Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 2932 ggr
[Aquelegia]
0

Kastrera marsvin?

Köpte 2 honor som jag nu upptäckte visade sig vara mor och SON ! Tyckte underlivet på min lilla tös luktade konstigt och tänkte kolla upp om något var fel och upptäckte hon var en hane. Ska jag ha kvar och kastrera eller sälja? Honan är ganska irriterad just nu på hanen och ja hon är nog på smällen med : / Lugnar hanen ner sina parningsinstinkter efter kastrering som med katter eller hur fungerar det? Hur mycket kostar ett sådant ingrepp?

[nono39]
0

jag tycker du borde kastrera hanen bara :)

[Aquelegia]
0

svårt att vänja sig av vid drottningen och prinsessan bara ^^ drottningen och prinsen…"hon" blir nu Rexy före detta Roxy ! att jag inte kollade upp i tid jaja får hålla tummarna att det bara blir en marsvinbebis i kullen så jag slipper sälja ! Ringer veterinären imorgon och kollar med narkoser osv hur bra grisarna tål sånt :S

-MA-
0

Aj då, vad jobbigt läge du hamnat i!

Hanen bör du kastrera så snart som möjligt. Det kostar runt 600:- beroende på klinik. Ring runt och hör så du får en veterinär som är duktig på smådjur och har kastrerat marsvin förut. Det är såklart inte riskfritt.

Kan du dela av buren på något sätt, så att hanen inte kommer åt att para honan om hon nu inte blivit dräktig redan? Efter kastreringen bör du vänta ca 3-4 veckor innan du låter dem gå ihop igen, då veterinärer menar att spermier kan överleva så länge och därmed kan honan bli betäckt ändå (trots att hanen är opererad).

Sen tycker jag att du borde ta ett allvarligt snack med säljaren…

isblixt
0

Marsvinshanar lugnar inte sig till skillnad från t.ex hingstar - valacker… Men jag har hört om personer som håller kastrerade hanar med honor så det borde inte vara något problem :)

Tänk på att små marsvin är känsliga för narkos/operation… Kanske du kunde fixat med att få en hona "i utbyte" av säljaren. Jag vet inte… :)

-MA-
0

# 4. Känsligheten vid narkos sitter inte i åldern. Och ja, det går utmärkt att hålla kastrerade hanar med honor, däremot inte t ex två kastrerade hanar + en hona.

FeliciaS
0

Kastrering låter som en bra idé. Hur gammal är han?

En kastrering ska göras hos en marsvinskunnig djurklinik, och brukar kosta runt 700-800 kr. Beteendet ändras inte vid kastrering, men att ha en kastrat och honor tillsammans fungerar utmärkt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Aquelegia]
0

Hanen är född 7/6 så bara knappa 3månader :S köpte dem tyvärr inte av säljare utan av en tjej som inte ville ha kvar dem längre. Vet inte vartifrån dem kommer då dem inte är av särskild ras. Verkade som djurbutiksmarsvin då dessa var mycket rädda av sig. Ska ringa det första jag gör imorgon. Har rejält med magont ska dela av buren direkt tack för tipset. Tänker inte riktigt klart just nu förutom att bollarna ryker på han för han har börjat visa en helt fantastisk personlighet. Kan man testa marsvin med graviditetstest ?

Stormviskaren
0

#7 3 månader är alldelse för tidigt för att kastrera. Sen när dem är så unga är riksken inte lika stor att honan hunnit bli parad men de kan såklart ha hänt. ja skulle sålt hanen och köpt en ny hona som kompis. Men det är ju jag.

[Aquelegia]
0

Ska lägga ut han för omplacering och skaffa hona bäst så tror jag slipper han ha ont av operation :)

smulan-
0

3 månader är inte als för tidigt! marsvinshanen kann bli könsmogen med 3 veckor (det har vi upplevt). Och  sist fick vi en tjej här som var dräktig när hon kom hit till oss. Hon var 4,5 veckor när hon kom till oss!

kastration är inget problem om det är en veterinär som har aning om marsvin. Fråga gärna om de har gasnarkos. Det är bättre för marsvinen.

isblixt
0

#5 Jag menade inte små marsvin som unga marsvin, utan att de överhuvudtaget är små :) Inget med åldern

[Aquelegia]
0

Förstod det också med att marsvin i allmänhet är små och narkos är svårt med smådjur. Satsar på ett säkert kort och hoppas någon annan tar hand om sötnosen annars blir det kastrering. Hans mamma fick ju honom när hon var 3 månader så för dem går det allt snabbt. Förbrår mig själv för jag inte dubbelkollade könet på båda :( lillen såg väldigt feminin ut som liten men har fått rejält grova kinder nu som jag aldrig sett hos tjejer…har allt lärt mig en läxa nu kan jag lova !

smulan-
0

Du skulle kanske prata med eragons i göteburg. Det är ett omplaceringshem för marsvin. Jag vet att de har ofta kastrerade marsvinshannar.

[Aquelegia]
0

Tack för tipset. Har ju ett djurhem i närheten kanske kan prata med dem är ganska fast i skövde då jag har ett fullspäckad jobbschema.

Linnet
0

Tog hand om en kull med 12 veckor gamla ungar plus mamma förra hösten. Mamman var omparad av pappan som fick gå kvar ett tag hos henne och ungarna. I kullen var det två honor och en hane som jag naturligtvis genast tog bort från honorna. Var rädd att han skulle ha parat sig med dom, men det hade han inte gjort, så det kanske inte är så stor risk ändå, men visst kan hon ha blivit parad. Men det är bättre att skaffa en till hona då, eftersom kastrering av marsvin är ganska riskfyllt. Har även hört att många veterinärer inte utför kastrering eftersom det är så stora risker och att många inte klarar sig.

[Aquelegia]
0

Åh jösses jag får se hur det blir har lagt ut han på omplacering, annars vet jag inte kastreringen kändes lite dyr. Avlivning är inget alternativ iaf han bits inget bara lite fegis. Måste hitta en bur till honom tror ni det är ok om jag sätter han i en bu bredvid honan så dem ändå kan hålla sällskap? honan tycker inte ens om hanen dem sover isär så då kanske det inte gör så mycket ? ska jag vänta och se om hon är på smällen innan jag funderar på att skaffa ny hona? hon kan ju få honbebisar så d kan jag ju behålla det/dem.

-MA-
0

# 17. De kan vara i två burar bredvid varandra. Du kan ju låna en hona som sällskap till henne ett tag.

Synd att han ska behöva flytta igen, lilleman.

[Aquelegia]
0

Börjar gå i tankarna att ha kvar han också han är ju för härlig. Det är bara tiden som jag är tveksam till. Hinner med 2 marsvin men ska både hon och han ha varsitt sällskap hms 4 marsvin som INTE får ens springa på soffan ihop …känns bättre att ge han ett hem som hinner ta hand om honom och en kompis…ska kolla med veterinär ändå. HATAR att ge vidare/sälja djur är så himla tveksam över hur dem kommer få det. Är ju säkert att han får det bra här…fortsättning följer jag berättar om några dagar vad som hänt just nu går all min energi åt att hitta min katt som sprungit bort. Jag har världans otur just nu. Djurvärlden är emot mig !

FeliciaS
0

Jag skulle införskaffat en kompis till honan, och låtit hanen gå bredvid i väntan på att honan föder sina ungar (om hon är dräktig, vilket du märker relativt snart eftersom marsvin är dräktiga i ca 9-10v). När fick du hem dem förresten?

Blir det någon hane/hanar i kullen kan du ha honom tillsammans med dem och sälja ihop. kastrering eller att han säljs. Jag tycker inte kastrering är så riskfyllt som #15 får det att framstå som, alla kliniker som kan något om marsvin här omkring utför det och jag har själv låtit kastrera en hane utan problem. Narkosen eller ev. komplikationer kan ställa till det, men andelen som inte klarar sig är inte så stor ändå (någon nämnde statistik i någon tidigare tråd, kan se om jag hittar den…).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Aquelegia]
0

Det var precis vad min sambo med tyckte vi skulle göra…hur är det då med att låna en hona? jag har enligt mig redan märkt en stor förändring i hennes mage känns som att ta på ett päron. ser ut som ett V ovanifrån :S Ny bur införskaffas imorgon och har hittad en jättefin sida med rolig annorlunda burinredning än vad lokala djuraffären har så dem kommer nog tycka det är skönt att komma ifrn varndra mor är jättegrinig mot lillen dem vässar tänderna dagarna i ändan. Stressar ju bara upp dem båda i onödan :S Särskilt om hon är med bebisar!