NM 2010
Den 11-12 september i år hålls Nordiska mästerskapen i Vilstahallen i Eskilstuna.
Vilka härifrån planerar att åka dit?
Annonsen finns här.
Hanna
Jag kommer, tror mamma och pappa också kommer. Mamma ska ställa tror jag.

Jag! :-) Jag ska ju döma petclass så jag är självskriven. ;-)
Jag ska dit, ska bli så kul!
#2 - Honor är det du dömmer va?
Hanna
Japp jag kommer :)
Har inte anmält mig ännu, men ska göra det nästa vecka tror jag.
#2 - då kanske du får döma odelia eller nån av mina pojkar :-) Och sockerkringla!
Jag! ska döma petklass ihop med luneas, se #2
Det ska bli jättekul!

Jag ska dit :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#6 - Dömmer ni juniorerna också? :)
Hanna
Jag ska förstås dit! Allt pekar på att NM blir både riktigt stort och riktigt kul, så jag hoppas att alla som har möjlighet verkligen tar sig dit. Annars finns risk att man ångrar sig i efterhand. ;)
#8 Att ha egen final för petjuniorer är något som inte finns i de flesta lokalavdelningar. Hos oss är hanar/honor 2-5 månader bara två åldersklasser bland andra åldersklasser.
Om det blir många anmälningar kommer det att tas in hjälpdomare på pettarna för att inte de två ordinarie ska få en omöjlig uppgift. Dessa är Maria Persson och Mia Bing. Den infon (och lite annat) kommer att komma upp på hemsidan snart samt i nästa MM.
Jag kommer! :)
#10 - Ja jag ångrade mig ju efter SM i år så NM ska jag allt på ;)
Jaha okej :)
Hanna

Jag kommer på NM. Ska bli kul :D
JAg vill dit men har ingen skjuts. :/ Och tror inte att min uppfödare ska dit heller..

Är det inträde för att bara åka och kolla? :p
Mvh Alexandra
#15 - Nejdå.
Hanna

okej :) då kommer jag och kikar iaf :)
Mvh Alexandra

Kommer troligtvis inte ställa ut, eftersom marsvinen måste vara där båda dagarna. Men om jag har råd är det inte omöjligt att jag åker upp på lördagen och kollar. Vore kul!
Ja, absolut att man ska till NM! Det vill jag inte missa. Jag missade ju SM mot min egen vilja, men tänker inte missa detta!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#20 - Ska bli roligt att ses igen.. :-)
har ike bestämt änu XD
#23 - men Jessica klar du ska på NM!!
Jag skulle absolut vilja åka, men jag har inte så många grisar att ställa ut och att ta sig dit kan bli problem :P Eller att få tid över huvudtaget…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#25 - Men Felicia hörru sluta vara så negativ!! Klart du ska på NM liksom man behöver ju inte ställa mängder! :-)
#25 - Det finns möjlighet att åka med oss om du vill :P
Hanna
#25 - finns möjlighet att sova hemma hos mig min pappa och mamma går upp och kör oss för mamma ska själv dit :-)
Jag kommer med min lilla self hona :)
jag tänkte på
ska man ha med burunderlag till utställningsburen?
jag ska bara vara där på lördagen, ska hon ändå ha en utställningsbur?
som mellanvägg kan man ha handduk eller kartong va?
-1da98
// Ida och marsvin.
"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"
Jag kommer mäst troligen inte till NM :( ingen skuts å ingen stans att sova..

#30 vi har plats i bilen om du vill hänga med. Sen sover vi på vandrarhem.
#26-28 Oj, vad seg jag var på att svara ;) Tack för erbjudandena, men nu har jag inte tid den helgen och marsvinen får utställningsvila till december - efter 28 augusti då :P
Mvh Felicia
#29 - Det ligger spån i burarna när man kommer. Hö finns på plats.
Jag vet inte hur utställningsburarna är uppdelade, det är lite olika. Men åtminstone rasdjuren brukar få bur (oavsett om dom är där bägge dagarna eller inte). Handduk eller kartong är bra.
Hanna
#33 Okej, tack för hjälpen :)
-1da98
// Ida och marsvin.

Jag vill åka men de blir för dyrt med tågbiljetter, anmälningsavgifter osv :P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Min anmälningsgavgift går på 720 spänn…

#36 Herregud :O Haha jag ska definitivt inte åka!!!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#37 - säger jag också :P
#36 - Fast man måste kanske inte anmäla 6 marsvin ;)
Hanna
#39 - Jag vill… Jag kan… Så tyst med dig!
Har inte anmält ännu, men ska göra det senare idag tror jag.
Dom som får följa med är:
Caviecares Donna Dixie - Ras & U-NM**
GP Sitanes Spellerberg** - Pet**
Aurora** - Ost & Pet**
Kahlúa** - Ost & Pet
Kanske får Fanny följa med, får se :)
Jag ska dit :-D Vet inte vilka som ska med ännu och det blir bara i pet, orkar nog inte vara där bägge dagarna.
Ska skicka och fråga om jag kan ha med mina hus också, kanske kan ge några som priser denna gången istället, kom ju aldrig iväg till SM pga ringormen :-(
I brist på egna utställningskandidater (vågar inte riktigt tro att honan med hormonproblemen skall bli i utställningskondition på en dryg månads tid) får man köpa in någon!
Jag har just köpt en non-self hane i grey/golden/white som skall ställas på Nordiska. Träffar honom för första gången då, har bara sett honom på foto. Jättespännande!

