Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 7349 ggr
ElinaK
4

Saltsten!

Jag läste precis att svenska veterinärer inte rekommenderar att marsvin ska få saltsten. På grund av risken för urinsten!

Ger ni era marsvin saltsten? Mina har det, men nu blir jag tveksam till om jag ska ta bort dom.. De är väldigt förtjusta i dessa och slickar på dom ofta!

Vad säger ni om detta?!

Hemlis

Kiddoo
1

Jag fick rådet av ett zoo att dom kunde få njursten av det och så, men så gick jag till det zoo't som har lite mer koll och ansvar, dom sa att man kunda ha vita saltstenar åt marsvinen, men man ska placera dom lite höre upp så dom inte går och slickar på dom hela tiden, utan måste sträcka "lite" på sig, för då är dom inte där hela tiden och slickar :)

ElinaK
0

Okej! tack för tipset! verkar vettigt.. Ska genast höja mina..!

Kiddoo
0

Var så lite så :P Gör det :) Jag har mina saltstenar ganska högt upp nu, så dom ställer sig på bakbenen och slickar, men de blir oftast bara 1 - 2 slick om dagen :)

Mymlan
0

Jag har inga såna. Marsvin har inge behov av dem. Samt ger njursten. Aldrigt haft sånt till djuren. Bara onödigt krafs som zoo prackar på en allt för få sälja så mkt som möjligt.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

ElinaK
0

Det är rätt delade åsikter om detta alltså.. Nu blir jag osäker igen!

Kiddoo
0

Jag också, har inte marsvin nå behov alls av saltsten? :S För dom flesta djur vill ju ha i sig en liten del salt.

ElinaK
0

Ja det undrar jag också.. Det är ju viktigt med saltbalans i kroppen. I naturlig tillstånd får de ju i sig det genom födan som de gräver upp och mineralrika växter. Frågan är då, i vilket foder det finns tillräckligt med de salter de behöver. Jag tror nog jag ska höja upp saltstenen så får de i sig det ibland.

Mymlan
0

Ett bra välbalanserat foder innehåller allt som ett marsvin ska ha. Mina kaniner har inte ens saltsten.

Kiddoo
0

Jaa, jag har mina som dom är, lite upphöjda, mitt torrfoder är ganska dyrt, och sägs vara jätte bra, men jag vet inte om de innehåller allt, så jag går på saltsten också, fast en bit upphöjd såklart :)

ElinaK
0

Jag tror på att om marsvin får i sig väldigt mkt vätska en dag, så måste de ha salt för att blodet inte ska bli utspätt. Precis som det är med människor och andra djur. Salt reglerar ju vätskebalansen.

ElinaK
0

Det är ju för övrigt, väldigt lätt att marsvin får i sig mkt vätska. Eftersom de behöver en deciliter vatten om dagen, får de gurka, melon eller sallad etc så blir det ju mkt mer än så.

Kiddoo
0

Aa, där blev det en bra vettig förklaring tycker jag :D det kör jag på, dom får ha kvar saltstenen, för utspätt kan ju inte vara bra, för då blir väl imunförsvaret sämre?

ElinaK
0

Jo, blodtrycket blir sämre, hjärtat måste jobba hårdare/fortare. Hjärtslagen blir oregelbundna. Mineral/vitamin-brist kan det också bli eftersom tarmarna släpper förbi mer näring. Finns många komplikationer på saltbrist. Om det gäller Marsvin, det har jag ingen aning om. Men det verkar konstigt i mina öron, om det inte skulle gälla de också. Dock ska de ju inte ha för mkt. Det vet ju alla!

Kiddoo
0

Precis, hm, kanske jag skulle ringa "min" veterinär och fråga honom, han borde ju veta :) a, mina grisar har både saltsten och mineralsten :)

ElinaK
0

Mina har bara saltsten.

bejtedejte
0

Om marsvinen skulle få dåligt immunförsvar av utspätt blod bör man nog kolla igenom vad de får för foder. Ett bra foder ska innehålla precis så mycket salt de behöver.

Precis som människor kan marsvin bli saltberoende, och det kan vara en anledning till varför de slickar på saltstenen. De behöver inte saltet egentligen, utan slickar för att de tycker att det är gott.

Många är de hanmarsvin som fått urinsten bara av vanliga pellets, så jag hade inte vågat ge dem ännu mera salt än det redan finns i pelletsen.

