Tjattermaja!
Hejsan, fick hem en marsvinshona för ca 2-3 veckor sedan. Hon var mycket rädd och osäker i början, men det känns som att hon trivs bättre nu. Har hållt på ganska mycket med henne, hon brukar sitta med framför TV:n så det blir ju en stund varje dag iaf. Men nu har hon börjat prata och kvittra mer och mer. Nu sitter hon mest hela tiden och tjattrar och förstör stämningen i den sorgliga filmen tills hon blir utslängd av resten av familjen!
Undrar nu hur jag ska tolka hennes prat? Är hon rädd eller glad? Har provat att ha hennes kompis i knät samtidigt, men då börjar hon bara ännu värre
Svårt att säga när man inte hör hur det låter. Men låter den ungefär likadant som när hon ska ha grönsaker? Eller hon låter inte då? För gör hon det, så trivs hon :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Det låter ju inte sådär tjutande, som det brukar när dom verkligen vill ha något gott. Låter mer som ett kvittrande läte… Kan kanske ladda upp ett ljudklipp på det.
Båda mina är mycket högljudda när de är upp och man klappar dom. Jag tolkar det som att de trivs, det visar deras övriga kroppsspråk. Låter även liknande när de pratar med varandra och verkar ropa på varandra om den ena är i buren och den andra uppe. Inte som något negativ ljud. Känner igen "problemet" med att överrösta TV:n. Det kan bli väldigt högt detta ljud.
Mina två tjejer lät så där de första månaderna när de var små men det slutade efter ett tag. De liksom småpratade hela tiden vilket var väldigt irriterande när man just tittade på tv.
Kanske är det någon form av osäkerhetsljud men det är nog bara att fortsätta gosa så att hon vänjer sig och slutar. Så gjorde i alla fall vi och det gick som sagt över efter några månader.

Tack, får hoppas att det lugnar ned sig lite iaf
Mina två är också riktiga pratmajjor. Båda kuttrar och småpratar när man gosar med dom och den minsta, Zahara pratar konstant, högt och lågt, vitt och brett. Hon vet inte att man kan vara tyst tror jag. haha =)
En hane jag hade som var riktigt framåt och gillade att ta för sig snackade alltid konstant i famnen. Gäller att ha text på tv programmen då. :)
Hoppas du inte bara har ett marsvin, marsvin är flockdjur och ska ha kompisar :-)