CSN har 30 % rabatt på tågbiljetter så de blir kanske att jag åker upp ändå… Ska fundera lite!
Jenny
Åh! Vad glad jag blev som såg det här! Jag bor bara 15 min därifrån så jag kommer givetvis :D Fast däremot är jag pank så det blir inte att ställa ut något himla synd jag var så sugen på att ställa Beata, Colan och Pepzi :/
Nu har jag anmält!
Caviecares Donna Dixie, teddy - Ras & U-NM
GP Sitanes Spellerberg, self - Pet
Kahlúa, lakeland - Ost & Pet
Aurora, lakeland - Ost & Pet
Bagheera, skinny - U-NM
Ska nog anmäla ikväll och betala imorgon…

Jag anmälde igår, blir fyra stycken som får följa med, alla ställs i ras- samma gäng som åker med till Laholm två veckor innan, det vill säga:
- Sweet Dream's Madicken på Junibacken, teddyhona
- Sweet Dream's Emil i Lönneberga, teddyhane
- Sweet Dream's Can't Help Falling in Love, teddyhane
- Sweet Dream's Sir Neon of Love, teddyhane
**SMF 237 Sweet Dream's
Chokladfabrikens Regulus i både ras och pet. Elvar, Duttens Uffington och chokladfabrikend Ogg i pet.
Anmälde nyss. :-)
Jag kommer att ställa båda mina grabbar(Domino 5,5 mån & Rabarber 4,0 mån) i PET och UNM-PET. Ska bli roligt! Detta blir ju deras första utställning.
Nu har jag fått iväg min anmälan också.
Ice Cap - Eng. crested dew hona 12 månader - ras, pet
Thíndor - Self dew hane 4,5 månader - ras, pet
Och så ställer jag eventuellt en uppfödargrupp med Thíndor och brorsan Gaeldor.
Hanna
Ja just det jag har också anmält en hel del!
Jun (ras, pet)
Luneas Odelia (ras, pet)
Souseiseki (ras, pet)
Happy day´s Daggny Daggkåpa (klippt, pet)
Mosaique´s Shirley (ras, pet)
Luneas Sockerkringla (pet)
Kom ihåg att anmälningstiden går ut imorgon, 15/8!!!
Passa på att anmäla till årets utställning, som absolut kommer att bli något extra ;)
Som ni kanske har sätt på riks hemsida så är det en hel del andra aktiviteter under helgen och vi har flera försäljare av diverse saker på plats.
För er som inte anmält ännu, eller som inte har kollat vad som händer under helgen, gå in på:
www.svenskamarsvinsforeningen.se
Varmt välkomna!
Någon som vet ifall betalningen räknas även om man skulle skicka den imorgon på en söndag? Har en liten tanke om att kanske åka.
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Vem ska jag höra av mig till för att fråga om jag får ha med mig mina hus?
# 54 Det är tre bankdagar efter som räknas, så betalar du imorgon så är du med på utställningen. Fundera vidare på om du ska åka…det blir en rolig utställning som kanske kan vara trevlig att inte missa…
#55 Det är jag och min mor som har hand om detta. Maila oss på happy-days@hotmail.se Så ska vi nog kunna komma överrens om nåt! 
Oki, gör det nu :-)
#56 Åå vad bra! Vart lite orolig att det inte skulle funka, just nu ser det ut som att jag kommer om allt ordnar sig med skjutsen :) Förresten gäller Ungdoms NM för petclass också eller är det bara ras?
Jag tänkte också anmäla imorgon… Men som vanligt har jag sådan beslutsångest att jag har ont i magen :-(
Nu när jag läste tråden lite mer noggrant så såg jag att det gick att anmäla till UNM -Pet :)
Är det någon som vet om man kan ta buss från tågstationen till utställningen? Ska eventuellt ställa men måste ju ta mig dit också
#60 Ja det går att anmäla till UNM i pet också. Det kommer även att vara landskamp i vanliga pet-classen, vilket vi inte har haft förut, där alla länder tävlar mot varandra precis som bland rasdjuren. Så nu blir det lite mer prestige även i pet för att visa vilket land som har de bästa pet-djuren…
# 61 Linje 12 går från stationen till Vasavägen där lokalen ligger. Tidtabellen för sommartid ligger uppe just nu, såjag vet inte om det går andra tider i september. Som det ser ut nu så går den 1 gång/timman start ca 6.45.
Det går att läsa mer på
http://eskilstuna.se/templates/Page____16352.aspx
Annars kan du kontakta någon av kommissarierna när helgen börjar närma sig för att se om det möjligtvis är någon som kan svänga förbi och hämta upp dig när du kommer med tåget. Alltid är det någon utställare eller så som kan ställa upp. Kanske även någon här som vill hjälpa till med det…
#63 tack för länken!
Bussen är inget problem iaf, det jag inte vet är hur jag ska ta mig dit med tåg. Måste ta tåg från norrköping, men därifrån går inget till eskilstuna, vilket innebär att jag troligen måste åka till stockholm och byta där? Nån som vet. Det krångliga är ju vad som händer om tåget till stockholm blir sent och jag missar det till eskilstuna.
#64 Du vet ingen i närheten av dig som ska dit och du kan åka med?
#65 Tyvärr inte
Sen har jag en lite lustig mamma, som bestämt sig för att marsvin blir sjuka av att åka tåg 

#64 Bor du i Norrköping?
#67 1,5 mil därifrån
#64 Det går tåg från Norrköping C till Eskilstuna C lördag den 11/9. Utan byten. Tåget går 8.32. Kommer fram lite sent strax före 10. Det kan vara värt att prata med kommissarierna då, för att se om du kan komma lite sent. Fixar du skjuts från stationen så borde det vara ok. Tåget före har byten och tar 4 timmar…=/
Marsvin blir inte sjuka av att åka tåg…=) Det är ju samma som att åka bil för dem…eller som att vi går och håller i deras transport. =)

E nämnligen extremt sugen på att åka bara över lördagen o isåfall åker Atensia (Amanda) med om de nu blir så. Har ju till imorron på mig o bestämma. Måste snacka med sambon först (han som får köra isåfall) om han går med på de, sen måste ja ju tänka ut vilka ja kan tänka mig ställa. =)
Längtar så mycket! Ska bli roligt att få se hur ett NM går till :-)
Sådär nu har jag anmält och lagt betalningen på posten, första gången jag är ute i sista sekund med att anmäla. Dessa har jag anmält:
Tindragårdens Peebles UNM Pet
Bäckebo´s Rom Russin Pet, UNM Pet
Bäckebo´s I´m in Love Pet, UNM Pet
Ska blir riktigt skoj att se hur det går till på en så stor utställning :) Funderar även på att kanske klura ut något bidrag till maskeraden ;)
Oh-rakel: Har du fått mitt mail?
Nu har jag anmält som vanligt i allra sista stund :-P Det blev samma som till Laholm: Birk, Pereira, Maily och Rosa.
Jag hoppas Rosa inte blir för stressad, hon är inte utställd sedan hon var liten :-/
Så, nu har även jag hur sent som helst anmält mig :p
Sweet Pea i pet och Hjärter i Pet och Ungdoms pet :-)
# 73 Nej, det har inte kommit något…
Testa att skicka igen på happy-days@hotmail.se du kan även skicka en kopia till cornelia.marsvin@hotmail.com i fall det är något problem med den första mailen.
Håller tummarna för att det kommer fram den här gången!