ElinaK
0

De hanmarsvin, tror du inte att de fått för mkt pellets om de fått urinsten av det. Rekommendationen är ju max 2 matskedar/dag. Mina får som sagt inte pellets, då jag vill veta vad jag stoppar i dom. Plus att färdigfoder är en stor kaloribomb !

ElinaK
0

Nu har jag ännu mer anledning till att inte börja med färdigfoder!

Kiddoo
0

#18. Vad använder du istället för torrfoder/färdigfoder?

ElinaK
0

De får ängshö, med olika örter. Inget som är odlat på vall, så det innehåller många tusen olika sorters växter. Ibland får de olika nötter. (vilket alltid finns i färdigfoder, men i för stor mängd som gör marsvin feta) havre, majs. vilket också är största delen i färdigfoder. Olika sorters grönfoder. Ibland knäckebröd. De får pellets ibland, men det är mkt sällan. Varannan månad kanske. Jag är mån om att veta vart maten kommer ifrån och om det finns några tillsatser i det. Färdigfoder innehåller melass som håller ihop pelletsarna och det är rent socker. Det vill jag hålla dom borta ifrån. Min filosofi är att de ska äta så nära råväxten som möjligt. Alltså så lite behandlat som det bara går, helst direkt från naturen. Färdigfoder som inte är pelleterat är behandlade på olika sätt, för att det inte ska bli dåligt och ha längre bäst-före datum. Majs till exempel som är en stor del av färdigfoder, ger jag hellre färsk. Ju närmare råvaran, desto fler näringsämnen, spårämnen osv.. Då behöver man inte lägga tillskott , som färdigfoder har. De har ju alltid berikats med mineraler och vitaminer.

Det här är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat.Så jag kan babbla på om det väldigt länge..

Jag förstår inte varför man ska behandla maten så att den tappar näringsämnena och sen tillsätta nya..

Det vill jag inte att mina marsvin ska ha. Därför får de inget.

Diana61
0

Jag har slutat med saltsten sedan förra året då jag fick reda på att det ger dom urinsten. För det skall finnas tillräklit med det i deras foder så man behöver ej ge extra. Så jag håller helt med #16

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

#20. Kan du skriva ut t.ex exakt vad du ger dom (förutom grönsakerna då, för de ger jag dagligen). Typ ungefär såhär:

Havre                       

Kli

Korn

Färdifoder

Lixom som en lista, så jag kan fixa i ordning lite här hemma :)

ElinaK
0

Jahaja, så du ska sluta ge dom pellets?

ElinaK
0

angående njursten och urinsten så förebygger man det genom att droppa i citron i vattnet eller ge dom tranbär. De rensar både lever och njurar.

Kiddoo
0

#23. Om du menar mig, så vet jag inte riktigt, C pelletsena vill jag ha kvar, fast jag vet inte varför, men jag vill byta det där andra torrfodret, för som ni säger, så innehåller det nog för mycket fett. Så jag tänkte blanda eget :)

ElinaK
0

Vad innehåller c-pelletserna mer än c-vitamin? Har du koll på det? Ger man för mkt fettlösliga mineraler och spårämnen så samlar kroppen på sig det, och det blir förgiftning.

Kiddoo
0

#26. Melass (socker) hm, ska vi se här, vad hette det andra ämnen *tänka* jag ska nog sluta med det också, men då blir jag nog ganska orolig, för mina marsvin är kräsna när det gäller grönsaker och frukt, de enda C - citamin frukter jag ger som dom tycker om är broccoli och persilja, jag försöker ge vitkål, paprika, selleri och sånt, men dom äter det inte Förvånad

ElinaK
0

broccoli och persilja är ju jättebra c-vitamin källor. En morot om dagen täcker ett marsvins c-vitamin behov. Broccoli och persilja lär ju vara ännu mindre, men vet inte riktigt exakt mängd.

Plockar man rönnbär, ask, asp eller lönn och lägger in grenar med löv till marsvinen så får de i sig masser med viktiga mineraler och spårämnen, plus att det förebygger jästangrepp i magen. Tänderna hålls korta för övrigt.

Så ger du det så kan du räkna med att det blir tillräckligt med vitaminer och mineraler, och du vet även vart maten kommer ifrån. Tar längre tid för magen att bryta ner den födan, det ger friska tarmar och friska och sunda marsvin.

