Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1930 ggr
luneas
0

Prematurer

Nu sitter jag här med två pyttebebisar i behån. De skulle inte ha fötts förrän om en vecka men de ville visst ut nu ändå. :-/ Den första bebisen var livlös ett bra tag innan jag fick igång den. Den kippade efter luft och jag trodde att den skulle ge upp. Efter en massa gnuggande och svingande i luften började den andas mer och mer regelbundet och nu andas den normalt. Den andra bebisen andades bra ända från början men är så liten och ynklig. En tredje bebis fick jag aldrig igång och det finns minst en bebis kvar i magen. Precis vad jag behöver så här i SM-tokstressen! :-/

luneas
0

Två bebisar till ute men ingen klarade sig… :-( Usch så meningslöst det känns! Hade de stannat i magen bara några dagar till så hade de säkert klarat sig! De är födda på dygn 63 nu och hade vikter på runt 60 gram. Inget fel på storleken egentligen alltså men tanke på att de var så många men lungorna verkar inte ha varit helt färdigutvecklade för alla har kippat efter luft.

FeliciaS
0

Ajdå, vad trist :( Är det Gizelles bebisar som kommit för tidigt?

Kom det fem bebisar totalt alltså, men de två första lever?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

luneas
0

Nej det är Toscas kull. Jättetrist för hon har mått så bra hela tiden. Jag har verkligen ingen aning om varför hon födde för tidigt. Gizelles bebisar är kvar i magen men gizelle mår däremot inte så bra. Jag stödmatar så gott det går men hon vill knappt äta något själv. Därför hade jag inte blivit förvånad om det var hon som hade fött för tidigt men Tosca… Näe, jag fattar inte.

Ja fem bebisar totalt varav två lever. De ligger nu hos Tosca och hon pysslar med dem men jag är rädd att hon ska råka lägga sig på dem eller trampa sönder dem, de är ju så små och rör sig knappt själva. Första bebisen fick jag hjälpa ut eftersom den kom med bakbenen först. :-/ Men det är alltså en av de som lever nu.

Sannich
0

Pannacotta skickar massor av pussar till barn och barnbarn! Och vi håller tummarna att allt går bra med ungarna och Tosca och honan som ännu inte fött.

luneas
0

#4 Tack! Tosca skickar pussar tillbaka till mamma!

godisgrisen
0

Åh vad jobbigt. Hoppas att det går bra med dem ändå och med Gizelle och hennes små. Vi håller tummar och tassar här på Marmorvägen.

Creation
0

Usch då, det låter inte ett dugg roligt. Hur mår mamma Tosca då?
Jag håller tummar både för att de nyfödda återhämtar sig och att allt går bra med Gizelle och hennes kull!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Strawberi]
0

Håller tummar.. Ursh så hemskt Sophie mitt i allt detta! :-(

Styrkekramar från oss här hemma!! ? ?

FeliciaS
0

#3 Okej. Ajdå, vad tråkigt! Vi håller verkligen tummar och tassar för allihop - bebisar och mammor.

Här finns bra information, men jag antar att du redan tittat där.

Lycka till och kämpa på :)

Mvh Felicia

Sandra-B
0

Usch så trist och jobbigt :-(
Och så kan man läsa på en del sidor (bland annat Veterinärkliniken Roslagstull som är skrivet av Gunnel Andersson och Marianne Tornvall som så många påstår är marsvinskunniga…) att en normal dräktighet varar mellan 59 och 72 dygn…

Jag hade en kull (fem ungar) 2006 som föddes på dygn 64 och de var svaga, hade dåligt med päls och så- en dog efter två dagar och en efter en månad, de andra tre klarade sig till vuxen ålder och vad jag vet så lever två stycken fortfarande (den ena bor kvar här).

Håller tummarna att det går bra för båda bebisarna och mamman!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Abico
0

Usch vad trist, och helt utan någon "orsak" också så att man inte vet vad det beror på.

