ålder marsvin
jag har sett att många har skrivit om tonåren.. nu kanske jag verkar lite dum, men vad menas med det? beter dom sig annorlunda då? jag har iaf inte märkt någon skillnad på mina svin.
Jag heller aldrig märkt något på dem marsvin jag haft :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Många marsvin, inte alla förstås, har en tonårsperiod från 6 månaders ålder och ibland upp till 1 års ålder då de kan vara lite extra uppstudsiga mot de andra marsvinen i buren och gärna testar gränserna lite extra. Det händer att burkompisar som gått jättefint ihop fram till tonåren sedan börjar bråka.
Hanna

"Slyngelåldern" brukar man prata om ibland när det gäller marsvin. Med det menas att en del marsvin växer på längden först innan de "musklar i" och blir lite större på bredden. En del marsvin är ganska vilda som unga, men de brukar lugna ner sig ner de blir omkring ett år gamla. Men hur de uppför sig är individuellt och kan bero på vilken ras de tillhör. En del unga hannar kan bli "tykna" och sätta sig upp mot äldre hannar, som i sin tur försöker sätta småpojkarna på plats, så det blir lite bråk.

okej :) dom kanske är lite trotsiga när man tänker efter 
vilka raser är dom lugnaste då?
#5 - Långhår brukar överlag vara lugnare, och de "hala" släthåren kan det vara en väldans fart i ;)
Hanna
Två av mina marsvinshanar är nu 10 månader gamla, och jag tycker att jag har märkt av deras "tonårsperiod". För ett par månader sen var det ganska mycket bråk och han som är lägre i rang verkar inte vara helt nöjd med det nu heller… Är säkert olika från marsvin till marsvin :)
Min marsvinshane märks stoooooor skillnad på först var han en liten sketunge som fegade hela tiden och aldrig ville komma fram föräns mamma hade tagit en tugga av något. Nu 2månader senare är han en riktigt bråkig tonåring. Springer runt hela tiden gosar några sekunder sedan äre ute på buståg igen. Tar en tugga mat, springer runt, tar en tugga mat. Skriker hela tiden efter uppmärksamhet och mera mat. Blir väldigt stark om han inte vill sitta i famnen eller bli hållen av mig gör han mostånd tills han kommer loss. Ska han smita bakom något ser han till att grejerna flyttar sig för honom. Positiva: det är först nu som jag märker att mina försök att göra honom tam lyckas. Han bits aldrig hur mycket han än bråkar.sprang precis över tangentbordet och skrev detta -> ,mu _ yqayyyyyyw