Kiddoo
0

Hm, just ja, morötter tycker odm ju åxå om, tänkte inte på det *s* Hmm, det där ska jag skriva ner :D ska det då vara grenar med löv från asp och lönn eller från fruktträd? Rönnbär har jag testat det äter dom inte. Ask? Aldrig hört talas om (jag hatar att vara "liten" man är så nybörjare på allt när man pratar med "vuxna" :P).

ElinaK
0

här kommer min lista :

havre, kli, korn. Säd generellt. Ger jag inte allt för mkt av då det innehåller mest kalorier och är energitillskott ungefär. (kaloribomb) Men ger det dock ibland i småmängder för mångfaldens skull i deras "diet". dvs max en matsked per skalle varannan vecka ungefär.

grönsaker och frukter kan jag skippa och berätta. Fast jag lägger till torkade tranbär där , eftersom det är så himla bra för avgiftningen i kroppen.

Grenar och löv har de alltid tillgång till. Vintertid Tallgrenar som innehåller jättemkt c-vitamin! Det är lika viktigt för mig som att ge hö, då effekten av det är ovärderlig. Det är basisk mat som stabiliserar syra-balansen som de får av stärkelse och kolhydrater dvs energi som är lätt att bryta ner.

Saltsten har dom. Vatten. Ibland REN tranbärsjuice utan tillsatser dvs, som jag blandar i vattnet , ibland citron. Alltid rent vatten (har många flaskor)

Kiddoo
0

När man ger tallgrenar, behöver man då plocka bort barren? Eller kan man låta det sitta kvar å räkna det som "löv"? OM jag skulle ge alla dom där sädesslagen, skulle det fungera då om jag gav typ 1 msk/marsvin varannan dag?

ElinaK
0

Japp barren ska sitta kvar! De är nyttiga! räknas som löv :D

Sädesslagen är inte det viktiga i foderstaten. De innehåller b-vitaminer som är viktiga.. utöver all energi o kalorier som det innehåller. B-vitaminer får de i sig på andra sätt, främst genom grönsaker och grenar, som sagt. Så det är inte livsnödvändigt att ge dom alls nå säd. Så du avgör själv vad du tycker. Min enda anledning är att det ska vara mångfald så att de inte längre fram kommer godta bara vissa foder, som är deras favoriter.

Kiddoo
0

Okejjs, då ska jag ut å plocka tallgrenar imorn :P vilken tur att du finns här på sajten :D Ok, så om jag väljer t.ex Havre, kli och korn "som du", är det bra då? Hm, tranbär, måste be mamma visa mig hur dom ser ut, jag är inte direkt den bästa på att känna igen träd och bär :P Eller finns det fler bra sädesslag att ge dom, hm, kanske nå xD kommer inte på något, det är för sent för min hjärna att tänka nu har jag märkt :P

ElinaK
1

Tack vad snällt sagt!

Tranbär växer inte ute i skogen. Det får du köpa i affären. Finns i alla hälsokostaffärer. 

Måste bara säga, kanske skrev lite klumpigt.. Men jag ger varken kli eller korn till mina marsvin, det skulle vara exempel på sädesslag. Men hoppas du förstår nu. Det enda mina får är havre. Då det är mest bra grejer i det, enligt mig såklart. Säd är överflödigt. Marsvin är skapta att äta hela tiden och då kan man inte hålla på o ge dom hur näringsrik mat som helst, då blir de feta. De behöver energifattig mat för att må bra. Har du sett nån riktigt gammal människa nångång som har fetma? Nåt djur som är riktigt gammalt som har fetma? Det finns inte, för att livet förkortas rejält.

Rönnbär vet du väl hur de ser ut? Det är med masser med röda bär i klasar. Fast plocka bort bären innan du ger det till marsvinen. Det är en favorit hos mig.

ElinaK
0

Måste bara säga detta, mitt enda marsvin som dött, förutom Prinsessan som jag skrivit om i några trådar, blev 15 år. Hon var frisk och pigg fortfarande men avlivades, då mina kusiner som fått ta över henne inte orkade med längre. Hon fick aldrig nå säd!

