Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3777 ggr
hanzyy
0

Är gräs onyttigt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej!

Jag brukar ha mina marsvin ute på gården och springa lite men nu har jag märkt att de äter väldigt mycke gräs är det onyttigt?Glad

HannaVastervik
0

Nej, tvärtom! =)

hanzyy
0

okej tack vad bra så de blir inte tjoka av det?Skrattande

Misarn
0

Det är bara bra om dom vill äta gräs, det innehåller otroligt mycket c-vitamin och är perfekt för deras små magarGlad

FeliciaS
0

Nej, marsvin är gjorda för att äta gräs! Det är näringsrikt och nyttigt eftersom det är fiberrikt, med andra ord en väldigt bra kost. När det inte finns färskt gräs att tillgå är det därför jätteviktigt att de alltid har fri tillgång på massa hö löst i buren (alltså inte i höhäck).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

hanzyy
0

okej tack så mycket:)

Rafflan
0

Klippt blöt gräs kan dock vara farligt, tror det var kaniner som kunde bli sjuka av det så det är nog inte bra för marsvin heller, men får dem "beta av" gräset själv är det nog ingen fara :)

FeliciaS
0

#6 Menar du klippt från gräsklippare?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Rafflan
0

#7 ja, om man klipper gräsmattan och det är blöt/blir blött så är det farligt att sen ge det gräset till djuren.

Oavsett om gräsklipparen är utan motor eller med motor ;)

Abico
0

#6 & #8- Nja. Jag har repat/klippt vått gräs med sax många gånger och gett till mina marsvin. Det är knappast värre än att ge dom blöta och avsköljda grönsaker.
Jag kan inte mycket om kaniner men dom ska väl inte ha någon blöt grönkost, varken gurka eller sallad om den inte torkats torr först?

Vem tror du går och torkar gräset torrt för dom vilda marsvinen? :P

Hanna 

Rafflan
0

#9 dem vilda marsvinen är det ju ingen som klipper gräset åt, dem käkar det direkt från marken där det växer och då är det ofarligt ;)

Var nåt som hände med gräset när det var blöt å blev klippt.

Lite samma sak som att man inte ska frysa morötter, tina dem och sen ge till marsvinen, det ska inte heller vara bra ;)

Abico
0

#10 - Men om "faran" ligger i att gräset är klippt/repat borde det vara precis lika illa att ge torrt klippt gräs. Som sagt har jag i alla år gett marsvin klippt/repat gräs fuktigt såväl som torrt, liksom jag gett blöta grönsaker och mina marsvin mår alldeles utmärkt.

Det är ingen fara att ge tinade morötte heller, däremot är det väldigt onödigt eftersom mycket av vitaminerna försvinner, samt att det får en lustig konsistens som marsvinen kanske inte tycker lika mycket om.

Hanna 

Atensia
0

#8 Jag har också hört att klipp ifrån gräsklipparen inte ska ges till marsvinen. Aldrig för att jag skulle gör det endå.

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

isblixt
0

Jag har alltid gett både blött och torrt gräs.

Det jag kan tänka mig är att avgaserna från en gräsklippare med motor inte är så bra för marsvinen.