Öppen?
Min hona är troligtvis på dag 61 nu (parades vecka 33), och igår såg det ut som om hon låg och kisade och hon var väldigt tillbakadragen. Annars är hon alltid social och vill vara med och se vad som händer Hon har gått upp 265 gram sedan parningen. Har några frågor ang födseln:
- Hur långt före kan marsvin få förverkar?
- Hur och var känner jag om hon har börjar öppna sig? (har försökt att känna, men hittar det inte)
- Hon är av rasen Merino, hur går det för ungarna och hitta spenarna med allt hår? Hittad dom ändå?
Att dom kisar lite och fäller ner nosen ganska lång tid innan födseln kan också bero på obehag när ungarna sparkar.
Bakre fogen känner du under svanskotan. På en odräktig hona känns det som ett helt ben/yta där, men när honan börjar öppna sig kan du känna ett mellanrum mellan benen, först bara som en grop och sedan dras dom allt längre ifrån varandra. Främre fogen (som öppnar sig efter den andra) är precis framför könet.
Det är inget problem för ungarna, är du orolig så får du väl klippa bort lite päls :P
Hanna
Känner en öppning framför könet, mot magen, ungefär ett finger brett… Men om detta är den främre fogen så betyder det väl att det snart är dax för henne att föda?
Fast hon är troligtvis "bara" på dygn 63, är inte det lite tidigt med tanke på att hon är långhår? (dom brukar väl gå lite längre än korthår)
Men det är jätte lätt att känna :) Känn bara längst ner på rumpan ( bakom könet) så är det 2 ben så det bildar en större springa ju närmare födseln hon kommer. Det går inte att missa..
Det är väldigt olika på när fogarna öppnar sig. De flesta honor är helt öppna bara precis dygnen/dygnent innan ungarna kommer men vissa öppnas mycket tidigare. Min hona Alecto som fått fyra kullar har alla gångerna varit vidöppen en vecka innan nedkomst vilket ingen av hennes döttrar varit och ingen annan av mina honor heller för den delen.
Min hona är på samma dygn som din och hon är öppen 1 finger bak.
Jag såg parningen så jag är helt säker på vilken dag hon är på :) Hon parades 16/8.
Dygn 64 var hon visst på idag.
Vet ni vad vi är också med och "tävlar" om vem som ska få först! Chokladfabrikens Lily är på dygn 64 idag också! Mina linjer föder ofta rätt tidigt så från torsdag är det troligt att det poppar ut tre eller fyra små magpie!
Spänningen är olidlig! Så nyfiken att jag knappt kan hålla mig, har god lust att skaka ut ungarna… nejdå…!
#11 Haha, jag tävlar verkligen inte om vem som ska ha först ;) Det har jag inte ens haft en tanke på^^ Snarare TS. Kollade i kalendern och det var där det stog 64, eftersom jag trodde hon var på 63 så var jag ju tvungen att rätta mig, eller hur? :)
Oj, det var tidigt :) Ja, men då får du säkert också bebisar innan veckan är slut. Spännande! Vad är det för ras på honan och hanen?
#15 Både hanen och honan är peruaner. Hon vägde 794g när hon parades och nu väger hon 1117g :)
Jag väntar spänt på denna kullen då den är enormt efterlängtad.
Långhårigt krull hos dig med alltså :) Min tös vägde 945g när hon parades och nu väger hon 1230g… bara det att även om hon går upp i vikt varje dag så har det tagit enormt på hennes hull… hon är typ bara skinn o ben :/
Längtar också något enormt efter mina små, första kullen så det är lite extra spännande :) Tror det kommer bli 4 st, känns så om man känner på magen ^^
Nja, det blir inga krullbebisar här :) Peruan har rak päls.
Oj, det är verkligen inte bra. Får hon inget kraftfoder?
haha, nu slog det slint i huvudet på mig, täkte på alpaca
Jo, och hon har fri tillgång till kraftfoder dygnet runt, fyller på morgon och kväll för att det aldrig ska ta slut, och hö äter hon så det nästan står ut genom öronen på henne… Men det tar väl på kroppen om där nu e 4 st små pluttar i henne :)