Kiddoo
0

Hehe, det var så lite så :P Okejjs, haha, ja då blir det ganska lätt att hitta tranbär :D  Okejj, så det räcker alltså gott å väl om jag ger dom havre? :P Då ska jag köpa det imorn när jag ska på zoo ^^ Precis, det har jag lärt mig att djur som marsvin å hamstrar och sånt dör ofta i förtid p.g.a fetma. Ja då, rönnbär vet jag hur dom ser ut, sånna plockade jag mkt förr när jag höll på i stallet :D Men du, jag måste tyvärr logga ut nu, ska upp tidigt imorn, men jag kommer även in imorn och skriver :D

ElinaK
0

Ja, det räcker! Nån annan har kanske en annan åsikt om det här. Men som sagt, det är min filosofi och alla gör som de tror är bäst. Det har funkat för mig hittills och mina marsvin har aldrig varit sjuka. (prinsessan undantag, hon var redan så förstörd när jag fick henne så det gick inte att göra nåt åt det) Mina hästar har heller inte varit sjuka, o det är samma filosofi som gäller för dom.

Kiddoo
0

Okejj, men nu har jag bytt foder i varje fall, till det du sa, dom verkar tycka om havre en hel del :D Jag ger dom nu det här (börjar idag med denna utfodring):

Havre (2 msk per dag /marsvin)

Persilja, broccoli, äpplen, paprika, morötter och en liten bit gurka.

En tallgren (som nu ligger i buren med barren kvar på, har sköljt grenen i hett vatten före).

Imorn ska jag ut på upptäcksfärd i skogen bakom huset, leta efter ask, asp och lönn.   

Också har jag köpt hem tranbär, det räcker väl om dom får 1 bär var / månad? För det var ganska dyra bär måste jag säga :P Jag har även lagt in lite Rönnbär blandad med havren. Dom har inte rört dom bären, men havren glufsar dom i sig :D

Men du, vad jag vet får inte marsvin äta jästa rönnbär, men jästa blir dom väl bara om man skulle lägga dom i sockervatten? För de lär väl inte göra något om jag plockar ganska mycket och lägger det i en burk och tar typ 4 stycken per marsvin varje dag?

Kiddoo
0

Glömde skriva att dom får fri tillgång till :)

dreamiz
0

Ang saltsten: mina hade det i början då jag hörde att de skulle ha det. Men de slickade aldrig på den så till slut tog jag bort den o sen har de ingen haft.

ElinaK
0

Jag kan inte uttala mig om rönnbär hur de jäser. Det gör de i kistan i vilket fall som helst.. Kan tyvärr inte hjälpa på den punkten. Rönnbärsbladen är hur goda som helst iallafall har jag märkt! Bären skippar jag.

Det är lagom med tranbär. Det är så himla bra så man behöver inte ge det jämt.

Kiddoo
0

Okejj, imorn ska jag som sagt ut och plocka lite till, så ska jag ge dom bladen och lite grenar :) Kanske borde jag skicka en bild på hur deras bur är inedd och så sen? ;)

bejtedejte
0

Jo, självklart är det skillnad om de inte får pellets, jag tror inte pellets och saltsten är någon bra kombination, det blir som salt + salt.

Jag ger mina småttingar Oxbow pellets, det tycker jag har funkat bra. Det är även den enda pelletssorten som är speciellt framtagen för just marsvin, vad jag vet. :)

Kiddoo
0

OK, ja, jag har precis slutat med C - pellets nu, och ger dom massa c - grönsaker i stället, och tallgrenar :) Jag ska kanske nog köpa Oxbow pellets snart, kan åka till veterinärkliniken här, har vart där förr och jag vet att dom säljer foder, så ska kolla om dom har Oxbow :)

ElinaK
0

Vad innehåller oxbow?

Kiddoo
0

Hm, typ, näringsämnen och vitaminer för marsvin vad jag har förstått :)

bejtedejte
0

http://www.oxbowhay.com/index.sp

här är adressen till oxbow hay, där står innehåll på alla deras pelletssorter. :)

Kiddoo
0

Ooh, tackar tackar :)

Diana61
0

JAg har nu lagt upp länken till Oxbows produkter på länksidan.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Aah, super :) jag har hittat nå bra pellets, Lottie heter dom :)

skinnymarsvin
0

Ger aldrig mina marsvin saltsten !! De får i sig salt o mineraler genom sitt foder i lagom mängd. Saltsten ger upphov till njursten och urinsten.