Jag ska dit, trots att jag inte har marsvin.
Har möss som ska ställas ut i SVEMUS SM-utställning som är samtidigt. Vi har standard på lördagen och pet på söndagen. Äe dessutom ansvarig för vissa saker för oss i SVEMUS.
De som var på utställningen i Kallhäll i månadsskiftet oktober/november förra året kanske minns någon liten tjockis som hade vitt långt löshår som gick omkring ock tittade en del på marsvinen då. Minns ni det, så är det….JAG.

Jag anmälde med i sista minuten! Från början var de inte meningen att ja skulle åka men blev så sugen när ja fick höra att Atensia oxå va lika sugen att bara åka 1 dag. Dessa anmälde ja:
Jess Skinny 4,5 mån i Pet
Xanté Teddy 2,5 mån Pet
Yena Crested Lakeland 2,5 mån Pet
Whinter Self 21,5 mån Pet
Kommer även ha med några marsvinsungar till salu, Teddys o lakeland e de som kommer vara leveransklara fram till NM. Om nån e intresserad så finns de o se på hemsidan: http://www.hillsmarsvin.zoomin.se/

Jag och pojkvännen har bestämt oss för att åka upp på lördagen. Ställer dock inte den här gången. Känns lite för stort för att ställa första gången :p
Mvh Alexandra
BRÅTTOM!!! Jag har räknat på hur lång tid det tar att bygga de husen jag bygger till NM och det tar ca 2 veckor om jag skyndar mig. Det ska vara klara till torsdag. PANIK!!!
#79 Hoppsan..
men du kommer klaradet! :-)
Jag ska dit och hämta mina smågrabbar från Hills! 
Sen ska jag och sonen gå omkring och bara njuta av alla fina marsvin!
Lite mer än en vecka kvar bara ju :)
På fredagen sätter jag mig på tåget mot Eskilstuna. Tur jag köpt en vagn som jag kan köra all packning + marsvin på, annars skulle det aldrig gå.
#80 Hoppas det :-P Jag får aldrig tummen ur häcken förren i sista sekunden och jag brukar klara det iallafall :-P
Tur att Rosa och gänget var med i Laholm också så de behöver bara finputsas.
Vi åker på fredagen och jag sover hos syrren som bor i Esklistuna *Lyx*, kanske följer småsyskonen med också och så kommer brorsan och hans sambo från Örebro och hälsar på också förhoppningsvis. Ska bli så trevligt :-D
#64 Vet inte varför du tror det inte går tåg från nkpg till e-tuna, men kolla sj:s hemsida. Går direkttåg mellan de städerna varje dag flera gånger om dagen! Behöver inte åka igenom sthlm..
Vill ha bekräftelsen snart.. Hoppas verkligen inte att ost och ras seniorer är på lördagen också för då har jag inga djur alls på söndagen..
#85 Ras var väl på båda dagarna? :)
#86 Ja, men på SM var iaf seniorerna ena dagen och juniorerna andra.
#87 Jaha, då kanske det är så, uppfattade det mer som att man var tvungen och va där båda dagarna om man ställde i ras = båda dagarna med ras och junior.
Det kommer att gå juniorer och seniorer blandat över dagarna. Vi jobbar för fullt med all info som ska in i bekräftelsen nu. :) Den kommer att komma ut senast på lördag!
Och:
GLÖM INTE er konstnärliga ådra!! Finns två olika möjligheter för er alla att vinna evig ära och berömmelse som kreativa och påhittiga:
"Marsvinskonst tillverkad av medlemmar kan ställas ut och kommer att bedömas.
Maskeradklass för marsvin anordnas till en kostnad på 20 SEK. Tema: Nordiska länder!"
Ja jag får väl stryka lite är jag rädd… Uffe. Ogg och Regulus i pet hoppas jag fortfarande håller sig hela.
Men Uffe den lilla dumskallen bröt sig in i Elvars och hans fruars bur. Det fick han inte för Elvar så de rök ihop ordentligt. Uffe klarade sig med ett bett i läppen det tror jag borde läka bra till NM. Elvar däremot fick ett bett på kinden som visserligen också läker bra men han blev som lite hårlös på kuppen, dessutom har den rackaren utvecklat Fatty-eye. Så Elvar stryker jag.
Regulus skulle ställas även i ras men då skulle han sitta i buren två dagar och jag har bara möjlighet att åka under lördagen. Så han får bara tävla i pet. Det är nog lika bra för det skulle nog inte gått så bra i alla fall.
Ser fram emot NM!
Min ena hane är struken. Hans timmning kaputt och sen har han blivit biten av sin kompis i buren så han har sår på ryggen…
Jag har precis fixat velour överdrag till utställningsplattorna, tänkte att marsvinen skulle få lite finare plattor när det är NM ;)
Jag vill ha bekräftelsen nu! 
#94 Hehe jag med :P Men den kommer säkert så fort den är klar för att skickas, ligger säkerligen en massa arbete bakom.

fick bekräftelsen nu :D
#95 Det tror jag absolut!
Bara det att jag är så nyfiken på att se :p Men får väl hoppas på att den kommer snart.

