Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbilderfilmer
Läst 2981 ggr
Moctezuma
0

Gamling :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Puff är redan 7 år och 10 månader, oj hur tiden går!

Tänkte starta en gamling-tråd, det finns ju redan trådar för ungar osv. så nu kan det väl vara pensionärernas tur? ;)

Foto på Puff, taget idag.

[Tisslibiie]
0

Awww ^^ Så söt, tyvärr kan jag inte bidra med en bild för mitt äldsta marsvin blev drygt 1.5 år Gråter

Abico
0

Söta Puff :)

Lägger in en bild på Sune som blev 8 år och 3 månader innan åldern hann ikapp honom och han fick somna in den 21 januari i år. Älskade gammalpojken :')

Hanna 

Fridaaaa
0

Vad räknas till gammalt?
Morris är ca 4 år gammal (omplacering, och köpt i djuraffär, så vet ej helt åldern, men gissar på runt 4 år).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

isblixt
0

Skulle vara roligt att få läsa hur gamlingarna är :) Ifall de är pigga/slöa osv… Hör/ser de dåligt?

Fridaaaa
0

#4 morris är pigg, äter bra och hör bra, så fort man prasslar med en påse på håll så skriker han och tror att han ska få grönsaker haha

Caspia
0

När jag köpte världens bästa Julgrisen i december 2004 sa de att han var ett år gammal, så jag gissade hans födelsedag till december 2003. Om det stämmer är han sju år om tre månader.

Han är sliten men pigg och glad, hittar fortfarande på tokigheter i parti och minut. Det senaste året han han tappat i vikt, från tidigare 1270 gram till nu runt 900. Han sover ganska djupt och missar ibland att middagen serverats.

Han har haft äggskalsöga och ev glasöga sedan 2007. I somras hade han urinvägsinfektion men annars har han *peppar peppar* vart frisk i hela sitt liv! Han var väldigt intensiv när han var yngre, har alltid hatat att vara instängd och det är roligt att hans envishet och entusiasm fortfarande är så tydligt. Han slickas mycket, oavsett om han känner folk eller inte och är oerhört kontaktsökande. Helt underbar.

Envishet och drömmar

isblixt
0

Min hona fyllde nyss 4 år, jag tycker inte det är rätt att kalla henne gammal. Däremot är hon ett lite äldre marsvin.
Hon är pigg och glad som hon alltid varit, om än något lugnare jämfört med när hon var unge. Skriker när jag pratar med henne, hoppar lätt upp på ovanvåningen i buren som är ca 20cm högt och snurrar runt (trick) i racerfart när jag ber henne om det.

Moctezuma
0

Puff är långsammare än när han var yngre, och så tror jag att synen har blivit sämre. Aptiten har dock inte förändrats överhuvudtaget, men det är bara vissa sorter som duger ;) Han har blivit lite bortskämd med att få just det han tycker är gott, eftersom vi inte vill att han ska tappa vikt (han har alltid varit liten). Hans käraste ägodel är kojan, där han får sova ostört och låtsas att han inte syns… Han älskar också att vara i famnen och titta på TV =)

Moctezuma
0

Måste bara säga att alla marsvinsgamlingar är jättesöta :D
Roligt att se bilder och läsa om andras marsvin.

[Maijah]
0

Vilka söta små pensionärer! <3

Jag har inga gamlingar, så jag har inget att lägga in :p

isblixt
0

Så underbart fina gamlingar alla har :) Jag önskar att min fyraåring lever många år till. Hon blev frisk från en livmoderinflammation för några månader sen (som tyvärr finns en viss risk att komma tillbaka).. Äggstockscystor har hon också.

Men så länge min lilla vän mår bra och är pigg får hon fortsätta leva =)

Caspia
0

# 11. Usch ja, det har alla mina äldre honor också haft problem med.

Envishet och drömmar

Fabiola
0

från vilken ålder räknas marsvinet som gamling?

Abico
0

#13 - Det verkar vara väldigt olika från person till person, själv tycker jag inte att ett marsvin under 5½ år är gammalt :)

Hanna 

Fabiola
0

#14 går vi efter vad du tycker så har inte jag gamlingar hemma. Det äldsta jag nu är 4 år och 4 månader :). Tycker han är en gamling då han verkar lite dement om nu marsvin kan vara det :)

Fridaaaa
0

#13Jag räknar att marsvin börjar bli gamla från 4 år :)

Lyan
0

#13 Jag tycker det beror lite på marsvinet. Min Mys som dog plötsligt för ett tag sedan var 5år men henne räknade jag inte som gammal, de äldsta jag har nu är Mys dotter Rufsi, Hugo och omplaceringarna Elsa och Essie och de har alla ganska nyss fyllt 4år, de ser jag på något sätt som äldre än Mys.

Elsa och Essie är det nog för att de kommit som omplaceringar och räknas som "gamla" för omplacering.

Hugo är en satin, jag räknar inte med att han ska bli så gammal så därför är varje år ett bonusår.

Och Rufsi, som då är dotter till Mys. Jag vet inte vad det är med henne som gör henne äldre än sin egen mor. Rufsi har flyttat och sedan kommit tillbaka och hon är mer "intetsägande" än Mys, hon gör inte mycket väsen av sig. Mys älskade också att ställas ut, det tycker inte Rufsi om så jag tror att det också gjorde att Mys kändes yngre än vad hon var.

Mitt äldsta marsvin var Marwin och han blev drygt 6 år.

Jag tycker det är så svårt med åldern, Marwin dog av ålder medan det finns marsvin som är äldre än honom som fortfarande verkar pigga.

Marwin på bilden. Han finns nu bevarad som en tatuering under mitt nyckelben och Mys ska jag tatuera in på underarmen när jag får pengar.

Abico
0

#15 & #17 - Ja som sagt är det olika från person till person vad som anses som gammalt.

Hanna 

Fridaaaa
0

#18 ja det är ju det :)

Lyan
0

#18 Jag tycker att inte under 4år för att vara gammal, egentligen är de bara medelålders då enligt mig, men blir lite rädd när jag hör en bekant kalla sina 3-åringar gamla :-(

Fridaaaa
0

#20 3 år är ju inte direkt gammal, men minst 4 år, så är dem "gamla"

[Tisslibiie]
0

Hoppas att jag får uppleva en pensionär-gris någon gång :'(

Lyan
0

#21 Precis

#22 Det får du :-) Lilla Iors tid var helt enkelt inte längre här hos oss :'( Mys borde också fått levt längre, jag missade att hon slutade äta :'''(

[Tisslibiie]
0

#23 Det hoppas jag också :') Det är inte lätt med de små, för när man märker att någonting är fel med dem så är det oftast för sent tyvärr, det är iallafall min erfarenhet :( Mys har det underbart nu och Ior också :)

EvaLuna
0

Här har vi Tova, som fyller fem just idag

[Tisslibiie]
0

#25 Grattis Tova!^^

Moctezuma
0

#25 Grattis till Tova =D

Denna kommentar har tagits bort.
[Theriss]
0

eller som när uppfödare skriver att deras avelsmarsvin ska bli pensionärer, och så är de knappt två år gamla.. =P Klingar galet i mina öron, trots att jag förstår att de menar pensionär från aveln.

Michaela-N
0

Varför blev min kommentar raderad?