[MatildaW]
0

Ok, min saltsten sitter högt upp i buren, men den intresserar inte mina grisar :P Har bytt till det här kontot från Kiddoo :)

Matsvin
0

Det stämmer att saltsten inte är så bra för marsvin. Urinsten o njursten kan de få.

Mina har inte fått saltsten på över 20 år, tror jag :-)

/Matsvin.

FeliciaS
0

Vad jag har hört, av de jag har pratat med, behöver marsvin saltsten och de slickar på den så mycket de behöver. Mina första marsvin slickade aldrig på den med Sera och Calypso tycker om den och brukar slicka lite efter att de har druckit.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Diana61
0

De får salt ur maten så jag tycker ej att saltsten är nödvänfigt. Titta på förpackningen på pelletsen så finns salt där med. SÅ jag har slutat med saltstenarna sedan en tid tillbaka nu.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[MatildaW]
0

Hm, jag tittade på förpackningen nu, men det står bara en massa vitaminer och mineraler, men de kanske är lika bra att sluta med saltsten? Jag menar, jag har ju faktiskt en mineralsten, fast den är dom inte på så mkt, men ändå, dom får ju från torrfodret (vad jag har föstått) och från vissa grönsaker (?) å knäckebröd :)

irma
0

Mina två första marsvin hade saltsten..åh fasen vad dom slickade och åt från den. det slutade med att Harry fick urinvägsproblem, tyvärr fattade jag inte detta i tid utan det gick så långt att det blev i njurarna och han dog.

Sen när jag var hos veterinären med ett annat djur så berättade vet. assistenten att en av hennes hästar aldrig åt mineraler, men så testade hon ett nytt mineralfoder och hästen gillade det . Glad blev hon och hästen åt och åt av detta. Sen blev hästen jätte konstig, hem med veterinären (som hon jobbar åt) han hittade inget fel, hästen blev inte bättre utan sämre, den nästan ramlade omkull, sämst var han på morgonen.

Till slut flög det i veterinären och frågade om hon bytt något foder. japp, hon hade köpt en ny sorts mineraler sa hon, så dom gjorde en foderanalys av mineralfodret, det innehöll 80 % SALT! Så hästen hade fått saltförgiftning, slutade med fodret och efter ett tag blev hästen sej själv igen.

Så jag är väldigt försiktig med salt åt djur, har man marsvin och saltsten och dom slickar mycket på den då ska man nog överväga och ta bort den, då marsvin är små djur så kan nog dom få just saltförgiftning väldigt fort och som vi alla vet, blir ett sånt litet djur sjuk så går det fort utför. Jag har ibland lagt in salt och mineral sten en stund på dagen och har dom något behov av något ämne så har dom chansen då, men nu var det längesedan jag gjorde det då mina marsvin inte ville ha just nått av dom. Och mina marsvin är fin i pälsen och mår bra så jag tror inte att dom behöver något extra i sej.

[MatildaW]
0

Jag tog bort min salt sten nu, och nu har jag bara mineralstenen kvar!

[Theriss]
0

Jag ger inte mina marsvin saltsten, de klarar sig utan den. Som sagt får de vad de ska ha genom fodret.

Diana61
0

Gör era djur en tjänst och plocka bort saltstenarna, Zoo butikerna vill bara sälja och käna pengar. Marsvinen får  de salter och mineraler mm som de begöver via fodret.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[MatildaW]
0

Jag tog bort min saltsten igår, och nu har dom bara fodret och mineralstenen :) saltstenen slängde jag åt he*… Oh ja, dom får grönsaker också, faktum är att idag fick dom extra mycket persilja, två nävar var, en imorse och en nyss när jag duschat dom och städat buren och mitt rum :)

irma
0

#61 vad effektiv du har varit idag, själv har jag "möblerat" om i burarna, Ursula fick en egen bur och hennes bäbis fick sällskap av Sune. Nu ska jag få Ursula att gå upp i vikt efter födseln. Hon har skarpvassa kanter på ryggen. :-)

Mina marsvin har ingen mineralsten heller då den säkert innehåller salt , mer eller mindre. Någon som vet hur mycket salt det kan vara i en sån mineralsten?
Tänkte på hästen här ovanför jag berättade om som fick nytt mineralfoder,,,

[MatildaW]
0

Aah, men den här mineralstenen har jag haft lääänge jag, den intresserar dom knappt, men ibland smakar dom på den :)

Diana61
0

Salt är en mineral så det är salt i den.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

irma
0

#64,,, hade jag ju kunnat fatta om jag tänkt till lite,,,,du ser…virrig "tant" har man blivit Skrattande

[MatildaW]
0

#65. Hehe Flört

Diana61
0

HA HA HA so du, det är vi nog alla ibland Flört

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

FeliciaS
0

HJÄLP!?

