Inte passar ihop.
Hur hade ni gjort om ni hade ett marsvin som ni inte tyckte ni passade ihop med? Alltså personkemin inte stämde osv.

Kan du förklara lite mer hur du menar? Har du något exempel? Någon av marsvinen du har nu?
Jag har ju 3st honor nu. 2 är rätt tama och springer inte och gömmer sig närjag kommer, sitter kvar när jag lägger in nytt hö/mat osv. Men den 3:e sitter och trycker i sitt hus nästan hela tiden. Hon går bara fram när jag inte är i närheten.
Jag grejjar med dom varje dag och sitter ibland bara vid buren för att dom ska känna min närvaro. Men fort jag kommer så springer hon och gömmer sig. Hon är helt enkelt rädd. Känner att ett sådant marsvin vill jag inte ha. Trivs superbra med Maya och Flora, men inte med Molly..
Är det fel att omplacera henne då?

Tycker absolut inte du ska omplacera henne! Du har ju inte haft dem sålänge. Vissa marsvin tar det längre för att bli tama, man måste ha tålamod. Min ena hane har jag haft i 1,5 år snart och han vill fortfarande inte bli upptagen ur buren. Men han är supermysig i knäet.
Tålamod ska man ha helt enkelt, alla marsvin är olika individer.
Jag har ingen aning, har aldrig hänt mig att jag inte gillat något av de marsvin jag har men skulle det vara så att jag inte gick ihop med något av mina marsvin så skulle jag nog ha omplacerat denne, för det kan väl varken vara kul för dig eller marsvinet?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Det är likadant med mitt ena marsvin.. och då gör den andra det med. men jag vill inte omplacera för det, hon kanske vänjer sig senare. jag vet inte. men har ju haft dem i ca 8 månader eller kanske lite mindre. ge det tid! jag vet inte vart du köpte och så men jag köpte dem i djuraffär och valde den ena för att den var vän med min som jag skulle köpa och ville ju ha två.. hon vra ganska skygg och jag trodde att det skulle gå bort, men nej.. jag vet inte vad du ska göra men jag skulle alldrig i hela mitt liv köpa en ny. och omplacera då. nej,
#3 Hon är verkligen vettskrämd. Ögonvitorna syns så fort jag kommer i närheten, eller någon annan människa. Dom andra låter så fort jag är i närheten men hon låter nästan aldrig..
Jag ger henne några veckor till, blir hon inte tamare så får jag omplacera henne till någon som har MASSOR av tid.
Dom andra är ju liksom supersnälla och jag kan ta upp dom utan protest. Men Molly sprnger och gömmer sig. Lite tröttsamt faktist.

Du har ju inte alls haft marsvinen länge! Det är helt naturligt att oliak marsvin tar oliak lång tid på sig för att känna sig hemmastadda och helt bekväma med den nya miljön. Ge henne mycket mer tid, hon kommer också att bli tam så småningom, det kanske bara tar lite längre tid än för de andra två. Tålamod!
Nej, inte omplacera redan, ge henne tid! Min ena va ju så rädd för mig så ögonen va helt uppspärrade o hon försökte rymma ur min famn, jag trodde hon hade nån hjärnskada för hon var så rädd. Hon va villig att ta ett skutt utför min axel när jag höll henne o jag är lång! Men mycket gos senare är vi ju kompisar :) Hon kommer fram o hälsar på mig i buren varje dag (jag vill tro att det är mig hon hälsar på o inte maten hon tror att hon ska få :P). Hon är fortfarande nervös av sig men mig gillar hon allt nu så ha tålamod med henne o gosa mycket så blir det bättre.

#7,8 Håller med er. Som jag också skrev förut, tålamod.
#6 Tror du då det blir bättre om du omplacerar henne? Jag tror inte hon blir mindre rädd för att hon får en ny människa som tar hand om henne, snarare ännu räddare om hon måste flytta. Du skrev ju att hon blir rädd om någon annan också kommer i närheten. Hur länge har du haft dem?
Jag har haft Molly och Flora i 2v och Maya i 1,5 vecka.
Jag har inte tid att tillbringa flera timmar extra med Molly per dag då jag har både hund, hamstrar och gerbiler att sköta om. Alla måste ju få sin egentid.
då kan du ju verkligen inte förvänta dig att dem redan ska vara tama!!

#10 Då är det inte länge du haft dem. Jag tror det ger sig med tiden. Jag håller på att försöka få mina två små grabbar att bli tamare, samt försöka få dem att vilja bli upplyfta mera (att bli upplyfta tycker nästan inte nån av mina om, bara Brumma har inte nått speciellt emot det) Brumma & Hilda har ju bara bott här i snart en vecka och Brumma kan man klappa och greja med i buren men hilda är inte så förtjust i det. Det är inte lätt inte, men jag måste ha tålamod och greja med dem så kommer det nog att ge sig så samåningon:)
Jag har alltså 5 marsvin som inte gillar att bli upplyfta men gillar att vara i knäet & 1 som inte har så mycket emot att bli upplyft & gillar att vara i knäet.
#11 Två är redan tama, så varför skulle jag inte kunna det?
Herregud, kan man inte få hjälp här inne?
Ett av mina marsvin krävde mer än ett halvår innan hon riktigt kunde slappna av i buren när jag kom. Som tidigare sagts kräver olika marsvin olika lång tid för att bli trygga och tama och du har ju inte haft dina mer än i några veckor. Ge henne många fler chanser!
Jag har ett par marsvin som jag inte känner "att jag passar ihop med" likväl skulle jag inte kunna omplacera dom. Är det marsvinens fel att jag inte la mer tid på att ta reda på vad det var för ena innan jag tog hit dom? Det mest riktiga borde ha varit att åka och träffa marsvinen ett par gånger innan jag skaffade dom, se hur de fungerar i grupp och uppför sig i buren och famnen. Eftersom jag inte gjorde det, utan helt klart mer gick på utseende har jag ju enbart mig själv att skylla om det inte känns helt hundra mellan oss. Då kan jag inte se hur det på något vis skulle vara rättvist mot marsvinen att jag skickade iväg dom till ett annat ställe.
Temperamentet förändras inte för att de byter hem och jag tror att risken är ruskigt stor att det går en liten tid innan de nya ägarna inser att "nja, vi passar nog inte ihop" och så åker marsvinen ut på blocket eller något igen.
Alla marsvin är inte mysgrisar, alla marsvin blir inte jättetillgivna och kommer springande så fort man kommer in i rummet, lika lite som att alla människor älskar att kramas. Jag älskar alla mina marsvin, oavsett om de är totalt skogstokiga och håller sig så långt borta ifrån mig som möjligt eller om de står och hänger över burkanten för att få en puss när jag kommer.
Jag vill aldrig behöva riskera att "tappa bort" någon av dom eller hjälplöst stå och se på medan mina smågrisar passerar från ägare till ägare eftersom marsvinet som jag inte riktigt klickade med faktiskt aldrig lyckades klicka med någon annan heller…
Hanna
jag tycker bara att det är för snabbt för sådanna beslut. men jag vet inte vad du tycker. håller med dem andra som har skrivit här. det är ju individuellt. bara för att de två har blivit tama så behöver inte den tredje bli det med - lika snabbt -

#13 Klart man kan få hjälp, tror inte att thildatessie menade nått illa:)
#14 Mycket bra förklaring ^^ Ungefär det jag ville säga men är så dålig på att förklara;P
jag menade verkligen inte illa!! förlåt om du missuppfattade det jag sa. försökte bara säga vad jag tycker.
Menade inte just thildatessi :)
Men JAG känner att jag inte orkar med att ha ett otamt marsvin hur länge som hellst. Alla är vi olika.
var bor du? ge det tid

Ett av mina marsvin är lite osäker, och är "otam". Men jag skulle inte kunna på något sett omplacera honom ;o Förstår inte riktigt hur du tänker när du säger att du inte orkar med att ha ett otamt marsvin, men precis som du säger : vi är alla olika *s*

#18 Fast 2 veckor är inte "hur länge som helst"…

#18 Jaha, trodde det, men ok då vet jag:) men jag tror inte nån här inne menar nått illa iaf, vi vill bara hjälpa till men klart det kan bli missförstånd ibland.
#18 - Om du inte vill ha ett otamt marsvin så är det väl ändå ditt ansvar som ägare att få henne tamare och tryggare? Jag vet inte vad du hade förväntat dig när du skaffade marsvin, men de kräver tid och de flesta marsvin kommer inte i färdigt "underbart-husdjur-format". Jag förstår att du har flera andra djur att bry dig om men du kanske borde ha tänkt efter en extra gång innan du skaffade tre marsvin, om du verkligen hade tiden till dom?
Det är faktiskt levande varelser vi snackar om och inte någon vara som man kan lämna bort om man inte är helt nöjd med funktionerna.
Hanna
#19 Jag bor i Säffle, värmland.
Jag är hemma hela dagarna typ, går ej i skola. Klart jag har tid för alla mina djur, men har inte flera timmar extra för just ett djur.
Min pappa håller till och med mig och säger att trivs man inte med ett djur så får man försöka hitta ett nytt bra hem. Bara man ser till att det är ett bra hem.
Nu när jag läst lite mer i tråden så tycker jag det redan känns som att du har gjort ditt beslut. Alltså att du ej vill ha marsvinet kvar, vilket jag tycker är helt okej men jag tycker inte att det är okej att tro att alla marsvin är lika och blir tama lika snabbt, alla är de individer.
Så eftersom du redan har så många djur så kanske de borde placera om denna lilla gris till någon som har mer tid och tålamod?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jag håller med Albico här ovan. Det är ditt ansvar att få henne tam och om du har så många djur sedan innan borde du nog inte ha skaffat 3 st marsvin på en gång. Du är "lyckligt lottad" att två av dem redan är tama, troligare hade varit att alla hade varit skygga fortfarande efter så kort tid. Det är ju ändå unga marsvin. MEN gjort är gjort och går inte göra något åt. Om du känner redan nu att du inte vill ha henne kvar för att du inte kommer att ha tid så skulle jag säga att det är lika bra att du försöker sälja henne (om du inte kan lämna tillbaka henne till någon uppfödare). Jag tror inte hon kommer vara tamare inom några veckor och om du redan bestämt dig för att du inte kommer ha tid med henne så kommer hon troligen aldrig bli tam. Så sälj henne då, MEN låt det vara en lärdom inför ett annat djurköp att inte ta på dig djur du inte vill ha. Hade du träffat henne innan eller kom hon osedd till dig?
#26 Alla är köpte "osedda".
Alla mina djur får ju tid varje dag och får komma upp och springa. Därav kan jag inte lägga ner exempelvis 1 timme extra på just Molly.
Egentligen skulle jag bara haft 2st. Maya och en till. Men den fick ögoninflamation och kunde ev bli blind så avstog den. Så började leta efter en hon kompis till Maya. Hittade då en som hade 2 honor tillsalu, ringde då och hörde om hon bara kunde sälja ena, men hon tyckte det var synd att dela på dem så fick med en ena "på köpet" Så det är därför jag har 3 ist för 2.

Stör det dig jättemycket att hon inte är så tam? Som Abico skriver så blir inte alla marsvin mysgrisar, hur mycket man än hanterar dem. Om du fortsätter som vanligt med dem så tror jag att hon kommer bli säkrare, åtminstone så att hon inte är så rädd när du kommer fram till buren t.ex. När min hona Calvin kom till mig så var hon inte alls avslappnad i buren när jag var i närheten eller i knäet, det tog några månader. Men jag skulle aldrig kommit på tanken att sälja henne, det tar tid. Så är det bara, sen finns det marsvin som blir tillgivna direkt som t.ex dina Maya & Flora.
Tålamod. Jag har haft mina 2 tjejer i 3 månader och de vill inte alltid upp ur buren heller.
Det är inte bara för att hon inte är tam. Känner liksom ingen samhörighet med henne..
Men ska ge henne några vecko till, sen får jag se hur det blir.
Två veckor är en jättekort tid det tar lång tid att lära känna ett djur. Jag tror du kommer att börja älska henne sonm den skygga gris hon är efter ett tag. Hon har det säkert bra med sina kompisar så hon har säkert ett bra liv hos dig fast du gillar de andra mer. Jag tycker inte heller du behöver lägga mer tid på henne än de andra utan istället acceptera att det tar längre tid för henne. Kämpa inte så mycket, fundera inte så mycket utan låt henne vara bara Molly. Du får ju ut det du vill ha av de andra. Jag tror att det hon behöver är tid och lugn och ro. Bestäm dig inte för att inte tycka om henne utan bestäm dig för att hon är ditt knepiga skygga marsvin och låt det ta den tid det tar för er att bli vänner. Alla är inte lika det gäller marsvin också…

#27 Det var nog ingen smart idé att köpa dem osedda om deras personlighet är så viktigt för dig :/ Att få en på köpet är ju inte alls bra om man som du egentligen bara vill ha den ena. Om jag vore du (tänkte och kände som du verkar göra) skulle jag antingen sätta ut en annons direkt och hoppas att någon nappar, eller bara låta henne vara otam och gå i flocken. Om du inte vill jobba på att få henne tam, men ändå har plats för henne så kan hon ju bara få vara i buren. Marsvin har ju trots allt inget "behov" av att bli klappade och pysslade med. Men känner du verkligen att du vill bli av med henne för att ni inte går ihop så måste du ju sälja henne. Du måste ju trots allt vara beredd att exempelvis ta henne till veterinären om hon blir sjuk och sådant.
#30 Det är ju svårt att känna samhörighet med ett otamt marsvin, såklart. :-) Kan man inte komma nära det kan man ju heller inte lära känna det. Och även efter de är tama kan det ta lång tid. Jag kände inte mina marsvinshanar ordentligt förrän efter ca ett halvår(då menar jag ordentligt, att kunna läsa dem utan och innan). Jag tycker att det är dumt att göra ett sådant här beslut enbart baserat på första intrycket. Jag är säker på att du kommer att upptäcka att hon har så mycket mer personlighet.
Det handlar inte om "att lägga en/flera timmar om dagen" som du själv talar om, när man vill göra ett nytt marsvin tamt. Det är bättre att bara ta några minuter då och då, kanske låta marsvinet sitta i ditt knä i ett örngott/en handduk och mumsa ex. gurka medan du sitter vid datorn/tvn. Bara det gör marsvinet tamt.
När folk säger "låt det ta tid", menas det inte att du ska lägga ner mycket mer tid på marsvinet per dag, utan enbart att du ska vänta med att överväga att sälja djuret. Två veckor är verkligen för lite tid för att göra ett sånt här beslut.
Jag tror allt löser sig bara hon blir tamare. :-) Först då lär du få se hennes riktiga personlighet. Rädsla hör ju inte till personligheten, det går att vänja bort. Och som jag förstått det är allt du hittills fått se av henne rädsla? Snälla, basera inte ditt beslut på det. Avvakta och ta upp henne ofta, korta stunder.
Dessutom tycker jag att du inte ska sälja Molly, av ren respekt för föregående ägare, samt för marsvinens skull. Denne människa sålde marsvinen till dig i förtroende, för att de skulle få bo tillsammans, inte för att du genast ska "skicka vidare"den ena av dem såhär. Jag är väldigt säker på att Flora skulle sakna sin kompis ifall du säljer Molly. De har väl bott ihop hela livet, va? Marsvin har tendenser till att fästa sig vid sina "livskamrater". Det känns nästan lite grymt att separera marsvin som bott ihop med varandra så länge(ja, jag vet att de bara är 9 mån, men de har väl känt varandra så länge de kan minnas).
Hellre att du säljer Flora och Molly ihop, om du nu ska sälja några marsvin senare. Men det vore väldigt synd att låta dem flytta runt så mycket och så snart. Jag tycker att man ska sätta marsvinens välmående före ens eget tycke/smak.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Tycker samma sak att det vore väldigt respektlöst att lova ägaren att dom ska få bo tillsammans och sen sälja en.
#34 Jag har aldrig lovat ägaren att dom ska fortsätta bo ihop.
Jag väntar några veckor till, bli hon inte tamare/säkrare så får jag försöka hitta ett nytt hem.
Samma med t.ex har man en häst som är jätte het att rida som man inte tycker sig passa ihop med så säljer man ju den hästen och försöker hitta någon som man passar ihop med.
Sen var det någon som skrev att bara låta henne vara i flocken och inte greja med henne. Men tycker inte det är helt rätt.
Efter att dom 3 sättes ihop så har Molly blivit lite utanför. Maya och Flora sitter alltid och äter tillsammans osv Molly är bara i huset och sitter där och äter hö och kommer knappt ut..
håller med . men du gör ju som du vill. men det är bra som du säger att du ska vänta i några veckor till. hon kan ju vara i buren med dem andra kanske? så som personerna innan mig har sagt med. lycka till och ha tålamod! hoppas att det blir bra
Tycker som ovanstående säger att du verkligen verkligen borde ge henne mer tid. Du skulle inte heller må bra av att flytta efter 2 veckor. Det är ditt beslut men sj har jag 5 marsvin här hemma 3 är jättetama och mysiga redan och 2 är fortfarande lite skygga, men det går långsamt frammåt. Jag har haft dem i ett år. Så tycker att du verkligen borde tänka över ditt beslut :) Min åsikt!
Har inte läst alla svar. Men jag undrar verkligen hur du tänker
? Marsvin är skygga djur normalt. Och inte tusan blir dom tama av sig själva. Utan det är något man SKA ha tålamod med! & jobba fram ett fortroende Olika marsvin behöver olika långtid på sig. Det är som om jag skulle sätta in dig i en mörk skog & säga känn dig trygg. Skulle du göra det då? Nja..
Sen kommentar #18, den är ju för mycket. Citerar:
Men JAG känner att jag inte orkar med att ha ett otamt marsvin hur länge som hellst. Alla är vi olika.
Va?! Vad menar du? Vadå "orkar" inte? Varför skaffar du djur om du inte orkar? Jag blir lite arg helt ärligt! Det är stressigt för marsvin att flytta runt. Man ska tänka innan man skaffar djur. Så man har tid & tålamod att ta hand om dom!
#38 Alla personer är vi olika. JAG vill inte ha ett marsvin som kommer vara otamt i ett halvår. Det är inget för mig liksom. Så kom inte och säg att du vet vad jag tycker och tänker.
Jag har tid, annars skulle jag inte skaffat dom från första början. Dom var inget impulsköp direkt utan har tänkt att skaffat marsvin ett bra tag men nu kände jag att det passade in osv.
Och jag vet att marsvin är annorluna än hamstrar som fortfarande är tama om dom flyttar och inte behöver flera veckor på sig att lugna ner sig, jag vet det!
Som jag skrivit så ger jag henne 1 månad, förblir hon otrygg/otam fortfarande får hon flytta. Jag har inte det tålamodet att sitta och vänta ut henne i fleeera månder för att hon ska bli tam. Det funkar inte så för mig.
Och kom inte och säg gör si gör så. För alla är olika hur man tycker och tänker.
Jag tänkte jag skulle kunna fått en seriös disskution här vad ni själva skulle gjort om ni inte får kemin att stämma. Inge roligt att ha ett djur man inte trivs med. Det borde ni också förstå. Man ska älska sina djur, det blir inte så om man inte trivs. Då blir det mer att man ger mat och vatten för att djuret ska överleva. Tycker inte det är schysst mot djuret. Då är det bättre att den kommer till en annan person som verkligen älskar just det djuret.
Tänk på tonen, gott folk!
Läs igenom kommentaren innan ni skickar den, så att ni är säkra på att den inte kan misstolkas eller är uttryckt på ett sätt som kan uppfattas som otrevligt.
God kväll! :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag gör och kommer alltid att göra vad som är bäst för mina djur! Skulle jag behöva sälja någon (inte bara marsvin) så säljer jag inte till första bästa.
Gav dom kvällsmat nu. Maya och Flora tog i från fötterna och "skrek" när jag kom med maten. Molly bara satt i sitt hus och kikade fram. Och fort in igen när hon såg att jag kom..
#39 Man kan inte sitta och "vänta ut" ett marsvin - man måste själv ta stegen till att vinna förtroendet, för det är vad det handlar om :) Att ett marsvin inte litar på sin ägare beror enbart på ägaren, det har inte med marsvinet att göra. Jag tycker att det är orimligt att sätta upp en tidsgräns, man kan inte mäta beteende i tid - utan i framsteg. Om du tillbringar mycket tid med henne varje dag (tar ut henne ur buren med kompisar, sitter vid buren så hon vänjer sig vid dig etc.) är jag säker på att det kommer ske framsteg, man får bara vara beredd att följa marsvinet lika mycket på vägen eftersom hon omöjligt kan ta sina steg till din önskan ensam!
Hade jag varit i din situation hade det omöjligt funnits något annat alternativ än att ge marsvinet en chans att utvecklas i sin egen takt. Djur är levande varelser, inte något man bara ställer undan om det plötsligt inte passar in längre.
Jag hoppas innerligt att du ger henne en riktigt chans och ser hennes oro som en möjlighet. Det är underbart att få en speciell kontakt med ett djur som man vet har speciella förutsättningar, ett band jag helt klart skulle tagit chansen att skapa.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#44 Bra skrivet!
Det är ett djur snälla du. & enligt mig så tänkte du dig inte för innan du skaffa dom. Det är ju ingen trisslott. Om jag får fel, "gör jag mig av med". Tålamod. Om du verkligen vill att marsvinet ska lita på dig om du vill få hennes förtroende. Om du är envis! SÅ får du det. Om du ger det tid. Du kan ju inte vänta ut det. Utan det är du som ägare som avgör om dina marsvin blir tama. Självklart marsvin är olika. Men alla marsvin kan bli mer eller mindre tama! Men du verkar ju ha gett upp. Förstår jag inte alls…
Det är många som skriver klokt här. Det verkar som de flesta är överens om att ge det hela tid och att man inte ska omplacera djur så lättvindigt.
Jag är ledsen men det verkar som du inte är nöjd med våra svar fast vi försökt hjälpa dig. Alla vill ju att det ska gå bra för er.
Man kan inte ställa krav på sina djur, de är som de är och det är ägarens uppgift att anpassa sig. Har man dessutom tagit sig an ett djur har man skyldighet att ta hand om det på bästa sätt. Djur är inget man bara kan skyffla iväg bara för att det inte passar.
Personligen hade jag inte omplacerat utan gett marsvinet tid. Även om hon aldrig blev lika tam som sina vänner hade det inte gjort mig något det heller. Min ena (enda från djuraffär) är väldigt rädd och flyger u buren lite då och då men med en hel del tålamod tar hon från handen och kan sitta i famnen utan att vara hysterisk. Jag "övar" lite med henne men inte överdrivet mycket. För mig gör det inget att hon är lite mer försiktig och tillbakadragen så länge hon inte mår dåligt av det.
Men med det sagt så tänker jag gå emot strömmen och säga att du kan omplacera ditt marsvin om du känner att det är bäst. Hellre att hon kommer till ett hem där hon är uppskattad och ägaren tar sig tid att lära känna henne än att hon sitter hos dig och du känner dig missnöjd med situationen.
Enda tråkiga egentligen är att det alltid finns en risk att marsvin hamnar på villovägar men förutsatt att du gör det du kan för att se till att hon får ett långvarigt hem med nya kompisar så tror jag inte att marsvinet lider av en flytt.
#47 Jättebra skrivet och jag håller med. Vill bara trycka lite extra på att TS ska lära sig av detta och kanske kolla upp lite extra nästa gång h*n köper något djur, hur pass streståligt det är m.m. Dessutom kika på hur väl hanterade djuren är i förväg. Något säger mig att Flora och Maya var de tamare även i de förra hemmen och därför inte "blivit" tama först nu. I samma ögonblick jag skrev det sista kom jag att tänka på att det är ytterst individuellt hurpass stresståligt ett djur är, och det tror jag gäller alla arter. Alltså kommer TS alltid få vara beredd på att h*n får hem djur som kanske inte blir tam inom 2 veckor…
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
jag har fyra marsvin varav jag haft tre sen dom var bebisar och en sen han var sex månader.
melvin tog jag hem som sex månaders "bebis" för att han inte blivit såld i djuraffären jag jobbar i. han är 3,5 år nu och väldigt försiktig och det har han alltid varit. nu vågar han komma fram o ta från handen men gillar inte att bli uppburen. väl i famnen är han det lugnaste och keligaste du kan tänka dig! vincent som han bor med är supertam och kommer alltid fram o vill ha godis.
lasse köpte jag som liten bebis och han är ett år nu. han kan kliva mig på fötterna och springa runt benen (han+elliot går lösa på golvet) men såfort jag sträcker ner handen så far han iväg. medans elliot är lugn o sitter kvar o låter sig klappas. lasse är precis lika kelen och gosig som melvin är väl i famnen..
mitt förra marsvin phille var supertam. han hängde över burkanten när man kom och han klättrade i princip upp i knäet på en när han var ute på golvet.. han var min bästa vän och det bästa marsvinet någonsin, och helst vill jag ju att mina marsvin ska va som honom! men det är bara att inse fakta, marsvin är individer precis som människor, hamstrar och hästar…… alla är olika!
tänk om nästa person du säljer henne till säger samma sak, att dom inte vill ha ett otamt marsvin och skickar henne vidare? är det inte bättre att du ger henne ett bra hem och mycket kärlek… hon har ju redan flyttat minst två gånger!
Jo, jag förstår vad ni skriver. Men det är det att jag vill kunna få ut allt av mina djur, vill inte ha otama djur det är det allt handlar om. Alla mina djur är tama förutom just Molly.
Skulle jag ge upp med henne om ett tag så säger jag såklart till den blivande ägaren att hon inte är tam, och hon får själv komma och titta på henne. Då är det ju den som avgör om den vill ha ett otamt marsvin eller ej. Annars är det ju bara för den personen att söka vidare.
Sen vill jag inte bara ha henne gåendes i flocken även fast jag inte klickar med henne. Det är en extra kostnad för ett marsvin som ev. jag inte kommer klicka med. Hon måste ju fortfarandes tas till veterinärer osv. Känns inte lika "kul" som med ett djur jag inte passar ihop med.
Det borde ni också förså?!

Att du skriver att du inte "vill ha ett marsvin som är otam i ett halvår" är ju kanske vad du tycker, men du borde ha räknat med att det kan bli så innan du skaffade dem. Att du inte känner nån samhörighet med henne är ju för att hon är skygg och vågar inte komma fram, om t.ex din andra hona Maya också varit sån hade du ju inte känt nån samhörighet med henne heller. Att sälja henne därför och inte ge henne nån tid att utvecklas är väldigt fel tycker jag. Hon kan ju inte rå för att hon är rädd- marsvin är trots allt bytesdjur & skygga egentligen och har mer eller mindre av detta beteende kvar även om de nu bor under våra tak. Det är ägarens ansvar att se till att hon mår bra. Om jag vore du skulle jag fortsätta som vanligt med henne & de andra. Jag tror hon kommer bli tamare, men än en gång- låt det ta tid. Fast att du inte orkar vänta på att hon blir tam? Låter grymt fel i mina öron.
Men du gör ju såklart som du vill. Jag vill bara marsvinens bästa- och det gör säkert du också, fast vi tycker & tänker på olika sätt. Så om du nu fortfarande känner att det verkligen inte funkar med Molly. Ja då får du väl omplacera henne. Men ha detta i minnet nästan gång du köper ett djur- det tar tid helt enkelt, har man inte den tiden då ska man avstå.
Lycka till med grisarna hur du än gör Royals.
Jag kan förstå känslan av att inte knyta an till ett marsvin och man undrar om det nånsin kommer klicka.
Mitt tips är att ösa på med kärlek, närhet och godis (persilja/gurka). Vi hade en som var jätterädd också och jag provade först den mjuka stilen med att ge det tid osv vilket inte ledde någon vart alls och jag började lessna också. Sedan bytte jag taktik och lät henne vara ute i samma rum som mig mycket (trots att hon mest höll sig i ett hörn). Jag lyfte upp henne om och om igen och gav henne persilja (vilket hon vägrade äta de första 18 gångerna). Bar runt på henne och pratade med henne en stund. Till slut (efter ca 4 dagar) var det som hon kastade in handduken och gav med sig - verkligen som om isen bröts. Idag är hon den lätta att plocka upp och hon myser gärna i knät.
Så ge det en riktig chans till är mitt råd, du kanske har en oslipad diamant :-)
Men hon kommer ju säkert bli tam med tiden. Jag kände likadant med mina marsvin, hon som var så rädd var inte alls lika rolig att ta upp o jag tyckte inte vi fick nån connection alls men nu kan jag inte tänka mig att vara utan henne. Hon är jättemysig o så otroligt söt!
Fortfarande speciell, nafsar lite när hon slickas och är nervös o vibrerar lite i vissa situationer. Men kommer fram o hälsar i buren, står på baktassarna för att ta maten ur min hand. Jag får till o med fota henne med min jobbigt blixtriga o låtande kamera utan att hon bryr sig, hon kommer gärna ända fram till linsen o nosar el lägger sig o vilar medan jag fotar. Det hade jag aldrig trott om det vettskrämda marsvinet som alltid sprang iväg när jag köpte henne.
Det är ju ny miljö, ny ägare o hon är inte så gammal än så om du bara spenderar lika mycket tid på henne som dom andra så kommer hon säkert bli mysig hon också. Du kan ju ha uppe alla samtidigt eller hon o en kompis bara så tar det inte extra med tid.
Man måste ju lägga tid på alla husdjur o inte tro att alla kommer helt färdiga. Skaffar man en hundvalp måste man ju träna den o lära den att bli rumsren, gå i koppel mm för att få ut det bästa av sin hund.
(bifogar en liten bild på min nervösa sötnos :)

#54 Naaaw vilken sötnos!! (jag skulle då inte brytt mig om hon inte skulle blivit riktigt tam nånsin, hon är ju så söt hihi^^) Men det går, bara man har tålamod:)
#55 Ja sötheten gör ju sitt till, man smälter bara man tittar på henne ^^ Hon sover i så otroligt söta ställningar också!
Ja, tålamod i massor behövs, det tog nog ett år för oss innan vi klickade på riktigt o hon blev mysgris.

#56 Ja sover i olika ställningar gör mina också, Calvin häromdagen låg nästan på rygg och riktigt njöt i höet ^^
Royalz: kommer Molly & Flora från en uppfödare? Om det nu blir så att molly får flytta så får du väl höra med uppfödaren eller var det en privatperson?
#57 Molly och Flora kommer från Skinnystugan från början, men jag köpte dom av en privat person.

Privatpersonen skulle inte kunna ta tillbax? eller så kan du ju höra med uppfödaren.
Hoppas innerligt att du ger Molly mera tid till att utvecklas. Men gör det som du tycker är bäst för Molly & dig. Jag kan ju inte säga till dig vad du ska göra, men råd har jag gett.
#59 Nej hon sålde dem för att hennes son skulle flytta hem och inte tålde hö.

Jag har i skrivande stund 7 marsvin hemma, och alla har olika personligheter. Jag trivs och älskar alla mina marsvin samt "klickar" med dem, om man nu kan säga så. Jag har en hona som sedan hon kom och till dagens datum fortfarande är skygg.. Hon är nu två år och har fått samma behandling som mina andra grisar, men hon blir helt enkelt inte mer tam än så. Hon är helmys uppe i soffan på kvällarna, men i buren och på golvet är hon mer skygg.
Vilket jag inte ser som en negativ sak, då de ska vara så av naturen, och det är väl bra att vi har kvar så mycket som möjligt av deras naturliga beteenden?
Sen får det inte gå till en överdrift som inte marsvinet mår bra av.
Nu är det så att en av mina nyaste trivs väldigt bra med Athena (skygga honan) och gör lite som hon gör, samt att Athena apar efter Jolantha. Detta har resulterat i att när man kommer in i deras rum snabbt utan att säga till att man kommer så springer Athena iväg och gömmer sig och Jolantha springer efter, men när Jolantha hör vem som kom in så kommer hon glatt framspringande och tar ofta Athena med sig ut. Det är så himla kul att se att de kan knyta såna band till varandra. Mysgrisar!
Jag tycker inte att det är jobbigt eller besvärligt att leva med ett skyggt marsvin, hon kommer fram för att ta en godbit även om det har tagit tid, men det är hon värd! 
/Sanna
Jo jag förstår det för er som bara har marsvin, att den skygga kan gå kvar.
Jag har ju hamstrar, gerbiler, hund och katt också. Så för mig går det inte ha ett djur som jag inte passar med. Men som jag skrivit ska jag ge henne lite tid, blir hon inte bättre så får hon flytta.
Bara för att jag skrev denna tråden så menar jag inte att hon ska säljas imorgon liksom!
Och snälla skriv inte att jag inte borde skaffat marsvin. För jag HAR TID det har jag, men jag vill fortfarande inte ha ett djur jag inte klickar med. Har även en hamster jag ska omplacera då vi inte passar ihop. Alla djur och människor är olika, man passar inte ihop med alla individer, så är det bara.

Som ett svar då, jag har bara inte marsvin.. Vi har hundar och nymfkakaduor, vilka djurslag som faktiskt tar extremt mycket tid.. Då hundarna är jakthundar och fåglar i denna storlek kräver ganska mycket.. Sen jobbar jag heltid också.
Jo men fortfarande ÄR INTE ALLA LIKA!
Jag tänker inte ha ett djur jag inte gillar. Det är en sån sak ingen kan ändra på. PUNKT SLUT!
Det värsta jag hört på länge.. Sälj det stackars marsvinet till någon som inte "dömer" ut det pga, att det är lite otryggare med sin ägare (Vilket kanske inte är så konstigt med tank på ditt sätt att se på henne) Om du vill få henne säker i sin NYA miljö skulle det gå! Men om du ser det som tröttsamt är det svårt,du.. & det är väldigt synd att du inte tänkt på att marsvin behöver lite tid på sig att känna sig trygga. Allt hänger på ägaren. Det är något du skulle tänkt på Innan du skaffa dom. Är väldigt tragiskt att hon måste flytta pga, det här, tycker jag.
Och "alla är olika" är det någon ursäkt eller? Förstår inte alls varför du skriver det om & om igen…

#64 Jag förstår faktiskt inte vad du vill ha ut av den här tråden. Du frågar hur vi skulle göra om vi hade ett marsvin vi inte trivdes med. Många har svarat "skulle ge marsvinet tid" och då blir du bara upprörd. Du hade ju bestämt dig redan innan tråden skrevs.

Säger precis som #66, du hade nog bestämt dig innan alla svar kom tror jag.
#62 Fast ett marsvin som du anser att du inte passar ihop med tar ju inte mer tid än om du hade haft tre grisar som du alla passar ihop med.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#68 Jag vet, men det blir en extra kostnad. Tänk om just det marsvinet blir sjuk, poff så är 1000kr borta på ett djur jag inte vill ha..
Jag har det väldigt tufft just nu i mitt liv. Därför orkar jag inte med motgångar lika mycket som förr.
#69 Eh, va? Vänta nu.. Det är för att hon är lite osäker, du inte vill ha henne/inte gillar(?) Eller är det något mer "fel"? & vad är det för motgångar du är rädd för? Ibland måste man kämpa lite för att vinna ett djurs förtroende.. Om man inte är bered på det ska man inte ha djur alls! Alla djur är lika värda! & du har ett ansvar att ta hand om det. Men som sagt du har bestämt dig. & om du känner så som du skriver ska jag inte tjata om att ge henne tid. För det kan inte vara det de handlar om..
#70 Snälla lilla du! Jag har skrivit 100ggr att jag ska ge henne några veckor, vad är det du inte förstår?

#69 - Om du inte tycker att du passar ihop med marsvinet, och att du inte finner någon glädje i att ha marsvinet så tycker jag att du borde flytta marsvinet någon annanstans där marsvinet blir uppskattat. Så länge marsvinet får ett bra nytt hem så finner jag inget fel på det! Dock så ska ett marsvin byta miljö & stress så lite som möjligt, men det vet du nog, och det är också ditt ansvar som ägare att välja en ny lämplig ägare.
Men precis som de flesta har svarat så bör du ge marsvinet mer tid för då kommer ni säkert att få en bättre kontakt, men man kan förstås aldrig lova någonting.
#66 håller verkligen med dig!
jag blir ledsen när jag läser detta, tycker så synd om marsvinet.. men om du nu ska sälja om några veckor så tycker jag också att det vore en bra ide att kontakta uppfödaren om nu inte den tidigare ägaren kan ha den :) lycka till!
#73 Det är absolut inte synd om Molly. Hon och dom andra får grönsaker 2ggr per dag pellets och nytt färskt vatten varje dag, dom har alltid fräscht hö i buren. Klippte även klorna på alla idag, så hon blir inte bortglömd. Det är bara det att jag tycker det är jobbigt när hon är så jäkla skygg.
#74 det låter ju som du sköter dem bra… fortsätt bara så så skall du se att du vinner hennes förtroende! :)
När jag ska ta upp henne så får jag ta bort alla gömställen och mota henne mot ett hörn. Det känns inte så snällt, men klorna måste ju skötas och jag måste ju hälsokolla ibland.
Hon tar ingen mat i handen, fort jag tar ner handen så gömer hon sig direkt. Har testat ända sen dagen hon flytta hit. Hon blir jätte rädd när jag sträcker en persilja eller nått framför näsan även fast jag rörde handen super sakta mot henne så hon verkligen skulle hinna se mig,
Min tog ingen mat ur handen heller förrän efter 70-elfte gången (kändes det som). Märker att om man inte hanterar henne på 1-2 dagar så skyggar hon mer igen. Går i snigelfart framåt men ändå, framåt.
#79 mina marsvin har lärt sig ta mat i handen först för någon vecka sedan :/ och dem har vart här ett år och jag övat varje dag. Du skall se att det kommer. Det behövs bara tålamod och massa massa kärlek!

#80 Du ger jättebra tips och råd, men jag tror inte det spelar någon roll för TS. TS vill inte ha henne kvar, det är bara att respektera :/

När mina första marsvinskillar kom till mig så var de inte tama. Även om vi hade hönor+katt+hamster+får+hund så gav jag inte upp. Det tog länge för dem att börja lita på mig mera. Mina högt älskade får då? Jo, Våran bagge var supertam, även alla tackorna-utom två st. De gav jag mycket tid och tog det försiktigt med. Se så underbara de blev! Ena tackan Rut blev så sällskapssjuk att så fort man kom in i hagen så nästan kastade hon sig mot oss för att bli klappad & kliad. Så var även alla andra fåren. De lägde sig ner i knäet (ingen tung köttras utan allmogefår, genbank) på en och rörde man dem inte så krafsade de en på benet för att få upmärksamhet ^^ Inte gav jag upp för att det inte klickade direkt inte. (tro nu inte att det inte går att gämföra får & marsvin, båda är så underbara, de är ju också flockdjur & bytesdjur)
Men varför skriver jag detta egentligen? för du verkar ju faktiskt gjort ditt val. Nejmen jag vill bara hjälpa marsvinet ditt, och försöka få dig att förstå att det inte är hopplöst med Molly. Jag tror att när du väl har lärt känna henne mera så kommer du älska henne jättemycket, även om hon inte är mysgristypen.
Jag har redan skrivit det 100ggr känns det som!
JAG SKA GE HENNE NÅGRA VECKOR TILL! Blir hon inte bättre så får hon flytta till någon annan. Blir hon bättre så stannar hon såklart..
#83 Det är så synd bara. Så många marsvin ägare som delar med sig. & försöker hjälpa/förklara.
#85 Jag orkar inte.. Du har fått jätte många bra råd! Men du verkar inte vilja ta det till dig? Och vadå blir hon inte bättre? Vad är det som är så svårt att förstå?! Ge henne tid. Ha tålamod. Hon är ett marsvin. Hon är inte trygg än. Och det är INTE konstigt! Du har inte haft henne länge! Hon kommer blir tam jag lovar! & du läs hela tråden igen. Du hade bestämt dig innan du starta den!

#85 När jag skriver ge det tid, då menar jag inte några veckor bara. Det kan ta en vecka/flera månader/ett år! Beror på individen.
Ok, jag ger upp. Eftersom du nu verkar vara trött på mina snällt menade råd. Jag vill ju bara marsvinets bästa (och antagligen alla andra här inne såklart också). Men ok, lägger mig inte i denna disskusion mer, verkar inte som du vill lyssna. Du gör ju trots allt som du vill.
#86 DU kan inte säga att du vet vad jag har bestämt mig för! Jag har inte bestämt mig för någonting.
Jag har redan flera som är intresserade av henne. Seriösa personer, så skulle vi inte klicka om flera veckor så vet jag att hon får ett bra hem iaf! Det är det som är viktigast, eller hur?
#88 Det syns att du bestämt dig. Ja, jag tycker du ska sälja henne. Så många som försökt förklara för dig nu. Men jag tror inte riktigt du förstår än helt ärligt. Det här att det tar tid & att man måste ha tålamod med djur.. Sälj marsvinet. Se till att hon får ett hem hon förtjänar. Alla marsvin ska vara älskade. Även om det är lite osäkert. (vilket är helt normalt som sagt)Blir lite ledsen på ditt sätt att se på det här.. & marsvinet.
jag menade inte synd om på det sättet. klart att du ger dem mat och så.ska inte heller skriva mer nu men hoppas att det går bra för den lilla även om hon får ett bra hem, hoppas på ett livslångt DÄR HON HAR EN KOMPIS?! och tänk på tipsen vid nästa ev köp,lycka till :)
Oj, hade Molly bott hos en till innan dig? Trodde du köpt henne från skinnystugan :/ Många hem….
Molly är NU fortfarande skygg i buren, men helt UNDERBAR. Tar mat från handen utanför buren, inte I buren, men det gör inget för mig. Jag är alltså hennes femte hem och hon är bara 1,5 år :/
Inte säkert hon någonsin blir så tam i buren eftersom hon haft så många "människor" nu, men mig för det som sagt inget, hon är världens bästa tjej.
Jag började acceptera hur hon var men då hade jag redan lovat bort henne och ville inte göra personen ledsen. Men som sagt så hade hon likaväl kunnat stanna kvar.
Trodde ju såklart att hon skulle få stanna på det nya stället men man kan ju inte bestämma över vad som händer :)
Fast denna tråden är ju inte aktuell längre så den kan ju tas bort.
#92 Stackars lilla gris som behövt flytta så mycket och varit så rädd :-(
Hoppas hon får stanna hos dej och får den trygghet hon behöver! Behövs fler som är som du och accepterar djur som inte är tama, ger dom en hem, en massa tid och låter dom vara det dom är. <3
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Ja hon kommer få stanna livet ut, hon är min ögonsten. Hjärtat smälter när jag tittar på henne, hon är så vacker så man tappar andan =)
# 94. Det är inte policy på det här forumet att trådar raderas. De kan möjligen låsas.
Du har inte kvar någon av dina tre första marsvin som du köpte i januari i år.
#97 Flora hade jag kvar tills i början på juni men då jag hade platsbrist och hon var extremt elak mot sin dräktiga kompis och tryckte upp henne i hörnen varje dag så var jag tvungen att sälja henne. Hon bor hos en jag träffar ofta på utställningar så jag kan ju uppdatera mig på hur hon har det.
Sen har vi ju Maya och hon dog och det kan ju inte jag hjälpa, och hon var ett väldigt omtyckt litet marsvin.
Så man kan ju säga att det bara är Molly jag sålde med vilja.