40cm bredd ?
Är det lagligt med 40 cm bredd ? Kan få 2 billy bokhyllor (tyvärr smala varianten) gratis och tänkte sätta ihop dem som en del som är insjutbar under den andre vid behov och annars dra ut så dem har över och undervåning. Om ni inte tycker inskjutningsbar är ok kan jag bygga ihop dem som fast över och undervåning ?
kan du inte sätta dom bredvid varandra då? :)
Vet inte vad lagarna säger, men jag tycker det verkar lite för smalt.
Hej! :)
Lagen för två marsvin sammtidigt är 70*45, men det är ffortfarande litet…
okej då bygger jag ihop dem bredvid varandra istället med 2 öppningar vid varje ände så dem kan springa runt :) ska lägga in bild hur det blir sen får dem först nästa vecka. då blir buren alltså egentligen 80x 200 vilket ju borde pass utmärkt till 3 marsvin, då jag får min 3e i slutet av nästa vecka :) än så länge har jag 2 stora gallerburar till 2 vill göra det lite roligare för grisarna !
#3 det låter mycket bättre! 200x80 är alldeles lagom :D
Lycka till med burbygget! :)
Ska slänga ut fåtöljen istället och ha buren på motsatta sidan av rummet. Kanske jag tom kan skaffa ännu en tjej så dem blir 4 ^^ Vad många burideer det poppar upp nu ojoj kommer bli ett marsvinspalats ! Ut med dem tråkiga gallerburarna !
40 cm är minsta lagliga bredd för marsvinsburar. Men personligen anser jag att det är för smalt, så din plan låter bättre. :-)
#2 Det stämmer inte riktigt. Exempelvis 75x40 och 67x45 är två möjliga mått för att uppfylla lagens minimiytor, men de är inte de enda möjliga måtten. Därför brukar man oftare gå efter arean, som minst ska vara 0,3 kvm enligt lag(vilket nämnda mått precis uppfyller).
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Nu väntar jag bara otåligt på att jag ska få hem bokhyllorna så bygget kan börja :D ännu otåligare med att få hem nya grisen 15e kan jag hämta henne :D

Köp en skiva som är bredare (tex 200 x 80 cm) och ha som baksida. Två långsidor använder du oförändrat som långsidor, de två som blir över (du har ju sammanlagt 4 långsidor) sågar du till lagom bredd (i det här fallet 80 cm) till kortsidor.
Om jag fattar dig rätt tänker du ha 40+40 cm bredd med hål emellan? Jag tycker inte att det är likvärdigt med 80 cm, eftersom de inte kan springa 80 cm rakt fram. Dessutom tror jag att det blir problem om du har två separata bottnar, det rinner nog ner mycket skräp emellan.
Jag har ett marsvin här som bor väldigt tillfälligt i den buren han hade med sig, den är 45 cm bred. När han popcornhoppar slår han i väggarna. Det är inte okej.
Envishet och drömmar
har blivit tveksam sprungit runt med måttband och till slut knaprade grisarna snder måttbandet…tror dem visar missnöje med mitt förslag…letar med ljus och lykta efter bredare…jättesvårt :( har ju 2 jättestora gallerburar än så länge…ska inte nöja mig med första bästa ! Ska dem ha det bästa får jag allt leta ! bra påpekat med popcornandet då mina popcornar på ett alldeles lustigt sätt dem skakar på huvudet och hela kroppen och skvätter med alla ben åt alla håll ^^ riktiga tokar så dem lär ju lätt slå i sig. uppdaterar hur det går…
uppdatering…började i rätt ände och frågade folk på jobbet. Visade sig att en kollega hade en stor billy 80x200 ståendes i hallen som han bara inte hunnit köra till tippen :D problem solved ^^
#10 - Perfekt ju! :)
Hanna
Kan ju lägga ut kort sen hur det blev ^^