Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 5028 ggr
mondeomadde
0

Strö-tips till nybörjare =)

Jag är helt ny på marsvinsfronten. Har tidigrae haft kaninen, tamråttor osv. Men nu har jag två underbara marsvin =)
Tänkte höra med er som är lite proffs hur ni gör med bur-strö.
Vilken typ av strö tycker ni funkar bäst med tanke på uppsugningsförmåga, vad marsvinen trivs med, pris, lukt osv.?
Hur ofta tömma buren på strö och lägga in nytt?
Hörde någon som hade kattlåda inne i buren och att hennes marsvin gjorde toabesöken i den, låter smidigt.

Tack på förhand från nybörjaren =)

FeliciaS
0

Välkommen hit! Kul att du hittat till marsvinsvärlden :) Är man en gång inne kan man inte slita sig från dem sen :P

Jag tycker kutterspån är det bästa bottematerialet eftersom det suger upp bra, luktar gott, är lättillgängligt och billigt. Det är också mjukt för marsvinstassarna och håller sig på plats om man har ett litet tjockare lager (på ca 5-7 cm). Jag har testat aspspån också, vilket jag tycker ännu bättre om eftersom det inte innehåller terpentin och har en liten annan struktur som jag gillar. Dock är det svårt att få tag i och mycket dyrare än vanligt spån. Fleece har jag också haft i perioder, men det blir så skitigt och luktar så fort marsvinen kissar på det (när det torkar in i tyget). Men har man tålamod att plocka marsvinsbajsar från tyget varje eller varannan dag och byta flera gånger i veckan så är det också ett bra, giftfritt material som är mjukt om man har handdukar under. Nackdelen är att det är svårt att få det hygieniskt om marsvinen inte kissar i en särskilt låda/del av buren med spån eller liknande i. Jag blev också galen på att det fastnade så otroligt mycket marsvinshår i fleecen, och mina föräldrar var inte glada i att jag skulle tvätta den i maskin så jag fick handtvätta varje gång :P

Toa-Lätt är också ett bra bottenmaterial, särskilt om man kan ha ca 4-5 cm av det och sen 2 cm spån ovanpå. Det testade jag för ett par år sedan och var supernöjd med. Dock har vi inte så många återförsäljare av det här i närheten och det är dyrare än spån.

Mer om bottenmaterial kan du läsa i artikeln om det.

Mina fyra marsvinshonor bor i två sammansatta burar på 137*59 resp. 120*65 cm. Jag byter hela buren 1 gång/vecka och tar ut det smutsigaste en gång däremellan.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Misarn
0

Grattis till ett liv med dina marsvin Glad

Jag har använd både doggmans burströ och fleece, men när jag provade på chipsi burströ föll jag direkt, det är små små spånflisor som suger upp otroligt bra och man kan enkelt ta bort korvarna och göra rent. Rekomenderar det starkt!

Det dammar inte alls lika mycket och fastnar inte alls lika lätt i mina tjejers pälsar så dom verkar också tycka det är bättre. När dom är ute i sin lekhage anänder jag dock fleece därför att det inte ska bli så kallt när dom är där och springer.

vi har ett akvarium som dom bor i tillfälligt och jag brukar byta 2-4 gånger i veckan men då har dom en kruka som dom utför sina behov iTungan uteså jag storstädar buren ca 1 gång i veckan.

mondeomadde
0

Var köper man sånt där Chipsi? Låter ju bra.

Tack för era svar!

Måste i övrigt säg att jag trivs väldigt bra med mina små svin, dom är helt underbara. Väldigt annorlunda andra gnagare jag haft förr. Kärlek =)

Misarn
0

jag köper chipsi hos djurmagazinet men hos dom verkar det vara ganska nytt men det fungerar bäst för ossGlad