Jag funderar på att ta bort saltstenen för Sera och Calypso… Fast de gillar den ju så mycket…! Jag köper pellets från zoo i lösvikt, men det står att den är godkänd av jordbruksverket eller vad det nu heter Räcka ut tungan Det står bara "marsvinspellets med C-vitamin" på en skylt. Jag har även mineral/kalksten till marsvinen - behöver de inte saltsten då? Ska jag ta bort den…? Vad tycker ni?

Mvh Felicia

Diana61
0

Jag tycker att du skall ta bort salt och mineralstenarna för det finns mineraler i pelletsen. Att det står att det finns c-vitamin i det är för att det är en extra tillsatt. Rätta mig gärna någon om jag har fel.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

FeliciaS
0

Det är förresten en kalksten de har, såg jag nu när jag kollade på förpackningen. En kalksten med torkade morotsbitar i.       Stämmer det att man kan ha en vit saltsten om den sitter hyffsat högt upp då? För det har jag nu.

Mvh Felicia

Diana61
0

Varför ge dom "gift" när dom ej behöver det i den mängd som dom får via mineral/salt stenarna. Släng den istället och slipp onödiga sjukdomar. När det kommer till kalksten så har jag aldrig hört att marsvin skall ha dom utan kaniner som gärna gnager på dom. Men jag kan ha del. Så jag skall kolla upp saken ifall jag missat något.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

irma
0

Enda gångerna jag hört att marsvin ska ha kalk i sej är honor som kan få förlamning i samband med födsel. Då kan man ge kalk som är för tikar, dosering vet jag inte. Har läst att det är sällan en marsvins hona får den här förlamningen men råkar dom ut för det ska man vara snabb med att ge dom kalk, blir dom liggande kan det gå fort utför.

Kossor får kalvförlamning lite nu och då, dom ger man en kalklösning i sprutform och efter nån timme står dom på benen igen, om inte får man vända på dom för när dom ligger på en sida så blir det blodstopp och dom blir jätte kall om bakdelen därför brer man på dom filtar m.m. för att hålla dom varma. Plus att dom ska vändas ofta och behandlas igen om dom inte ställer sej upp.

Kan tänka mej att det är nått liknande för marsvin att man ska hålla dom varm om dom råkar ut för förlamning.

Diana61
0

Har just fått svar från bättre vetande som säger att detta är "Trams", att ge dom kalk och ofta innehåller dom salt dom med fick jag veta.

Som irma säger så är det enbart vid gravida honor som kan råka ut för problem och behöver det. Men jag har haft marsvin sedan 1973/74 och aldrig givit dom kalksten och tänker ej börja med det heller.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

irma
0

#73 eftersom marsvin inte diar sina ungar lika som andra djur t ex hund, ko mfl som kräver mycket mjölk då ungarna inte kan äta nått annat än just mjölk den första tiden. Marsvinn diar inte sina ungar lika som andra djur.

Anledning till förlamning för djur är att honan får kalkbrist vilket leder till förlamingen.

FeliciaS
0

Då får väl jag se till att salt- och mineral/kalkstenen försvinner Räcka ut tungan

Mvh Felicia

irma
0

#75 det kanske vore bra, särskilt om dom äter mycket av dom. Harry som vi hade förut åt väldigt mycket av saltstenen och jag skyller på saltet att han fick problem med njurana, var nog den orsaken eftersom äter man salt dricker man mycket vatten och då blir det ju påverkan på just njurar. Jag har lagt in stenarna ibland men ingen bryr sej om dom så jag har slutat med det.

FeliciaS
0

#76 Okej… Jo, de slickar rätt ofta på den. Men nu är det inte alls mycket kvar (bara en tunn strimla) så när den tar slut köps ingen ny =)

Mvh Felicia

Fiona
0

mina marsvin har också saltsten..är de väldigt farligt så man behöver ta bort den?:S

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Diana61
0

Fiona, Ta bort dom om du vill göra dina marsvin en tjänst. Salt får dom via sitt foder och behöver ej extra. Det kommer att bli en drog för dom annars som dom blir beroende av och så blir dom sjuka som slutsats. Så ingen bra sak att ha i buren.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Fiona
0

okej,även om dom bara får pellets och hö ?Vet du om de är samma sak med kaniner ?

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

KajsaM
0

#80 Saltsten är bra för kaninen. Extra bra är det när kaninen är gravid eller sjuk. Då måste dom få i sig extra mycket mineraler, salt och vitaminer.
Vissa anser att saltstenen är nödvändig, men jag håller inte med. Kaninen klarar sig utan, men man kan lägga in en saltsten om honan blir gravis tex.. Men vissa kaniner skickar inte på sin medans andra jag det. Min kanin gör det inte. Men den tar ju inte så stor plats att hänga på gallret :)

FeliciaS
0

#80 Marsvin ska inte bara ha pellets och hö. De kan inte bilda sitt eget C-vitamin och behöver GRÖNSAKER & FRUKT varje dag!

Mvh Felicia

Fiona
0

ja de är klart dom får!!

Jenny

FeliciaS
0

#83 Okej, då så :) Blev lite fundersam där Oskyldig hehe…

Mvh Felicia

Fiona
0

haha förstår de;P

Jenny

FeliciaS
0

Skrattande

Mvh Felicia

[Liinda]
0

Inget av mina marsvin har haft Saltsten och dom mår bra utan det

FeliciaS
0

Mina har ingen saltsten de heller :)

Mvh Felicia

Chippers
0

Jag använder inte salsten och kommer aldrig att göra. Marsvin får lätt urinsten utav det vilket är väldigt plågsamt och botas med operation eller om man överväger avlivning.

Även pellets kan tydligen orsaka urinsten, iaf om man ger för mycket.

FeliciaS
0

#89 Pellets vet jag inte… hm… det får ju majoriteten av alla marsvin. Det är ju bara om pelletsen innehåller för mkt salt, eller om man ger i alldeles för stor mängd. Annars får de inte det alls lätt av pellets…

Att marsvin lätt får urinsten av det - njae, mina förra marsvin blev 4 år (gick bort p.g.a andra sjukdomar) hade saltsten hela sin livstd och visade inte ngn symptom på det. Å andra sidan slickade de inte upp en halv saltsten på 1 år heller ;) Hon som jag köpte de av sa att de slickar i sig så mkt salt som de behöver… Aja, jag tkr inte salt är bra ändå ;) hihi.. Fast att de får urinsten lätt av det tror jag inte direkt - men "lättare" :)

Mvh Felicia

Chippers
0

Marsvin får urinsten av överskott av salt. Ger man pellets plus att de har saltsten som de slickar på dagligen får de lätt urinsten. I pelletsen finns det salt marsvinen behöver, de behöver inte få överskott av salt genom saltsten. Många fall kommer in till veterinärer där marsvinen har kraftig urinsten. För att de fått i sg för mkt salt, genom saltsten/pellets eller så har det gått i släkten och marsvinet fått efter. Kan vara ärftligt.

Symtomerna kan vara svåra att se ibörjan om man inte är kunnig. De börjar pipa lite när de kissar, ser koncerntrerade ut, när urinstenen gått väldigt långt börjar de kissa blod.

När jag var okunnig hade jag saltsten till mina två första marsvin, de hade det i två år, ingen fick urinsten vad jag såg… som tur är *puh* ;P

Cedra
0

Anledningen till att marsvin kan få utinsten/njursten av pellets är för att väldigt många ger dom fel sorts pellets. Tex kanin pellets eller nån anna från granngården eller från djuraffären i lösvikt. Dessa pelletssorter innehåller alldeles för mycket kalcium som vuxna icke dräktiga marsvin inte ska ha för mycke av. Detta i kombination till att folk dessutom ger saltsten som marsvin kan bli beroende av är en stor anledning till att det inte är ovanligt att marsvin blir sjuka. Den enda pelletsen som överhuvudtaget är näringsanpassad till vuxna marsvin är Oxbow Cavy Cuisine. Men egentligen finns det ingen anldning att utfodra vuxna marsvin med pellets överhuvudtaget.

