HJÄLP!
Ett av våra marsvin avmagrade mycket snabbt och blev vingligare och vingligare, alla marsvinen får pretty pets foder och hö samt gott om vitkål, morötter, sallad det tog bara någon vecka sen låg han bara där död, vad kan ha hänt med det lilla marsvinet?
Vad som helst i princip. Det är omöjligt att svara på i efterhand. Det finns många sjukdomar som de kan få, precis som oss människor.
Svår fråga… Kan han ha fått i sig något olämpligt tro? Kanske var han gammal? Någon dold sjukdom?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Han var 4 år gammal, kan ju ha varit någon dold sjukdom för ett annat marsvin som vi köpte från samma ställe dog också på ett ganska lika sätt, jag tycker det känns hemskt, vi köper ju så pass dyrt foder 100:-kg just för att dom ska få i sig det dom behöver. kan också nämna att dom var full i små Ohyra då vi hämtade dom, jag ringde till stället och fick veta att det var normalt att dom fick så när man flyttade dom? vad vet jag!
PS! glömde nämna att vi avlusade dom direkt…
Fick dom i sig tillräckligt med C-vitamin. C-vitaminet i fodret kan man inte lita på eftersom c-vitaminet kan försvinna snabbt ur pelletsen vid felaktig förvaring. T o m om man förvarar pelletsen rätt så kan halva c-vitamin mängden förloras på ca 6 veckor. Får marsvinen bara vitkål som extra C-vitaminkälla så behövs det ganska mycket, morötter tror jag inte innehåller så mycket c-vitamin och sallad inget c-vitamin alls. Ger man inte tillräckligt med c-vitaminrika grönsaker, så finns det c-vitamintabletter eller flytande c-vitamin hos djuraffärn.
Mina får röd paprika (mycket C-vitamin) broccoli, vitkål, persilja mm.
Alltså jag måste bara säga att jag aldrig skulle ge mina marsivn pretty pets. Jag vet flera som börjat ge det men marsvinen utvecklade munsvamp utav det. I mitt tycke är det bara lurendrejeri. Tittar man på innehållsförteckningen är det långt ifrån vad marsvin behöver. Fodret ser "roligt" ut med alla färger och luktar sött och nästan parfymerat. Anledningen till att det blivit så pass stort är väl deras smarta marknadsföring och faktiskt också det ohyggliga priset som gör att man tror att det är bra…
Nej, jag är _väldigt_ skeptisk.
#5 Gul paprika innehåller mer c-vit. än röd bara så att du vet ;) Att paprika är syrligt och kan ge munsår (vissa marsvin är känsligare än andra…) vet du nog, det bör egentligen inte ges oftare än 2-3 ggr/v.
Mvh Felicia
Jag skulle inte heller ge mina marsvin pretty pets. 1:a hand Oxbow Cavy Cusine - den ända pellets som rekommenderas till marsvin av veterinärer (importeras av företaget Chalimac), 2:a hand Lotte …
Mvh Felicia
#6 Jag har gett mina marsvin pretty pets och dom har mått bra av det, och ingen munsvamp har dom fått, anledningen att jag slutade med det va priset, nu får mina lottie pellets, mycket billigare.
#7 jo jag vet att gul innehåller mer c-vitamin, men jag tror inte det e så jättestor skillnad. Jag har faktiskt gett paprika lite varje dag när jag har haft det hemma, men dom har inte fått munsvamp. Annars får dom mest vitkål.
#9 Ja jag vet marsvin som fått tomat nästan varje dag hela livet och aldrig haft munsvamp. De är olika känsliga helt enkelt.
Men läs på innehållsförteckningen vad det innehåller. Inte direkt naturlig föda för marsvin.

Jag har haft en pellets som heter Care+ (ett nederlandskt märke) som mina marsvin gillat. När vi var hos veterinären nu sist så sålde de Oxbow så jag köpte en påse, men den faller inte mina marsvin i smaken… De tar lite grann och sen vill de inte ha mer… Kräsna typer. De äter heller inte vitkål, eller någon slags frukt (ev lite äpple..) Men de får Cvitamin i vattnet och persilja varje dag så vitaminer får de tillräckligt av iallafall.
#9 Röd paprika innehåller 144 mg/1000 mg c-vit. medans gul innehåller 170 mg/1000 mg ;)
Mvh Felicia
TACK! alla för era otroligt bra tips ni skriver om, när du nämner att munsvamp förekommit undrar jag om du inte faktiskt har rätt, när jag tänker efter så hade han svårt att tugga, vi hade slipat hans tänder och hållit koll, kan ni berätta mera om hur munsvamp yttrar sig och hur dom blir av det, jag hade ingen aning om att paprika var så bra, vi brukar ge vitkål och gurka lite apelsin mm. persilja lät intressant
Vad imponerad jag blir av att ni kan så mycket…bra med alla tips för mig som inte är erfaren alls
Persilja är jätte bra och nyttigt för ditt marsvin :) jag kan nästan garantera att ALLA marsvin tycker om det ;)
Paprika är bra i liten mängd, det är syrligt och kan orsaka munsvamp. Vissa marsvin är mer/mindre känsliga än andra!
Mvh Felicia
c-vitamin är askorbin|syra| =alla c-vitaminrika saker är syrliga
använder pretty pets (på 7 marsvin) ingen har haft/har munsvamp.mitt förra marsvin åt tomat nästan varje dag eller äpple och paprika.