Jag kan inte öppna bekräftelsen =( Mitt pogram som ja kan läsa de i har gått ut. O ja vet inte vad ja ska ta mig till.
#98 Har du fått den?
Nu ska den ha gått ut till alla som anmält och kommer dessutom strax att finnas i pdf-format på hemsidan.
Om ni har frågor så ta dem via mail till mig eller någon av de andra kommissarierna.
Jag har också fått bekräftelsen :)
Litet otur bara.. Har bara en på söndagen och resten på lördagen ;) Blir stressigt på lördagen och låång väntan på söndagen :p
Sen såg jag en till sak, bara 1,5 timme har man på sig att göra sig klar inför middagen..

#99 Japp fick den precis
Har inte fått den än..
Nu har jag fått min :) Men den öppnades i ett program där jag inte vet hur man zoomar texten så jag har fått sitta vääldigt nära skärmen så jag ska se vad det står. Blir att läsa den sen på SMF hemsida ;)
Förresten om man bara ställer ut på Lördagen ska marsvinen ändå sitta i utställningsburarna?
#104 Du zoomar längst ner till höger ;)
#104 Tror det eftersom det står till alla utställningsdjur :)

Nu har ja läst bekräktelsen på SMF:s hemsida =) Va bra att den kom ut så fort för jag va så nyfiken.
#105 Åh tack så jätte mycket! Hade nog inte kommit på det annars :P
#106 Ja okej då blir det att leta fram kartong :-)
Har också fått den!! :)
Har inte fått någon bekräftelse :-(
Vad för mellanväggar är det man ska ha med sig? Mått?

Har också fått bekräftelsen nu. :) Kommer dock inte att vara på plats själv, så snälla ni som ska dit: ta massor av kort! Särskilt på selfarna. Tack! :)
Hittade bekräftelsen på SMFs hemsida nu så jag besvarade själv frågorna :-)
Fast på ett ungefär hur stora är burarna? Mina djur är inte vana att dricka ur flaska så det behöver helst få plats en skål till dem
#110 Funkar bra med gästhanddukar och klädnypor :)
#113 - så tror jag det blir för mig iår. Orkar inte med kartongskiten. *blä*
#113 Men tar de inte sig till varandra då? Jag har utbrytarmarsvin på elitnivå. Blir nog i så fall att flickorna får bo ihop i buren och hanarna i transporten för säkerhets skull
#115 - nja.. Skulle jag nog inte säga, kan dom gå igenom galler så är jag äkta imponerad..
#115 Det är väldigt små burar :p Jag trodde också först att man kunde ha två små ihop men det är kanske bara ca 35x35cm eller något sånt.
Sätter man en klädnypa i varje hörn så funkar det.
#116 Men det är ju inte galler utan kartong eller handduk
#117 Fyra klädnypor håller inte mina grisar inne. Och hur ska man kunna dela av en bur där inte två får plats utan mellan vägg :-S
#118 - Det är gallerburar. Kartong/handduk använder du för att marsvinet inte ska kunna nosa på/bita sin burgranne genom gallret.
Hanna
#119 Aha, dåå fattar jag :-P
Jag fattade heller inte att det var galler mellan burarna 
Men det blir nog handdukar och klädnypor då istället för kartong.
Jag ska hänga med Nea (Strawberi) så mig kommer ni även få se, tyvärr ;-)
//Emma

#122 Åh, så du kommer också! Kul! :-) Kommer Äppel med? Vore kul att se honom igen.
#123 - svarar åt henne, nix hon ställer inte. Hon ställer med mig!
Du får ju se pinglan om hon duger ;)
Och här kommer jag med ännu en fråga ;)
Ska man ha med sig spån/fleece till utställningsburarna?
#125 Spån finns i alla burar, så det behöver man inte ta med. Det finns även hö, kraftfoder och grönsaker till alla utställningsdjuren på plats.
#125 - svarar på den jag. Nix spån finns och använda fleece är bara bökigt där…
#126 #127 Tack! vad skönt då slipper jag släppa med det, är så mycket ändå som jag ska ha med ;)
#123 Nej Äppel kommer tyvärr inte. Men jag lovar att jag ska ta mig upp till era utställningar där uppe så får du träffa han :-)
//Emma
Den här tråden börjar bli lång men jag hoppas på svar ändå. Är det någon som kommer från Malmötrakten som ska till NM? Och finns det någon mer norrut (som passerar Sundsvallområdet) som ska dit?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#130 Malmö kommer jag inte från men jag kan möta upp i Hässleholm eller Markaryd. Vad gäller det?
Jag har inte fått någon bekräftelse kom jag på nu :-/ men den finns ju på hemsidan.
Är så sjukt stressad nu så igår satt jag bara och stortjöt! Har inte varit hemifrån mer än en dag på 3,5 år och är jättejättenervös!
Igår fixade jag iordning transporten och började packa lite prylar. Idag har jag kännt igenom marsvinen och kollat om de har mkt förhårdnader, som tur var så hade de knappt några alls, och dom de hade var små så det blir inte så mycket att fila i morgon :-)
Sitter just nu med ett blöt litet marsvin i famnen :p
Är nästan färdig, måste va klar med allt ikväll, åker direkt efter skolan :)
Har klippt klorna och tvättat öron idag så det inte blir så mycket på lördag. Alla pet-djuren hade supermjuka tassar, som tur var ;)
Ska ta och bada selfen ikväll och så tar jag skinnyn imorgon. Dom andra 3 ska inte badas.
Det mesta är nog packat tror jag. Ska ta en sista check ikväll.

