Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3034 ggr
Emmsann
0

Bitsår eller böld

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För en stund sen märkte jag att Äppel fått ett sår i sidan. Det blödde inte så mycket men hade en lite mindre trevlig sårskorpa. Har tvättat rent det nu och man ser "ända in" tycker jag. Vad ska jag göra? Det verkar ha svullnat upp för såret är i storleken av en liten ärta. Vad tror ni om det? Är det en böld efter ett bett eller är det bara ett djupt bitsår?

Mvh Emma

//Emma

luneas
0

Det ser ut som om han har fått ett bett som sedan har blivit till en liten böld. Det där lilla läker förmodligen av sig självt väldigt fort.

Bor de ihop alla tre killarna nu? Hur funkar det?

Emmsann
0

Kan tillägga att han luktar död hamster i munnen och enligt mamma brukar man lukta bakterier när man har en infektion.

#1 Alla tre bor inte ihop just nu men dom gjorde det ett tag. Mac, den yngsta, kom i kläm väldigt lätt och Äppel kunde aldrig acceptera honom så nu bor han själv. Men som det ser ut nu så mår Mac ganska bra själv. Han visslar och pussas och är väldigt nyfiken :-)

//Emma

Emmsann
0

Idag har såret fått en sårskorpa men än är den öm och svullen. Ska jag tvätta rent eller bara låta det vara ifred?

//Emma

luneas
0

#3 Jag hade hållt koll på om den fylls med var och isf försiktigt tvättat loss skorpan så att man kan hålla det öppet och klämma. Jag hade nog även tvättat med väteperoxid i sårhålan - det rensar ut död vävnad och var så att det kan läka ihop fint.

Emmsann
0

#4 Åh. Tack för svaret Sophie :-)

//Emma

Emmsann
0

Idag har den blivit större men det är inget var. Det har blivit som en ficka in under huden och det är lite svart vävnad (död gissar jag på). Vart kan man köpa väteperoxid? Det vore inte kul om han får dras med en liten knöl där resten av sitt liv. Han verkar förövrigt må bra så ingen infektion har nog angripit han.

//Emma

Abico
0

#6 - Apoteket verkar ha det.

Hanna 

Emmsann
0

#7 Tack Hanna :-)

Usch. Känner mig som en dålig marsvinsägare när sånthär händer…

//Emma

luneas
0

Väteperoxid finns på apoteket ja, brukar stå i kylen där. Jag har köpt den 3 %-iga lösningen och sköljer med det direkt (outspätt alltså) i sårhålan eller tar på en tops och tvättar försiktigt. Hoppas att det läker snabbt!

Emmsann
0

#9 Tack Sophie! 3% -iga.. Det ska jag komma ihåg.

//Emma