Hur mår Tosca?
Hoppas nu att Gizelle får sina små på rätt dag och att dom är pigga, och att Gizelle också blir bättre snart.

Hanna 

luneas
0

Jag funderar på om Tosca kan ha känt av min stress men det verkar lite väl långsökt… Hon är ju väldigt tam och har hela tiden stått med tassarna på burkanten och tiggt mat och fått extra godbitar tillstoppade sig flera gånger om dagen.

Tosca tar hand om bebisarna och verkar må bra själv *peppar peppar* men jag är rädd för att hon ska råka klämma dem. :-/ De är ju så små och bräckliga. Vi får väl se hur det ser ut imorgon bitti. Så typiskt att något sånt här händer när man redan har mer än fullt upp… Och så Gizelle på det också. Har matat henne med Fortimel nu i snart en veckas tid. Hon blev bättre under helgen när jag kunde mata ofta men nu jobbar jag ju och hon får inte i sig mer än det lilla hon äter själv på hela dagen. Och inte blir det bättre framöver heller med alla förberedelser inför SM.

FeliciaS
0

#12 Äter hon själv om du ställer in en skål med fortimel (eller fortimelkligröt)?

Mvh Felicia

luneas
0

#13 Nej, hon äter inte fortimel självmant men däremot lite gräs, persilja, paprika och selleri. Men väldigt små mängder. Hon har tyvärr tappat massor i vikt så jag har inte mycket hopp för bebisarna i magen, huvudsaken nu är att hon själv klarar sig. Men bebisarna sparkar iaf fortfarande… Tror bara att hon har en eller två.

Arinah
0

Vad ledsamt. Håller nu hårt alla tummar så det inte blir fler förluster. Sänder varma tankar, hoppas det reder sig.

FeliciaS
0

#14 Vad bra att hon äter något själv i alla fall :) Critical Care brukar ju öka aptiten och är nyttigt, annars har jag hört att koriander och basilika också ska få upp aptiten.

Mvh Felicia

luneas
0

#16 Jag började mata med Critical Care men sen tog det slut och jag har inte hunnit köpa nytt. Ska försöka få tid till att köpa mer idag. Det är dock något hon verkligen inte gillar. :-p

Tack för alla snälla ord och hållna tummar!

luneas
0

Båda bebisarna levde imorse och var varma och goa så Tosca pysslar om dem och ligger hos dem iaf. Nu väntar jag bara på att Tosca ska få mjölk så att jag kan börja försöka få dem att dia (om de inte gör det själva men det tror jag knappast). Sitter på jobbet nu och kommer inte hem förrän vid 16-tiden så det kan ju förstås ha hänt mycket under dagen. :-/

De nu levande bebisarna är förresten två honor, en self buff och en self saffron. De döda bebisarna var allihop buffar, 2 honor och en hane. Alltså totalt 4 honor och en hane… Tänk om de hade kunnat vänta några dagar med att titta ut!

För ett par år sedan fick jag en kull som föddes på dygn 65 och jag befarade att de skulle se lite prematura ut men de var allihop stora och rejäla och fullt pälsade. Visserligen var de bara tre stycken men det verkar ändå som om det kan skilja mycket mellan olika kullar. Jag tror knappast att Toscas bebisar hade varit pigga och fullgågna efter bara 2 dygn till i magen, de hade snarare behövs stanna till dygn 68-70 iaf.

[Strawberi]
0

#18 - hm ja det är lite lustigt, hur kan du ens jobba? Skulle blivit tokig av bara vara i skolan liksom!! Lycka till nu!

godisgrisen
0

Mina dumma magpie har en tendens att föda tidigt. Flera kullar har blivit födda på dygn 64-65 ingen har gått längre än till 69. De som fötts så tidigt har varit väldigt små och taniga men ändå med massor av go i sig, alla som klarat födseln har överlevt utom en.

Jag tror också att det är väldigt olika hur starka de är och hur utvecklade de hunnit bli.