Nu börjar NM närma sig med storm steg… Så jag vill bara säga ett stort lycka till, till alla som ska åka! :)
Jag har packat hela kvällen men det känns som om det är mängder med saker kvar att ordna ändå. Förhoppningsvis hinner jag klart i tid :P
Hanna

Jag har inte ens börjat packa. Har några djur kvar att bada och sen ska jag fixa transporterna och kolla igenom till salu djuren :)
Innan allt detta ska jag sitta barnvakt ända till 17 idag.
Nu ska jag strax gå ner till tåget. Två tågbyten + 1 tim 45 min på Gbg C, så är jag i eftermiddag i Eskilstuna. Ses!
Nu är alla marsvinen badade och klara.
Nu är det bara jag som ska bli klar :p Bara lite saker kvar att packa som tur är.
Åh vad skönt det känns att bo så nära och inte ha några marsvin att ställa ut. Och bara kunna gå runt där och strosa och titta utan stress.
Såklart är det ju kul att ställa men kul att bara titta också och slippa stressa =)

Jag åker inte förrän tidigt imorgon bitti. Har ju "bara ca 25 mil dit. :-) Idag ska jag trimma det sista på Pimpinella, bada de sista två grisarna, packa klart, städa burar, göra iordning transporterna och kurera min förkylning.
Vi ses imorgon allihop! :-)

Vilken tid i morgon börjar utställningen? För oss som vill komma och bara titta. 
#143 kl 10.00 ska det börja, men brukar alltid vara lite förseningar :)

#144 Tack då vet jag. =)

Även om jag inte ställer ut den här gången ska det bli så kul att bara åka och kika! Ni får gärna hälsa om ni känner igen mig :p
Mvh Alexandra
Klockan 2 går tåget till Köping för mig och i morgon är det NM! Jag är supertaggad och det ska blå så roligt att se alla så jag nästan spricker. Har jag tur hittar jag en marsvinspojk som jag kan smuggla med på tåget om jag inte allt för mycket är inne på en dew från Hanna :-)
//Emma
Nu är jag hemma från skolan och ska sätta full fräs med allt för att bli klar.
#147 - Klart att du ska ha en dew ;) Kira snart dräktig i femte veckan och Maggie och Quiz flyttar ihop på måndag. Så det blir bäbisfest här i oktober/november :P
Hanna
Nu åker jag snart, vi ses!
Hanna
Vi är på väg!
Jag har inte hunnit bada marsvinen utan det får jag göra när jag kommer fram ikväll :-O
Är superdupernervös!
Alla som åker redan ikväll vart ska ni bo? Har alla marsvinsägare tagit över campingen eller? :P
Fniss, ska snart sätta igång bada marsvin! Sedan ses vi imorgon!
#151 - tror det, men jag bor nära kommer imorgon bitti =)
Har nu badat, klippt klor och gjort rent öron på marsvinen :-) Men blir alltid en extra koll i morgon.
Sitter i bilen och är på väg, vi är strax i huskvarna :)
Ikväll bor vi i nån stuga ;p
Ska bli kul och se alla :)
Klar! Skönt, nu är det bara morgondagen som väntar.. Vi ses imorgon :)
Känns som jag har/kommer att glömma en massa. Nej jag måste nog gå och kolla igenom så att jag har allt med mig. Marsvinen prio ett va? ;)
Ja nu ska det badas och tvättas öron. Tassarna gjorde jag igår men kanske ska det filas lite till… Transporten ska packas och lite marsvinskonst.
Jag är taggad till tusen men som vanligt av någon konstig anledning sjukt nervös. Jag har inga tävlingsnerver men gott om resfeber i mig. Det ska verkligen bli jättekul att träffa så många marsvin och kanske framför allt deras människor!
#148 Jag kommer få hålla fingrarna i styr på NM nu ;-)
//Emma

Det kan bli en väldigt tyst bedömning från mig imorgon… Jag håller nämligen på att tappa rösten. :-/
Sista grisen är badad och tillsnyggad. Jag har varit ledig idag och förstår inte hur allt kunnat ta sån tid:)
Alla 5 grabbarna är fit for fight, men konkurrensen är troligen hård med så många anmälda. Hoppas ändå då på utdelning till någon av dem.
Lycka till alla, det skall bli kul att ses och sen kolla alla fina marsvin.
Lycka till imorgon alla!! :oD
Hoppas ni får en trevlig helg!^^ Lycka till! :)
Nu är nog det mesta klart… förväntar mig inte mycket, killarna är mitt i slyngelåldern(om utställningen bara varit en månad tidigare!) och är inte mycket att hurra för formmässigt alltså. Men, men, när man ändå ska dit och de trots allt är så fina i övrigt, såkan man väl ta med dem ändå… ;)
Lycka till allihopa och vi ses förhoppningsvis där! :-)
Nu är vi framme, har kört fel flera gånger en massa mil och två timmar :-(
Jag är jättetrött men måste ställa mig och bada marsvin och fixa det sista med husen
Vi ses imorgon :-D
#164 Vi kommer troligtvis och köper hus av dig imorgon! :oD

Så där då e ja klar med de flesta, har en kvar som måste badas ytterligare en gång o så, nu hoppas ja på o få 3 ½ timmes sömn! Om ja kan somna, sen blir de 4 timmar o åka imorron!
Syns imorron allihop o lycka till! ;)

Önskar alla lycka till imorgon. Tyvärr är det för långt för mig att åka och titta.
MVH Erika :)
Ha en trevlig helg allihop och lycka till! :)
Önskar att jag också vore där, men samtidigt känns det faktiskt lite skönt att vara hemma :P
Mvh Felicia

Lycka till allihop! :)
Nu är jag hemma hos syrran. Vet inte vad jag ska säga egentligen… Jag mår skit!
Jag träffade massor av trevliga, snälla människor, Birk blev Guldpet och Rosa fick HP, ändå känner jag mig bara jättedeppig och vill bara hem :-(
#171 Antagligen för att jag har sett fram emot det så mycket och så har altt gått fel. Jag har knappt sovit något på en vecka för att få färdigt husen och så köper igen dem :-(
Vi åker hem på måndag, tror utställningen slutar runt 18 och jag vill inte köra när det är mörkt
#173 Ja, klart du ska dit :-D Har redan träffat Strawberry, Emmsann, Myosotis och sett Abico, har säkert träffat fler som jag glömt redan
. Har varit så stressad att jag knappt kommit ihåg vad jag heter
#172 du har ju Landskrona med å där får du i alla fall sålt 1 hus =)
#176 Ja, det får jag ju :-D Förhoppningsvis kan jag få Mailys sista Silverkort då också
Det har hänt så mycket på vägen, de har ändrat i medicinen så jag har varit som en Duracellkanin på speed, knappt sovit något. Husen jag har gjort till NM tar i vanliga fall 14 dagar att göra om jag stressar. Jag gjorde allt detta på 7! Vi körde fel så mycket att vi blev 2 timmar sena, tror jag fick p-böter hemma men jag vet inte, såg inte lappen förren den blåste bort. Stressat som en idiot när vi kom dit eftersom jag inte hunnit göra iordning djuren innan.
Tror jag helt enkelt är övertrött
#177 Lyan, kan man beställa hus av dig?? Vi hann nästan bara hämta marsvinskillarna idag och knappt gå runt och titta någonting för vi åkte tokfel och fick sen bråttom… :oP Och jag ville gärna köpa hus! :o)
Hoppas att det känns bättre imorogn, efter lite sömn.
Det blev inget utställande för mig trots allt. Min mamma(och skjuts) var sjuk och orkade inte åka dit på morgonen. Ingen större skada skedd, marsvinen är ändå riktigt taniga just nu.
Vi åkte dit senare under dagen för någon timme, bara för att kolla. Jag diggade marsvinsauktionen(önskade verkligen att jag kunde bjuda på den där merinon!), vid ett tillfälle var det i alla fall riktigt spännande. ;) 1200kr för ett marsvin med utropspris 400-500kr. Inte illa!
#179 Jisses! Vad var det för marsvin??
#178 Synd :-( Det går utmärkt att beställa, men frakten går på 75-90kr med Schenker, det är det billigaste. Var bor du annars? Syrran bor i Eskilstuna och brukar kunna övertalas att skjutsa när hon ändå kör :-)
Ja, hoppas det, är helt slut nu.
#179 Auktionen var rätt häftig när de drog igång på Tanhonan :-) Gud, vad snygg hon var! Merinon var också jättesnygg. Lilla Texeln fick jag "slängd" efter mig efter att jag varit och känt lite på honom för att se om han var intressant för en vän. Han var inte jätteintressant men eftersom jag fick honom gratis sitter han ändå här för att åka vidare till Skåne när vi kommer hem.
Kom på en sak till som nog var det värsta! Maily och Rosa fick sitta ihop och i inchecken hade de rejält med spring i benen. Maily hoppar så hon bara skuttade mellan facken för att få utlopp för litet energi, men Rosa försökte gräva sig i mellan för att följa efter och fastnade! Hon fick framtänderna och nosen genom gallret (sånt litet 1cm galler) och satt verkligen fast! När jag såg det höll jag fast henne samtidigt som jag försökte lirka loss henne, men det gick inte eftersom hon hade panik (matte också!), jag skrek efter en avbitartång eller sax eller vad som helst och till slut kom en tjej som lyckades få loss hennes tänder genom att lirka samtidigt som jag höll henne så hårt att hon inte kunde slänga med huvudet. Stackars Rosa vad upprörd hon var hela dagen
. Hon bara kippade efter luft eftersom jag fick hålla så hårt för att hon inte skulle vrida av tänderna. Ändå charmade hon domaren så hon fick ett HP för att hon gosade och pussades :-)
Var jättejobbigt att lämna dem där över natten också!
Gnäll, gnäll, gnäll!
Men imorgon blir det förhoppningsvis bättre :-)
Jag har haft en underbar dag! Börjar med allt är snurrit. Men det löste sig med tiden. Shirley fick ett cert helt underbart! Star fick sitt första silverkort och blev nordisk bis pet två. Stolt!!
Och odelia fick sitt tredje silverkort och blev guldpet. Imorgon följer två marsvin med mig hem!
Vi ses imorgon!
Jättekul dag! Men som vanligt for jag omkring på "viktiga uppdrag" hela tiden jag inte hann se hälften av vad jag hade velat se…
För Regulus och Ogg gick det sådär. Inga silverkort eller finaler men ändå inte helt urdåligt. För Uffe blev det katastrof! Han hade slagit ut båda framtänderna uppe! Riktigt surt var det. Han verkar ändå vara vid gott mod och äter bra. Han ska nu pysslas om matas och pussas på ordentligt så blir han glad och farlig till nästa utställning.
#184 Grattis än en gång :-) Vi fick varsin Guldpet idag :-D
#185 Ja, jag hoppas det, jobbigt att lämna grisarna i lokalen också, men det blir förhoppningsvis bättre imorgon :-)
#186 Ja, dig träffade vi ju också! Du hade supersöta Ogg i famnen!
Kan inte sova, men det blir nog roligt imorgon

Så där då har man äntligen fått sova ut o kommit hem! Blev rätt så nöjd med resultaten, hade inte förväntat mig så mycket.
VillaÄngtorp´s Tamburine Man kom Nordiska BIS Pet 3:a! Vilket ja blev glatt överaskad! Blev 1/4 i sin Petclass, o 2/4 i rasklassen.
Yena fick 90p kom 4/16 o kom upp i Final men blev inte placerad.
Whinter fick 90p o kom 7/10
Xanté fick 89p o kom 10/17
Jess fick med 89p o kom 13/17
Levererade 3 djur o sålde Yessie på Auktionen. Så e nöjd med dagen =)
Jag hade en jätte trevlig dag! :-) Och resultaten blev helt ok!
Bäckebos I´m in Love kom 1/4 i UNM Pet, vilket jag verkligen inte hade räknat med då hon är rätt liten för sin ålder, oplacerad i finalen. I vanliga Pet fick hon 88 p och blev 8/8. Gick mkt bättre för Molly än vad jag hade kunnat tro :-)
Bäckebos Rom Russin fick 90 p (hade blivit 91 p om det inte hade visat sig att hon hade lite nossvamp) i vanliga pet class och blev 4/11 (riktigt bra tycker jag!) I UNM-Pet blev hon 3/4.
Tindragårdens Peebles ställdes endast i UNM-pet och blev där 5/5. Fick tyvärr kommentaren smutsig bak, jag blir galen på att det inte går att få bort den ljusbruna färgen, tvättade henne kvällen innan och gnuggade som en galning men det går verkligen inte att få bort :/
Dagen började stressigt men det gjorde inte så mycket då den förövrigt vart jätte bra! :-)
#183 Åh nej var det ditt marsvin som hade fastnat med tänderna, jag hörde att en tjejs marsvin hade gjort det när jag stod vid incheckningen.