Chippers
0

#92 Bra skrivet! Håller helt med, speciellt den sista meningen. ;P Mina marsvin får ingen pellets alls, de får i sig rätt mängd c-vitamin genom massa nyttiga grönsaker + massa hö. :-)

MosieSassa
0

Jag har haft marsvin i 10 år, de första åren hade jag saltsten (vilket jag fått höra att de skulle ha). En av mina honor hade då vid upprepade tillfällen problem med urinvägen, det kom blod när hon kissade, hon skrek osv. Pratade med några uppfödare inom SMF och fick höra de som både var för och emot salt/mineralsten. Jag provade iaf att ta bort dem (tyckte inte det kunde skada att testa). Jag har inte haft mer än 2 marsvin med urinproblem (1 gång) utöver Molly som för övrigt dog väldigt ung.

Jag är definitivt helt emot det här med salt/mineralsten!

Mymlan
0

Jag har varken pellets eller saltsten till mina..

[MatildaW]
0

Men om dom "flesta" (ta mig inte direkt på orden) tycker att pellets från zoo och t.ex Granngården är 'farligt' å en hälsorisk, då utfodrar ju ungefär över halva Sverige sina marsvin fel. Det finns alltid bättre och sämre, men inget direkt farligt foder, vill man köpa pellets från zoo, så gör det, bara man vet vad man gör och ger rätt mängd. Vill man ge från Granngården, men gör det då, man bestämmer helt själv, gör man rätt och utfodrar rätt så är det inte någon större risk för att det ska vara "farligt".

tyra
0

#96 Ja självklart kan man ge dom pellets från granngården om man vill och vet vad man gör och vad det kan få för konsekvenser. Men långt ifrån alla vet hur man utfodrar sina marsvin rätt. Och att ge pellets från tex granngården i för stora mängder är skadligt, fodret är inte anpassat till marsvin oavsett om det står att det är gjort för marsvin eller kaniner. Det innehåller alldeles för stora mängder kalcium och fett och för lite fibrer för att pelletsen ska vara bra för ett vuxet marsvin att äta. Då är det bättre om dom äter sej mätta på hö och grönsaker i stället för att fylla magen med pellets.

[MatildaW]
0

#97. Bra sagt faktiskt Glad Jag vet att jag utfodrar mina rätt, och jag vet vad som är för mycket för dom, och det dom äter mest är deras havre, deras och deras grönsaker, som dom går det ingen nöd på :) och än så länge har inget hänt med dom. Och du har rätt att många vet inte hur man utfodrar rätt, men oftast tror ju folk att det inte är skadligt i.o.m att det är gjort för det djuret, jag menar, varför säljer annars zoo't och Granngården sånna pellets då? Som till och med är godkända av t.ex Lantverket (heter det så? Fundersam Ajja, ni vet nog vad jag menar). Räcka ut tungan

idipidi
0

Lantverket finns det inget som heter. :)

Men anledningen till att det säljs "marsvinspellets" som inte är bra för marsvin är framför allt att det inte ligger några pengar i så små djur. Man gör inte egen forskning på vad som är det bästa för dem för att de ska leva ett långt liv. "Ingen" vill lägga pengar på ett dyrare men bättre foder och få tar dem ens till veterinär och lägger pengar på dem när de blir sjuka.

Istället har man utgått ifrån kunskap som kommit fram på laboratorier, där marsvinen är försöksdjur. De marsvinen måste må bra under tiden de är där, växa bra och hålla hull. MEN, de lever så kort tid att man har ingen koll på hur de mår i längden utav fodren och det är det som är problemet. Det finsn massor av pellets som de mår bra utav på kort sikt, men inte när de börjar bli lite äldre. Först då visar sig de negativa baksidorna.

[MatildaW]
0

Hm, ja de kanske du har rätt i Idipidi. Men jag kommer nog behålla det jag har nu, kankse testa Oxbow nån gång, eller sluta med pellets när dom kommer upp emot 2 års åldern :)

[MatildaW]
0

Hihi, men vad heter det nu då *tänka* inte Lantverket, men det är ganska likt de namnet *tänka*

Thea-Cazzy
0

Gör det något att inte alls ha saltsten? Jag har läst:

Marsvin ska ha saltsten. Marsvin ska inte ha saltsten. Man kan ge marsvin saltsten om man vill.

Vilket rekomenderar ni?

Diana61
0

Svaret på denna fråga finns i denna tråd från början, så jag låser denna nu för det börjar bli upprepningar på frågorna och svaren.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer