marsvinsproblem
Vi har problem med våra marsvin, köpte först 3 stycken (två honor o en kastrerad hane) sen köpte vi en liten hona (unge, knappt 10 veckor gammal). Släppte ihop dem i köket först, där verkade allt gå bra. Sen släppte vi ihop dem i deras bur, då börjar tjejerna ge sig på den nya. Hanen verkar nästan skydda henne. Han verkar även uppvakta den lilla. Är detta normalt? Hur får vi dem till att komma överens?
Ha lite is i magen. Dom måste få göra upp rangen och det är naturligt att dom visar den lille vem som bestämmer. Självklart ska dom ju inte bita henne så att hon blöder eller aldrig får äta. Men det är mycket ovanligt att en liten hona inte accepteras. Låt det ta sin lilla tid så ska du se att dom snart accepterar henne =)
Hur stor bur har du?

Verkar normalt! 
Låt dem ha 4 st rör så de kan gå undan ibland, nu när de lär känna varandra.
(Jag rekommenderar en bur på minst 120x120 till 4 st.)

Låter som att dom gör upp rang-ordningen lite, när jag förde ihop våra två tjejer med våran yngsta så fick den nyaste sitta i en egen inhägnad så att dom andra fick lukta och ta sin tid att vänja sig vid henne. I början är det också bra att låta alla ha ett eget hus så att dom kan gå undan om dom vill.
Innan jag släppte in alla tre i buren bytte jag ut spånet och gjorde rent allt, så det inte luktar från dom andra marsvinen. Men ge det lite tid så tror jag att dom kommer acceptera varandra =)
Kram Mia
Tack för alla tips! Tror jag har så stor bur som #3 skrev. Ska prova o släppa ihop dem idag igen. Hoppas på att det går bra! :-)
120x60? Det är för litet för 4 marsvin,
Måste bara fråga, vad betyder det när marsvin hackar tänder? (om det är de dem gör, låter så i alla fall). Har inte tagit måttet på buren utan frågade hon jag köpte buren av (som kan marsvin!) hur många jag max kunde ha i den, hon sa 4. Men även om jag kan ha 4 stycken i den letar jag efter en större bur, om dem nu kan bli vänner, annars får jag lösa det på annat vis.
Nu verkar dem komma bättre överens, den lilla ligger inne i boet med hanen o vilar sig. Och alla 4 åt hö tillsammans. :-)
Skönt det går bättre nu! Låt dom vara ute och springa lite på golvet eller något tillsammans med =)
#6 nummer tre skrev ju 120x120? Var fick du 120x60 ifrån?