Förkylning?
Min ena tjej väser/piper när hon andas. Har pågått i 2 dagar nu, trodde först att det kanske var något tillfälligt men verkar inte vilja försvinna.
Hon är inte allmänpåverkad utan äter och rör sig som vanligt.
Kan det vara en lätt förkylning? hur gör man för att hjälpa henne på bästa sätt då?
Fungerar det att ge Baytril till henne?
Jobbar veckan ut så finns inte möjlighet till veterinär förrän på måndag. Är orolig som sjutton just nu :(
MVH Erika :)

Såg att man kan ge kan yang. Men hur mycket och hur ofta?
Om det bara har pågått i 2 dagar tycker jag inte du ska vara orolig, det tar ofta ett par dagar för en förkylning att försvinna. Har hon rinnig nos eller svårt att andas? Är det bara ljudet skulle jag se till att hålla henne dragfritt (inga öppna dörrar eller fönster) och lagom varmt. Ge henne extra c-vitamin i form av grönsaker som broccoli, vitkål, gul paprika, lite persilja och strö ev. över askorbinsyra på någon grönsaksbit om hon inte är bättre inom 2-3 dagar.
Jag skulle inte ge Baytril än, eller utan att ha varit hos veterinären.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#2 Tack för svaret! man blir ju så "mammig" såfort det är något.
Har haft fönstret lite öppet hela sommaren, men misstänker att det är det som är felet nu när det börjat bli kyligare ute.
Kamomillte från hälsobutik funkade på mitt marsvin när hon var förkyld. funkade även på mig :) gav henne det bara torkad en tesked morgon och kväll.