Trasig tand,,,
Min Mirabelle har en trasig framtand, i överkäken, det skiljer nångra mm på dom, kan det bli ett problem?
hon har inte ramlat lr slagit i munnen, bara gnagt på en äppelträds gren, och på metall röret till vattenflaskan, ska jag åka till vet med henne och få det åtgärdat eller kommer hon kunna ordna det sj?
hon äter och dricker precis som vanligt, hon leker och hoppar runt så mycket hon bara orkar,
passar på att fråga också, hur mycket ska grisarna väga ca? jag läste någonstans att dom skulle väga runt 800-850 gram, tänkte låna en liten våg för att se om dom ligger på rätt nivå, sj tycker jag dom är lite runda om magen, och det känns som om dom ligger runt 1 kg,
det kanske kan vara en idé att dra in lite på blandningen och ge mer grönt….
Det hände min ena hane för ett år sedan, men den växte ut normalt igen. Bara du har koll på att hon äter hela tiden så är det nog ingen fara! Viktfrågan vågar jag däremot inte svara på, får överlåta den till någon annan.

det känns skönt att veta, jag kollar deras tänder varje dag nu, speciellt mirras, när jag nu ändå borstar dom,,, =)
Håll koll så att han kan äta som han ska.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om den ena tanden bara är lite kortare än den andra är det inget att oroa sig för, den kommer växa ut. Är det sprickor däremot måste det åtgärdas.
Normalvikt för fullvuxna marsvin är inte 800-850 gram, snarare 850-1200 gram. Vad är det för blandning du ger? Marsvin ska inte ha någon sorts gnagarblandning eller liknande, det är för mycket fett och socker i den, ofta även skadliga mineraler. De ska äta hö främst, därefter kan de få grönsaker 2 ggr/dag och kraftfoder (havre och kornkross rekommenderar jag, det innehåller lagom med näring och rätt sådan) om de har svårt att hålla vikten.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Vilken vikt ett marsvin ska ha, beror på hur stora dem är :) Min ena hane t.ex ska väga minst 1100 gram, då är ganska normalviktigt medans en annan hane jag har träffat vägde runt 1300 gr och var normalviktig :) Men oftast väger dem minst 900 grm som vuxna :D

#4 jag ger dom en blandning från zoo affären, dom får grönsaker 2 ggr/ dag och har alltid hö, men då kanske jag ska byta ut blandningen iaf, och passa på att köpa kornkross till dom när lillsyrran ändå köper det till sin häst,,, tack för tipset,
#5 dom är ganska stora, men oj 1300 gram, vilken bamsing :D
Mvh Sunni

oj jag glömde skriva #4 det är inga sprickor jag älgade genast in och inpekterade gapet på henne,,, bara en av framtänderna som gått rakt av, ca 2 mm,
#6 ja han var stor, så stora brukar dem inte bli :P hehe ^^,