Ringorm
Hej, jag är ny här.
Jag har fått bekräftat att minna djur har Ringorm. suck….
Dom har gått ute i en stor hage tillsammans så antagligen har alla det nu. Det är tre ungdjur på 6 veckor som visade symptom och som nu veterinären har fastställt Ringorm på. Jag ska nu behandla alla djur med bad. Vad bör jag tänka extra på.
Håller isär de tre ungdjuren i ett rum inne och ska nu ta in de som är kvar ute samt bada dem då. Jag använde separaa hadskar och diska ungdjurens saker i badrummet i källaren. Hygigenen nu är extra extra noga. Har speciella kläder och skor mm. när jag är med ungdjuren. sköter dem sist.
De vuxna djuen visar ingen symptom men dom borde också ha det.
Hur svårt är det igentligen att få bort? Har någon av er fått detta och hur lång tid fick ni behandla era djur då?
Tack på förhand
Minst 2 veckor tar behandlningen då man ska behandla ett tag efter att det har försvunnit…
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 har du fått Imaverol du ska bada dom i? Jag hade det och då badade jag mina marsvin 4 gånger med 3 dagars mellanrum. Behandligen var väl ok. Det var saneringen jag tyckte var värst. Det var ett himla jobb med att rengöra allt. Jag använde virkon som sanerings medel och allt som gick att ha i ugnen la jag dit och hade då ugnen på 60 grader. Ett väldans jobb var det.
Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.
Jag har fått itrafungol att ge i munnen en gång vaje dag och fungoral shampoo att bada dem i 2 ggr / vecka. Använder virkon för rengöring / sanering i samband med bad.
Du ska doppa marsvinen i virkon också.
#4 Det behövs inte när de får Intrafungol eller blir Imaverolbadade. Virkon är kraftigt uttorkande så det ska man inte bada dem i om man inte måste
Ringorm är ett helvete, både att sanera och bli av med. Jag fick in det förra våren med två nya marsvinshonor. (Antagligen iaf, det var "gnagarvarianten" Trichophyton Mentagrophytes.)
Jag körde på Itrafungolkuren 5v, badade alla 5 också i fungoral schampoo ett par ggr. Sanerade, sanerade, sanerade, sanerade och sanerade som en tok! Till slut var det klart och jag var så glad! Men…
… det räckte tydligen inte. Tråkigt & jobbigt men sant. Nu ska jag precis snart - när medecinen blivit hämtad - påbörja ringormsbehandling nr 2. Jag hittade typiska ringormsutslag på grisarna och jag tyckte inte det var lönt att skicka in ett nytt prov till SVA då det antagligen är samma Ringorm som förra gången och jag är så säker på att det är det. (Det är också jättedyrt prov, 300:- tar vetten först vid provtagning och sen + 500:- för själva provet.) Tänk på att om du har andra djur kan det behöva behandlas också. Jag har en katt men efter att ha pratat med chefsveterinären på SVA och min vet så tyckte de inte det var någon idé att behandla henne också då det är gnagarvarianten (som katt visserligen också kan drabbas av, men de drabbas främst av sin egna sort Canis) vi har och hon inte varit i kontakt med marsvinen alls.
Ringormsporerna är dessutom tyvärr duktiga på att överleva om det är rätt miljö för dem (månader till år…) Läs gärna artikeln som finns här. <--
Jag önskar dig lycka till och håller tummarna för att ni blir av med skiten en gång för alla.