Hur har det gått med dem? Orolig.

FeliciaS
0

Jag undrar också hur det är med dem nu ikväll?

Mvh Felicia

luneas
0

Det går inget vidare för bebisarna. Känns så hopplöst när man måste jobba hela dagarna och sen ha fullt upp med en massa SM-förberedelser. :-( Annars hade jag kanske lyckats klara dem. De är hungriga och vill snutta (suger på fingrarna), igår kväll gav jag dem lite fortimel men de måste förstås matas oftare för att klara sig. Tosca har mjölk och de försöker snutta när jag håller i Tosca och sätter bebisarna till tuttarna. De orkar dock inte suga så länge utan tappar taget och Tosca blir irriterad och vill inte alls bli fasthållen. :-/ Jag är rätt säker på att de inte diar själva i buren. de är för svaga för att komma åt. Får se hur de mår när jag kommer hem idag, förmodligen får jag ta bort dem om de inte redan har somnat in. :-(

Gizelle är varken bättre eller sämre men hon tappar i vikt hela tiden. Jag kan inte mata henne tillräckligt ofta och mycket för att hon ska hålla vikten eller helst gå upp förstås. Köpte Critical Care igår som jag ger utblandat med fortimel och det är ingen hit alls tycker Gizelle. Gick lättare att bara ge henne fortimel men Critical Care är ju bra för henne nu när hon knappt äter något hö.

Usch, är så less på allt vad SM heter just nu tyvärr. Sliter som ett djur för att få allt att gå ihop och så händer det här mitt i allt också. Hoppas att lite trevliga marsvinsmänniskor kan muntra upp mig i helgen… :-p

[Strawberi]
0

#22 - :-( Synd att jag inte bodde närme så skulle jag kunnat hjälpa dig. Men men hoppas de klarar sig om du har riktig tur kanske de gör det?

Lilla Gizelle då :-( Dotter och barnbarn hälsar små pussar att dom håller tummarna för mamma och mormor!

Niinis
0

Skulle också vilja ställa upp så de små klarar sig! Jag har överflöd av tid..

FeliciaS
0

#22 Vad tråkigt att höra :( Jag önskar att jag också kunde hjälpa till, synd att jag bor så långt bort.

Mvh Felicia

mickro
0

Finns det ingen i närheten soom kan hjälpa dig? Nån här från forumet?

Hade jag haft körkort så hade jag kunnat tagit hand om dom. men det bästa skulle ju vara om det fanns nån nära.

VikkanSpike
0

hur gick detta?

luneas
1

Det gick tyvärr inte alls. :-/ Bebisarna klarade sig inte. Mamma Tosca däremot är pigg och glad och numer pensionerad från avel. Hon bor nu med "tant-gänget" i bokhylleburen och trivs utmärkt där. :-)

VikkanSpike
0

jag fick ett stort gäng ungar på två honor som jag inte hunnit separera på i förrgår dom skulle inte haft ännu så tyv dog minst7 vidfödseln tre levande i buren på onsdag morgonen den minsta vägde 20g, 40, och 46gr. igår när jag gick till jobbet så hade den minsta dött vilket jag räknat med. så nu får jag se vad som hänt under natten jag varit på jobbet

mickro
0

#29 usch inge kul.. hoppas det går bra. stödmatar du inte? hur är det med mammorna?

godisgrisen
0

#29 Men fy så tråkigt, beklagar! Hur mår mammorna?

Vi fick en sån kull för snart två veckor sedan, det var fyra döda små ungar. De kom alldeles för tidigt så de hade ingen chans, så tråkigt. Mamman var lite hängig och behövde stödmatas ett par dagar men hon hämtade sig snabbt och är nu sitt vanliga överaktiva och glada jag.

VikkanSpike
0

eftersom dom föddes mitt i en period där jag jobbade natt så kunde ja inte stöd mata,

mammorna mår bara bra