Chobitz och Zassi
Detta är mina två söta fröknar på snart två år. Den vita är Chobitz och den svarta är Zassi. Jag kan inte begripa att det var så längesedan de var två små knytten som rymdes i min hand.
Chobitz är mer framåt och den som håller koll på vad som händer runt omkring men det är Zassi som är först framme om det vankas godsaker. Hon har en dålig ovana att springa fram och ta tex äppelskruttet och dra in den i huset för att där äta den i lugn och ro och brukar titta på mig med skepsis om jag håller i skrutten så att hon måste äta den från min hand. Eftersom Zassi bestämmer över Chobitz så delar jag alltid på goditarna innan jag ger dem så att Zassi kan springa iväg med sitt om hon vill och Chobitz får ändå sin del :)
De tjuter högt när jag kommer hem om jag har varit borta i ett par dagar (då har såklart sambon tagit hand om dem) och det gör en glad i hjärtat. Chobitz brukar pipa varje morgon när hon ser mig och bägge sätter igång som en brandsiren om jag öppnar kylskåpet och tar fram ett äpple. Just äpplen är de galna i :)
När man håller i dem är det Zassi som är lugnare, så de få gånger som systerbarn vill hålla i en av dem så är det henne jag tar fram. Hon sitter bara som en budda och tittar sig omkring. ibland undrar jag om hon är lite dum :P Tror jag gjort misstaget att oftast hålla i dem bägge två samtidigt så att de hittar tryggheten i varandra och inte i mig, så nu har jag börjat ta ut dem en och en. Chobitz vill gärna tillbaka till buren, men ingen av dem får panik eller är förskräckta.
Jag har ett hus till dem, ett sådant där som ser ut som en timmerstuga och på taket brukar jag lägga godbitar, Chobitz hoppar gärna upp och mumsar i sig och är det slut med mat i matskålen hoppar hon upp dit och letar. Zassi har aldrig fattat att man kan komma upp dit. Ibland står hon och tittar på Chobitz som är där uppe, men försöker inte själv.
De är charmiga de små liven :)
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla