Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 23146 ggr
Zynell
0

Pris för marsvin.

Jag har märkt att när man köper ett marsvin från affären så kostar de ca 365-400 kr, men när man köper från uppfödare så är det billigare, ca 250-300 kr. Nu vet jag inte om det gäller hos alla, men hos de enstaka uppfödare jag tittat på.

Varför tar man så billigt pris för sina marsvin? Borde inte uppfödare åtminstone ta 500-800 kr/marsvin med tanke på att de ändå är renrasiga?

Det låter som att man gör en ekonomisk förlust som uppfödare av marsvin och att uppfödning oftast baseras på intresse framför pengar, vilket visserligen är bra, men pengar behöver vi alla för att kunna leva. Så varför är marsvin så billiga? Det billiga priset gör ju också att man impulshandlar lättare och har sedan marsvinen bortglömda i ett hörn, om de har otur.

HannaVastervik
0

Tyckte jag såg att marsvinen i djuraffären här kostade 300 när jag var där för några dagar sen, så är ju ingen skillnad här iaf ^^

Zynell
0

Hos oss kostar de 365 kr. Var och tittade igår. Samma sak i huddinge centrum i stockholm när jag var där och tittade förra året.

Abico
0

Jag har sålt min marsvinsungar för 300kr hittills men funderar på att höja till 400kr inför kommande kullar. Framförallt för att det är vad andra som sysslar med mina varianter säljer sina ungar för.

Nu kan jag inte tala för alla som föder upp marsvin men åtminstone berätta hur jag själv resonerar. Pengarna som jag får in på marsvinsungar någon gång om året täcker inte på långa vägar alla andra utgifter på marsvinen, jag går bara back på mitt marsvinsintresse. Men så är det väl med alla hobbys eller intressen? Om man tjänar pengar på det så är det för mig inget fritidsintresse längre, mer som en affärsverksamhet på något vänster.
Innan jag lämnar bort mina marsvin till någon så kollar jag upp min köpare, människor som jag inte anser kan sköta mina djur som jag vill eller som jag inte tycker om får inte köpa mina marsvin. Jag tar reda på hur mycket köparen kan om marsvin innan jag säljer om jag är osäker, för att kunna ge den information som en nybliven marsvinsägare kan ha missat och finns alltid på både mail och telefon för mina köpare om det är någon fråga som dyker upp eller om något händer.
Jag har dessutom koll på mina marsvinsköpare och kontaktar dem minst en gång i halvåret (hittills har jag haft mycket mer kontakt än så med mina köpare) för att se så att allt står bra till. Detta gör att jag är väldigt säker på att mina marsvinsungar inte hamnar bortglömda i en bur och impulsköp från mig har jag svårt att se hur någon skulle lyckas med (inte minst för att jag har en hel del intresserade på mina kullar, så en unge kan dröja).

Jag är allergisk mot människor som tycker att det är viktigt att komma undan så billigt som möjligt vid marsvinsinköp. Har man inte råd att betala inköpskostnaden som är en engångssumma så ska man inte ha marsvin förän man skaffat en inkomst som täcker utgifterna. Men visst är det positivt om djuraffärsförsäljningen minskar för att uppfödare är billigare.

Förmodligen skulle det skrämma bort en del impulsköp om priset steg, men för att säkert bli av med impulsköparna skulle det krävas att alla försäljare (djuraffär, privatpersoner, uppfödare etc.) höjde priset. Och det tror jag inte är möjligt.

Hanna 

Binajis
1

Jag har i princip alltid ett eller flera marsvin till salu och har märkt att uppfödningen går runt på det pris jag har. 250:- per marsvin (numer även 50:- i tingingsavgift så ett marsvin kostar ju 300:-) och så går jag ner en hundring vid köp av fler. Jag skulle kunna ta mycket mer, men det känns inte bra eftersom det inte behövs mer än såhär.

Oftast har köpare kommit in på min sida i sökandet efter fakta och skötselråd för marsvin, och har därför relativt länge varit i tankarna på att skaffa det. Visst finns det personer som sett mina blocketannonser med gulliga bilder på ungar och plötsligt bestämt sig för att såna ska de ha. Men eftersom jag ställer mycket frågor osv så har många insett att marsvin inte passar dom, men de flesta tar till sig råden och blir jättebra marsvinsägare :-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Royalz
0

Dom flesta uppfödarna tar väll mellan 350-400kr/st för dom renrasiga? Det är iaf det jag har betalat för mina jag har köpt.