#174 mig träffade du också :p var och kikade på dina hus. Kunde tyvärr inte köpa igår men om ett par månader har jag troligtvis lite pengar till det. Superfina är dom i alla fall! :)
Förövrigt hade jag en riktigt bra dag!
Mvh Alexandra
Jag var där en stund idag och gick runt och tittade lite =) Köpte med mig ett prydnadsmarsvin hem iallafall ^^
#191 Ett sådant där prydnadsmarsvin funderade jag också på att köpa ;)
Grattis till era resultat :)
Mvh Felicia
Grattis allihopa!
Jag tog äntligen mod till mig och visade Rosa för hennes mammas uppfödare (var mycket turbulent mellan oss ett slag pga ganska dumt missförstånd om mamman med mycket känskor inblandat). Ylva tyckte hon var jättefin :-D Alla tycker Rosa är jättefin :-D
Maily har fått ett nytt smeknamn så hela helgen har hon gått under namnet Farmor (skyller på Strawberi)
#189 Ja, det var lilla Rosa :-( men hon verkar helt som vanligt idag, trött naturligtvis, men det är ju alla av dem.
Men varför sa ni inget som var där! Är ju roligt att träffa folk i verkligheten!
Röstar för nya Mif-knappar jag!
#195 Jag vet inte riktigt hur du ser ut, annars hade jag kommit fram och hälsat :-) Men såg som sagt dina fina hus!
#196 #197 Nä, idag var det nog inte många som såg mig där, var lite överallt.
Röstar fortfarande för Mif-knappar!
Tack för husberömmet :-) Mina djur börjar bli lite sura här, de vill också ha fina och inte bara de som blir fel :-/
Ja Mif-knappar röstar jag också för! :-)

Jag såg en hel del härifrån (A) Men vågade inte riktigt gå fram till någon =P Gick väl mest runt med min sambo o Atensia =P

Grattis till dom fina resultaten :)
Kom precis hem! Tack alla för en SUPERhelg :-D Jag ställde inga men jag är glad för alla andra som det gick bra för!
//Emma
Kom hem för en liten stund sedan :)
Caviecares Donna Dixie blev BIR i U-NM och blev 3/6 i ras.
Sitanes Spellerberg fick sitt 4:e silverkort och blev 3/8
Aurora blev 4/4 i ost och fick 90p i pet, blev 8/19
Kahlúa blev Bästa ost 3 och fick 90p i pet, blev 9/16
Bagheera blev 2/2 i U-NM
Är väldigt nöjd med dom små handmatade Aurora och Kahlúa i pet. Båda fick 22p på kroppen, inte illa för att vara mini-små :)
Sen är jag nöjd att det går frammåt för min teddy :)
#203 Dina små bebisar var väldigt fina! Dösöta ju :-)
//Emma
Vi körde gasen i botten på väg hem och tog oss hem mycket snabbare än jag räknat med, så jag är redan hemma. Dödstrött och förkyld. Och även om det gick skitdåligt för mina djur var det en helg i det bästa av sällskap!
Grattis till Nina och görsnygga SCh Junimas Quiz! Nu ska han och Maggie göra bebblor :)
Hanna
Kom hem för 5 minuter sedan..
Hjärter kom till pet junior final, vilket jag är jättenöjd över! :)
Sen har jag sett massor av Mifare; emmsan, strawberi, starlights abico, luneas, lyan (köpte ju ett hus), atensia, gina, godisgrisen, royalz, sandra, och säkert många fler! :)) Kul!

Lyan, jag var och köpte 2 mus/hamsterhus till mina mustjejer.
Åhhh så trött jag är, ska till skolan om några minuter. Har haft en underbar helg. Kom dock hem med mer än beräknat *s*.. Inga placeringar på söndagen, men hade sååå roligt hela helgen längtar till nästa! Måste gratta Lena och Cornelia som fick fin placering, även Eva som kammade hem petten! Och så grattar vi ALLA andra det gick bra för! Tack ALLA för en underbar helg! Ni förgyllde året som återstår!
Och jag kom inte hem förrän nu på morgonen. Var tvungen övernatta hos mina barn i Göteborg på hemvägen.
Kände mig inte så inspirerad i fredags när jag åkte dit, men hela helgen blev verkligen bra. Fick ett cert på min nyinköpte trefärgade nonself-hane från Danmark - han är så tjusigt tecknad på ryggen och verkar väldigt trevlig också; har alla chanser att bli min nya pussegris.
Dömde pet hela lördagen så jag hann inget annat, och var domarsekreterare åt mkt kompetent engelsk domare på söndagen. Men under fest och övernattning blev det en del prat. Och festen var kanontrevlig! Finsk magdans t.ex. - vem hade trott att vi skulle få uppleva det?
Jag suckade en del när jag var med att ställa i ordning prishögarna för finalplaceringarna - inte en chans att ro hem ett enda pris hade jag ju, det visste jag redan innan. Hade varit roligt med en så'n där knapp eller väska med Nordiska på. T.ex. Men så slog jag till och vann BÅDA gissningstävlingarna på söndagen: både gissa antal pluttar (drog till med uppfödarnumret!
) och gissa vikten (återanvände gissningen från lördagen som var väldigt fel då, men tydligen mer rätt på söndagen!). Fast jag vet inte ännu vad jag vunnit för jag var redan halvvägs till tågstationen när prisutdelningen hölls.
Och Lyan - om jag inte åkt tåg hade jag absolut köpt en altan till av dig - den jag köpte tidigare är superfin och praktisk.
Vi ses en annan gång, alla!

