för ett tag sen.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Kan man ge lucern till marsvin? Är det som med hö att man kan ge fri tillgång?
Vad är lucern??

Mina får just nu lucernmix, vilket är lucern, gräshö, melass och olja. De har fri tillgång. Om de riskerar att bli för tjocka är det bättre att ge hö eftersom oljan och melassen innehåller mycket energi
Vart får man tag på det och är det verkligen bättre än vanligt hö?
Jag har sett att granngården säljer det. Googlade runt på det nyss och det verkar som att det hjälper dom att hålla vikten bättre, så för djur som är lite tunna är det nog bra att ge lite ibland. Ska nog prova till min Kurt faktiskt.

Jag tror att lucern finns i pelletsform på granngården. fast jag tror inte det är nån fara med marsvinen. Kolla vikten på nån vecka igen, dom går ju lite upp och ner.
#3 Årets hö är förrädiskt just för att det är inte dåligt i den bemärkelsen, utan det både, ser, känns och luktar normalt (ser ut som ett riktigt drömhö)men proteinet räcker inte. Har inte så stor koll på höanalyser i övrigt, men just proteinbrist får jag ofta höra på praktiken och även www.bukefalos.com sök på proteinbrist så får ni upp massor på´häst
Är väldigt lullig i huvudet nu så om jag börjar låta koko så vet ni varför.
#5#6 Lucern är ett grovfoder precis som hö, tror det är en art av gräs, man kan därför ge fri tillgång, men då finns risken att de istället blir dundertjocka. Jag har lucernet i byttor så de får i princip fri tillgång men de måste jobba för att få tag i det.
#7 Det stod jag och valde mellan men mina skulle inte hinna äta upp det i tid då detr inte håller lika länge.
Oljan ger än mer protein och melassen ger smak och energi. Melass är en restprodukt från sockertillverkningen.
#8#9 Det är inte bättre än vanligt hö, som brukar funka alldeles utmärkt för de små behov våra grisar har men i år är kvoterna så dåliga att det behövs proteintillskott till vissa marsvin. Så man ska ju inte byta ut höet mot Lucern utan man ger en liten del lucern utöver deras vanliga fodergiva om det vanliga höet inte räcker till.
#10#11 Japp, det brukar finnas på granngården och på de flesta ställen där de säljer hästmat. Finns både som hackat strå som jag och Morumotto ger och som pellets som Linnet hittade, bägge går lika bra men det är viktigt att om man inte kan kontrollera pelletsätandet så de inte får mer än kanske 2 pellets per gång måste man blöta det. Pelletsarna sväller upp till nästan 10gånger sin egen storlek och får de då många torra kommer det att svälla i magen på dem.
Hoppas jag fick med allt

#8 Ett tag saknade jag det vanliga höet eftersom det luktar gott och har frödelen av strået kvar. Nu, eftersom jag har flis från trädgårdens buskar, känns det ok med lucernmix. Det är lite skillnad i hanteringen, eftersom jag tar lucernmixen i tvålitersburkar ligger det inte hö överallt mellan förrådet och marsvinsburen. Finns att köpa där man köper hästfoder.
#9 Höet gick åt väldigt snabbt, det var besvärligt att förvara och åka och handla så ofta. Så när lucernmix ändå fanns i affären tyckte jag det var värt att testa.
#12 Tack för mer info! Mina får bortåt en liter per dag och marsvin, de äter inte upp allt men resten lägger sig fint som lite extra strö på botten av buren. Jag räknar med att säcken räcker i 3-4 månader. De har ätit det i en knapp månad, och visar inga tecken på fetma än i alla fall, men de har ju också stor yta att röra sig på. De får dessutom grönsaker, fri tillgång på krafft musli grön och ibland kligröt. Dessutom går de nu på flis från mina trädgårdsbuskar, så allt är ätbart omkring dem ;-)

#3 Jag håller med #2, det behöver inte vara något fel på dina marsvin bara för att de tappat lite i vikt en vecka. Jag väger också mina varje vecka vid samma tid för att hålla koll och mina marsvin pendlar jättemycket, de kan gå ner 40g ena veckan och sedan gå upp 50g nästa vecka och sedan kan de stå still en vecka osv. Så länge de inte går ner 40g ena veckan och sedan fortsätter ner nästa vecka så är jag helt lugn. Vissa av dina marsvin har ju också gått upp.
Såhär såg mina marsvins vikter ut för förra söndagen.
Curry +5
Clamentine +33
Fia +38
Molly +32
Och från vikterna ovan till idag
Curry (-30)
Clementine (-6)
Fia (-30)
Molly (+1)
Så om man tar Fia som exempel så har hon ju gått ner det mesta av den vikt hon gick upp och det är så det brukar fungera. Både Curry och Fia kommer säkert att gå upp den vikt de tappat till nästa vecka. Alla mår bra och de är ganska aktiva så jag oroar mig inte alls :)

Tror inte heller du behöver oroa dig:) Men om de nu skulle fortsätta att gå ner jättemycket allihop, i fler veckor så finns det nog nåt skäl:P
Jag tycker inte du behöver vara orolig så länge de är i fin form och äter med god aptit. Under höstern vintern när det blir mörkare och kvaliteten på grönsakerna minskar tycker jag att grisarna brukar tappa lite mot sin vanliga form. Visserligen är ca -50 gram hyffsat mycket, men det kan bero väldigt mycket på hur länge sen de åt osv. Fortsätter de inte minska i vikt så är det säkerligen ingen fara :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5 Nej fri tillgång bör man inte ge då det innehåller extremt mycket kalcium och protein, vilket vuxna marsvin inte ska ha för mycket av.
#12 Lucern är en ärtväxt, och bör ges i begränsad mängd av anledningarna jag skrivit ovan.
Mina marsvin brukar inte gå ner i vikt, de ökar faktiskt varje vecka.
Fast åtminstone mina tjejer verkar vrålhungriga hela tiden fast dem får hö flera gånger per dag och grönt minst tre gånger per dag….
Alla mina marsvin tappade en del i vikt under förra vintern, vet inte vad det berodde på men dom kom igen till våren. Sålänge dom äter, inte tappar massor i vikt och ser pigga och glada ut så tycker jag inte att du ska oroa dig onödigt mycket.
Hanna
#17 Ok, tack, var inte säker på vad det var. Vad jag menade med fri tillgång var som man ger pellets i fri tillgång, de ska ju ändå alltid ha tillgång till hö också. Lucernen är bara ett tillskottsfoder
Vad kan man ge ett marsvin så att den går upp i vikt? Marsvinet i fråga äter bra, både hö (bra hö), pellets och grönsaker.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
# 22 han har gått ner i vikt nu senaste 2 veckorna, så han är mager nu :/
#24 Ja har kollat tänderna, och han äter både pellets,hö & morötter & grönsaker.