Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1130 ggr
Misarn
0

Flockdynamik

Har upptäckt att våran grupp med tre honor inte går bra ihop. Jag har två systrar som mobbar ut våran minsting och har gett henne otäcka sår på sidan. Tanken att sätta ihop dem igen är otänkar men när jag sätter ihop den ranglåga systern med minstingen går det relativt bra. Vill inte göra mig av med någon eftersom det är mina tjejer såklart och ingen av dom kan gå ensam eftersom dom alla tre är väldigt sociala. Hur tycker ni jag ska gå till väga?

Emmsann
0

Har det hållt på länge? Kanske kan du hitta en kastrat att stoppa in där för att mildra det hela lite eller så hittar du en ny kompis till minstingen. Synd att det inte går ihop :-( Otäcka sår är ju aldrig bra menar jag… Min andra tanke om dom inte gått så länge är att ha lite is i magen och försöka jobba med deras relation. Leka med dom tillsammans, mata osv.

//Emma

Misarn
0

Dom har bott ihop i ca 2-3 månader och det började kanske redan andra veckan men då såg jag det bara som lite små gnäbb eftersom dom bara är ca 5 månader men sen har det bara trappats upp och minstingen zooie bara skriker. Har pratat med veterinären då dom också hade sådan klåda och hon sa att om man sätter in en kastrat så kanske det förvärras då alla honorna bråkar om hans uppmärksamhet istället.

Binajis
0

För det första bråkar honor aldrig om hanens uppmärksamhet. Brunstar en eller flera honor samtidigt så strosar de runt hanen, visst, men jag har aldrig under mina år med omkring 20 honor i flock tillsammans med kastrat upplevt att honorna känner konkurrens runt honom.

Jag blir alltid lika irriterad när veterinärer tror att de vet vad de pratar om…

Jag funderar på klådan. Kan minstingens sår vara någon Ohyra? Sår på sidan är ovanligt vid gnabb, de brukar uppkomma på ryggen/baken. Att minstingen skriker är ganska vanligt, och tyvärr ofta provocerande för resten av gänget och kan bidra till "mobbingen".

Men du verkar inställd på två burar, så varför inte bara ha de två som går tillsammans i en bur och skaffa en ny kompis till minstingen?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Misarn
0

Vi har gett dom ett medel som ska motverka skabb och mask, men när jag särade på minstingen så har såret börja läka fint och hon verkar lägga på sig lite hull.  Har funderat på om man ska sätta ihop den ranglåga systern med minstingen men även hon har varit fram och nafsat lite. Ska man i sådanna fall skaffa en yngre hona till minstingen eller en äldre!?

Binajis
0

#4 Låt du dom äldre två gå kvar tillsammans, ser ingen anledning att försöka mixa ihop minstingen med någon av bråkstakarna, om bråkstakarna ändå går fint ihop. Du kommer ju behöva köpa ett till marsvin oavsett, om du inte vill låta de gå tillsammans alla tre :-)

Jag tror ärligt talat inte att det spelar någon som helst roll om du skaffar en vuxen hona eller en bebis till minstingen. Köper du en vuxen kan du lättare veta vad du får, det kan ju vara en fördel. Eller så köper du en unge som du själv kan "forma". :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Misarn
0

Har hört av mig till två uppfödare så vi får se om dom har någon tjej som vill flytta hem till oss. Vi funderade först på att försöka hitta ett nytt hem åt Zooie men vi kan inte göra det, hon tillhör våran familj och ska göra allt för att hon kommer ha det så bra som möjligt. Så i månads-slutet kommer vi bygga en ny två våningsbur som kommer vara upppdelad i två separata-burar som alla fyra kommer få bo i.

Det kommer bli super bra Glad