Ojoj, vilken NM-baksmälla jag har nu. :-p Har sovit som en stock hela natten, så skönt och välbehövligt. :-) En jätterolig och trevlig helg men den hade varit ännu bättre utan min förkylning. Vid middagen på lördagkvällen hade jag inte mycket till röst kvar men igår hade den som tur var repat sig över natten.
Jättekul att döma pettarna och jag är mycket nöjd med hur de slutliga placeringarna i finalen blev. :-)
För min egen del så gick det väl rätt bra ändå. Ställde ju bara ett enda djur - self saffronhona Pimpinella 6 månader. Hon blev 2/2 i klassen men tack vare den fria certutdelningen så fick hon ändå ett cert. :-)
Jättetack till arrangörerna Norrort och Svealand för ett jättetrevligt och välplanerat NM! :-)
Jag vill instämma i alla tack till arrangörerna (Norrort o Svealand)
Fantastiskt bra organiserat, förstår att ni lagt ned hur mycket tid som helst. Det blev jättebra, jätteroligt och jättelyckat.
Även tack till alla trevliga marsvinsmänniskor som var där, både utställare och besökare, men även domare, fixare och funktionärer.
För egen del gick det väl sisådär. Bla fattyeye tendenser på ett par grisar drog ned poängen. Nu blir det träningsläger och dietkost :) Ett silverkort blev det dock. Men dagen var lyckad ändå, hjälpte till lite varstans och det var kul bara det.

Jag kom hem kl 10.00 idag efter en 18 timmars tågresa, men det var det värt! Ett jättefint och välorganiserat arrangemang, trots att vi visade så gott som alla våra djur på lördag fm. Dottern sprang som en tätting med marsvin och beklagade sig över sin mor som anmält henne i så många klasser. Dessa barn, de ska då alltid klaga.
I ras så blev rexen Microsoft 3/10 med cert i championklassen och Scrolla vann sin klass och fick cert på sin debututställning, så vi är nöjda med resultaten i ras.
I pet däremot gick det bara skit.
Ett jättebra tips fick jag iaf hur man ska slipa bort förhårdnader. Man sätter ett fint smärjeldukspapper på en gammal eltandborste. Funkade hur bra som helst. Jag har aldrig lyckats använda filar på ett bra sätt, men det här ska jag anamma.
Jag satt på tåget då finalena gick. Vem blev BISj och BIS?
vad är smärjeldukspapper? =)

# 215 Ett sandpapper som egentligen är avsett att användas till metall.
Det går säkert att använda ett fint sandpapper också sen behöver man ju inte sätta tandborsten på den högsta hastigheten innan man fått in tekniken.
NU är vi äntligen hemma! Ska bara ta en liten paus, anmäla till Landskrona och sedan ner till djuren och fixa till
det är inte varie dag det pratas marsvin på radion inte =)
Vad roligt med marsvinssnack i radio =)
#214 av Lena va? ;) har själv fått tipset ;)

#221 Just precis!
Filma lite på utställningen.Tänkte om ni ville kika.
Haha jag såg mig själv i din video, när mamma och jag helt fasinerat står och kollar på några söta marsvin =)
Haha ja tur kanske jag inte skulle kalla det men lite lustigt iallafall ^^

Skoj att det kom med lite om marsvins NM på radion . :)
#223 Vad skoj att du filmat! Det var roligt att se :), eftersom jag tyvärr inte var där…
#218 Grymt *gillas* ;) Fast kommentaren "Dom står på golvet, stackarna" förstår jag inte alls *s*
Mvh Felicia
Kan lägga till min Nells resultat nu, fastän hon inte var min vid utställningstillfället… ;-) Hon blev BIR-Rjr och fick cert när hon ställdes i rasklass för coronet.
Alla kommentarer som inte hör till ämnet har tagits bort. Ni är välkomna att fortsätta diskutera etik och moral i en ny tråd, sålänge det följer sajtens regler.
Hanna
Nu finns det bilder uppe ifrån NM :-) jag hade fastnat på en del kort utan att jag märkt det ;)
Wow, jag hade faktiskt fastnat på en bild :-O Och Birk fanns också med på en :-) På prisutdelningen måste han ha stått alldeles nedanför mig men jag kommer inte ihåg att någon fotade :-/
#277 Samma här ;) finns en bild på min skinny Molly som jag inte alls kan minnas jag såg någon ta ^^
Fy för ett kort alltså :p Jag ser ut som en mongo, håller på och öppna ögonen när han prickade in och ta kort :p Tur marsvinet var fint iaf…
#279 Är det du som är blond då? Fanns några andra bilder också där folk såg roliga ut :-P
Jag såg ut som vanligt, kutryggig och tittar neråt.
#280 Haha, ja är den blonda med en svart/vit teddy nedanför. Jag ser ut som en jag vet inte vad.. Att folk alltid ska lyckas ta kort när man ser som värst ut^^
#281 Haha, det måste höra till naturlagarna :-P Jag ser alltid kutryggig ut med stor näsa, foton ser helt olika ut än när man tittar sig i spegeln :-p
Var det du som hjälpte mig med Rosa? Kommer bara ihåg att det var en blond långhårig tjej
Nej usch jag är med! ;)
// Ida och marsvin.
#282 Nej det var nog någon annan :)
#284 Ok, har ingen aning om vem det var och tänkte aldrig på att tacka ordentligt

Naw, min "lilla" Aztrid är med på bild (Emils bur också ;-P).
Trots att jag stod vid henne hela tiden när hon var på domarbordet har jag inte märkt att någon fotograferade henne… Lite läskigt.
**SMF 237 Sweet Dream's
#286 Ja visst är det läskigt när något sådant händer, fast jag kan tänka mig varför jag inte märkte något då det var så himla stressigt till och från ;)
Jag är med.. Ursh som jag ser ut hahaha!!
Sen har vi Shirley (P.E white) och Star (buff ame. crested) med :D
Lyckligtvis ser det ut som att jag slapp förevigas på bild under den timme jag var där. ;) En älskling som dock till min lycka fotades är fina Nellie. Roligt att se hur hon såg ut på utställningen!
#186 Nu på något sätt slog det mig när jag kollade igenom NM bilderna, att det måste varit du som checkade in mina marsvin?