Vikt?
Hej! Har ju läst om att marsvin ska väga ca 1 kg och kanske över.. Men är det vanligt att de inte kommer upp i den vikten?
Jag vägde mina två tjejer igår. De är 1 år. Fifi vägde 886 g och Dolly 944 g.
Tror inte de kommer gå upp mer. Men de äter ju massor tycker jag, hehe.
Kan det vara "normala" vikter det också?
Det är väldigt individuellt vilken vikt som är lagom för marsvinet och man kan inte säga att någon vikt är det rätta.
Jag har en liten teddyhane på 3 år som väger runt 900g, ett riktigt litet muskelpaket är han men vägde han mer skulle han vara tjock. Hans burkompis som är liga gammal väger ca. 1300g och är lite tunn…
Mitt långhår är 2 år och hon väger 850g eller något sånt och skulle absolut behöva gå upp i vikt, men gör det inte hur mycket jag än matar.
Om dom inte känns smala och äter bra så skulle jag inte oroa mig för att dom är smala, det är helt enkelt små marsvin. Sen tycker jag ofta att det är först efter ett års ålder som dom brukar öka på bredden och verkligen öka i vikt, innan dess växer dom bara på längden. Har en hona som vägde 700g när hon kom hit och som under lång tid inte gick upp i vikt, när hon passerade ett år däremot började hon öka och idag är hon *host* lite rund på sina 1000g.
Hanna
Tack för ditt svar.
Tycker inte att de känns smala. Ganska runda magar =)
De äter mycket och är pigga och glada.
Men då kommer de kanske öka mer i vikt efterhand. Som sagt så har de precis blivit 1 år.
Bara jag som är orolig grismamma =)
Min skinnyhona väger runt 800 gram och hon är inte smal, rund om magen och äter bra så är nog som Abico säger väldigt individuellt. =)