Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3877 ggr
MarsvinsGrisarna
0

Vad är detta?

Nyss så märkte jag att molly pep högt när hon kissde. Sen kom de som någon vit/bers gegga. Hon har pippet innan när hon har sutit i knät och kissat, innan hon kissat (har trot han varnat typ). men alldrig i buren eller hagen som vi har märkt.

Vad beror detta på?

Creation
0

Det kan vara urinvägsinfektion, urinsten eller kanske livmodersinflammation som marsvinet i DENNA tråd hade. Läs där vetja, och se om du tycker att det stämmer överens med ditt marsvin. Det står även lite skrivet om urinsten där.

Piper hon som att hon kvider eller låter det som vanligt marsvinspip? Gör hon detta när hon bajsar också? Kissar hon ofta? Luktar kisset normalt?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

MarsvinsGrisarna
0

hon pipper mer högre än vanligt, har inte märkt att hon gör det när hon bajsar, vi märkte det för kanske en timme sen då kissa hon gasnska ofta, men nu har hon inte gjort det på ett tag, jag vet inte riktigt hu kisset lukar. Ska ringa vätrinär nu läckerby på jour och se vad dem säger.

MarsvinsGrisarna
0

Har ringt vätrinär nu, hon sa att vi skulle av vakta och se om det blir bättre annars skulle vi ringa igen. Han sa också all en vätrinär hon pratar med sa " att hund tiker kunde ha så". Så vi ska av vakta tills i morgon och se då, så får vi se var vi gör då.

Hoppas bar att det var tillfälligt och inget farligt.

Creation
0

Att avvakta helt och hållet tycker jag inte att man ska göra när ett marsvin tycks ha ont när det kissar. Du kan mata din hona med lite askorbinsyra under tiden, om du har någon pipett/spruta utan nål hemma. Det hjälper mot urinvägsinfektion och det finns också chans att det motverkar urinsten/uringrus. Se också till att hon dricker mycket, då även det hjälper lite mot nämnda åkommor.

MarsvinsGrisarna
0

finns askobinsyra på apotek eller var får man tag på detta?

MarsvinsGrisarna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lästa att dem grönsaker med mycket kalsum /kalk inte är bra om man har urinsten eller urinvägsinflamatin.

Ska jag sluta ge maskrose blad, persilja, spenat m.m som innerhåller mycket kalsium/kalk? Men innerhåller gräs detta eller kan hon äta gräs som hon älskar? Jag vet inte hur mycket kalsium det är i fodret, vad ger ni för foder. Har bara ett foder här i vimmerby (förutom fröblanigen).

Ska jag sluta ge henne några grönsaker, och isf vilka?

är det någon grönsak som kan hjälpa henne?

och vilka kan jag ge, om jag inta ska ge dem med mycket kalsium/kalk?

Stog på internet att man skulle ge tranbär, blåber och tranbärs juse (som man köper socker frit på apoteket) stämmer det?

MarsvinsGrisarna
0

Hur mycket ska jag ge av astronibinsyran, ska det blandas med vatten eller?

Abico
0

#5 - #7 - Askorbinsyra finns i välsorterade mataffärer, i kryddhyllan. Ge en knivsudd på gurkskiva eller utblandad i vätska som du ger genom spruta i munnen.

Gräs kan du ge, men undvik maskrosblad. Jag ger mina marsvin bara havrekross, inget pellets eller andra blandningar, funkar jättebra.

Hanna 

MarsvinsGrisarna
0

Okej, har gett henne tranbärs juse och askorbinsyra utspät med vatten, spruta i munen,

Men hon har inte kissat idag vad jag har sätt så jag vet inte fall hon skriker idag också.

Just nu går hon och mitt andra marsvin runt i sänge där jag också är.

Köper de vanligt havre och krassar själv eller köper du fördig krosat, på en mataffär eller?

MarsvinsGrisarna
0

Det här?

Hur mycket ger du?

FeliciaS
0

Enklast är att köpa färdig havrekross, den i #10 går jättebra. Det är inte så noga vilken sort det är, men har man bara ett par stycken är det enklast att köpa det i vanlig mataffär.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

MarsvinsGrisarna
0

Hur mycke havrekross får dina marsvin? ska köpa så så de slipper äta maten men mycket kalsium och kalk i.

Har två marsvin

Jag ska nog gå ut och plocka lit gräs till dem nu, har inte vågat ge det få var rädd att det var kalsium och kalk i men nu veet jag att det inte var någon fara.

Men vad har du som godis, alltså kan man ha fröblanig som godis i en sån där boll dem puttar på och det kommer ut godis i hålet, eller ska vi försöka fixsa något annat?

Abico
0

#10 - Den funkar bra, jag köper 18 kilossäckar för häst eftersom det blir så dyrt att köpa småpåsar i mataffär när man har ett par stycken. De marsvin som växer/behöver torrfoder för att hålla vikten och dräktiga/digivande honor får fri tillgång på havrekross. Övriga får lite grann bara för att få något när de andra får.

Hanna 

MarsvinsGrisarna
0

Nu har hon kissat, hon pip, men inte lika mycket som igår, hon pip typ som vanligt men lite högre. kisset var typ vit/gult, men dem brukar ha en sådan färg ungifär, hon blev lite geggi i rumpan, men det blev inte så slemigt som igår och det kom inte några vita klumpar. hon kissa två gånger typ efter varran.

Vad tycker ni vi ska göra?

MarsvinsGrisarna
0

Ska ringa vätrinär idag om hon pipper när hon kissar, hon har får tarnbärs juse och lite extra vatten i flaska.

Jag vill inte vänta för länge med att ringa om det t.ex. är urinsten eller urinvägsinflamation, efter som det förvörashur längre man väntar.

MarsvinsGrisarna
0

Nu har hon kissat, och hon pip inte så mycket men det är ett pip som är lite högra en vanligt och kanske lite mer änskligt.

hon bajsa också sammtidigt tror jag.

Tycker ni det är bäst att ringa vetrinär? och låta dem undersköa henne.

Moa-16
0

#16 Ja, det tycker jag! Marsvin ska inte pipa när dom kissar.

MarsvinsGrisarna
0

Har varit hos vetrinär nu. Fick Baytril vet. 15 mg. Skulle ge en halv tablet om dagen i 10 dager (det är imott urinvägsinflamation). Men jag blev lite orolig då hon på apoteket värkare väldigt för vånad om hur mycket hon skulle ha. Vad har ni fått för medesin mott urinvägsinflamation? tror ni att det är någon fara?

Skulle mosa tablet och läga den i en spruta utan nål, sen kunda man ta i t.ex. morotspure eller vanligt vattan, och sen skulle det sprutas direkt i munen.

Hon viste inte vad det var men gav medesin mot urinvägsinflamation och om det inte blir bättre skulle vi komma och rönka henne då.

MarsvinsGrisarna
0

Molly fick sin första tablet havla igår, mosad med barnmat (morots pure). Molla älskade verkligen barnmaten, så det var jätte lätt att få i henne detta. Skulle se om Carla älskade det lik mycket och då vi häll fram en sked till henne anföll Molly den, hon bet och slet i skedan. Och när väll Carla få chansen att smaka började hon lika dant. Det så så guligt ut, att marsvin älskade barnmat så mycket hade jag ingen anig om.

Creation
0

Jag tycker tyvärr inte att det låter som att du har en särskilt bra veterinär. Att gissa är aldrig en bra idé. Skulle det vara urinsten kan läget förvärras mycket under den tid du ger antibiotika. Alla de veterinärer jag varit hos hade med största sannolikhet röntgat innan de lägger en sådan gissning, såvida inte ägaren i fråga ber om annat.

Konstigt att du fick tabletter när det finns i vätskeform också(där slipper man mosa)… jag har tyvärr ingen erfarenhet av dosering av detta. Det får någon annan svara på.

isblixt
0

Tänk på att tarmfloran slås ut av Baytril, precis som med all annan antibiotika… Min lilla marsvinstjej har fått livmoderinflammation och går just nu på Baytril i vätskeform. Hon får Critical Care och Dofilus yoghurt flera gånger varje dag för att hålla hennes mage i fin form.

/Martina

MarsvinsGrisarna
0

Ska köpa sånt då, så hon sliper får dålig mage också.

Sandra-B
0

Jag har fått höra a flera uppfödare att Baytril i tablettform ska vara mycket mer skonsamt mot magarna än den flytande, varför vet jag inte och jag har heller inga egna erfarenheter. Att ge proviva eller liknande skulle jag dock rekomendera att göra oavsett vilken form Baytrilen ges i.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

MarsvinsGrisarna
0

Ger proviva frukt dryck med jordgubbs smak, hon väekar inte hata det men det är inte favoriten, men det går ner iallfall och det är det som är det viktiaste. Hon har i alla fall inte blivit dålig i magen än :D

MarsvinsGrisarna
0

Hon har fortfarnde ont, ska till högsby djurklinik och rönka henne idag kl 15.30. Jag är så orolig för henne, det måste bli bra. Jag älskar henne så hon är ju min lilla bäbbis, Altt måste bli bra, hon är ju så himmla fin och snäll, och ingen kan ta mitt hjärta i fårn henne, Hon äger en stor bit av det och det kommer hon alltid att göra.

sitter här och tittar på mitt undervärk, hon är så himmla vaker på både uta och innsida. Snälla snälla det måste bli bra, vet inte vad jag tar mig till om något händer henne.

<333333333333333333333333333333333333333333333333333333 Miljader hjärtan till dig älsklignen Molly<33

Abico
0

Jag håller tummarna för Molly

Hanna 

MarsvinsGrisarna
0

Tack, jag håller tummarna och hoppas av hela mitt hjäta att allt ska bli bra. Jag är så fruktansvärt orolig för henne, hon måste bli bra <333333 Molly<3333

Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.

Creation
0

Lycka till! Hoppas att det inte är något allvarligt.

MarsvinsGrisarna
0

Har varit där. Inga stenar, men fult med mat var det ända som syndes

Moa-16
0

#29 Vad skönt. Hoppas hon blir bra!

MarsvinsGrisarna
0

Var hos vet och vi rönka henne, fanns ingen sten som dem kunde se. Men det var fullt av mat (inte så konstigt, så mycket som hon äter). Byte pencelin till euseprim Som hon skulle få 0.8 ml om dagen två gånger om dagen. i 8 dagar. Hoppas att det här pencelinte hjälper nu.

Mitt föra inlägg blev lite fel, efter som jag lade in det från mobilen och den tog bort halva inlägget jag skrivde, kunde heller inte redigera från mobilen. om ni undra varför jag skrev så konstigt.

Moa-16
0

#31 Hehe, jaha, tänkte inte på det.. Hoppas hon blir bra nu som sagt!

MarsvinsGrisarna
0

mm, hoppas verkligen det blir bra nu.

MarsvinsGrisarna
0

Tror Molly kiss, nästen säker. Så henne nämligen baka efter att jag haft henne uppe och hon fått medesinen. Kännde där hon baka och det var blöt och jag luktade kiss om händerna (blä, men bra) Hon vart också blät i rumpan. Och det bästa av allt hon skrek inte :D :D hon har alltså blivit bättre :D var skönt att min älskling blivit det, då behöver vi nog inte åka på onsdag till högsby. Jag är så glad att hon kissa, första gången jag bliv glad att jag fick kiss på händerna och första gången jag bliv glad att hon var kissi i rumpan :D

MarsvinsGrisarna
0

Behöver hjälp!!

I tisdags, kissa molly två gånger uten att skrika som jag såg, en ute och sen än inne. Jag vart överlycklig. Men i går kissa hon en gång och skrek, vad vi såg. Vart lite orolig. Men hon har ju inte ätit klart pencelinet än. på fredag är et 8 dager, men hon ska ha en gomgång på lördag efter som hon bara fick en på kvälle föra fredagen.

Hur mycket bättre borde det ha blivit? borde hon va helt bra eller, kan det var så att hon har ont i bland och så?

Jag ska sitta och se om hon skriker nästa gång hon kissa, men det är lätt att misssa, dem gångern hon inte skriker för då måste man ju se och så, annars hör man ju och kan se.

Hur fort har det era marsvin som använt detta pencelin (euseprim) blivit bra/ helt bra/ bättre?

Hon äter euseprim 2gånger om dagen (0,8ml per omgång). i 8 dagar ska hon äta det, tog en doss på fredagen så sissta dossen är på lösdag (bara en doss).

MarsvinsGrisarna
0

Har beställt tid till vet på fradea kl 14.30. För att hon skrek idag typ två gånger och vart lite kladdig.

VAd kan det var, vi har ju rönkat och ingen sten syndes, och hon har testat två pencelin mot urinvägsinfektion och jag tror det hade hjälpt mot livmodersinflamation.

Ska försöka ta mad kiss till ett urin prov på fredag. Det är så synd om henne, jag älskar henne så och hon måsta bli bra till varige pris.

Creation
0

#36 Jobbigt! I länkade tråden i #1 fick marsvinet med livmodersinflammation alizin, jag tror att det verkar mer än antibiotikan gör mot livmodersinflammationen. Kanske är det livmodersinflammation, om inte antibiotikan hjälper.

MarsvinsGrisarna
0

Okej, får se vad dem säger på fredag. Tror ni att men kan sammla up kiss till ett urin prov hemme, när dem är ute i hagen och då har en vaxduk. Tänkte om man bara tar ute molly så man är säker på att det är molly och inte carla.

Men kan man inte ge beytril mot livmodersinflamation, har fått fömma mig att jag läst det någon stans?

isblixt
0

Min Alice som inlägget ni har länkat till handlar om, fick Baytril i 10 dagar och Alizin första, andra och åttonde dagen. Alizinet var till för att stöta ut det äckliga i livmodern.
Om det är en kunnig veterinär så ska man kunna känna livmodern om den är större än normalt. Sen finns det ju olika sorters livmoderinflammationer också. Den sorten Alice fick var Pyometra. Någonting som gjorde att veterinären blev helt säker det var när jag berättade om att jag hade masserat nederdelen av Alices mage, mellan spenarna och lite ovanför, och efter en liten stund kom det ut brun gegga som luktade fruktansvärt illa.
Det var alltså var som kom ut från livmodern. Veterinären sa också att hennes livmoder var ca dubbelt så stor jämför med vad den ska vara.
Pyometra är öppen livmoderinflammation och sen finns det stängd livmoderinflammation också.
Men Alice pep inte när hon skulle kissa (jag trodde först det) men det visade sig att hon skrek av smärta för att hon hade så ont av inflammationen. Kissade och bajsade gjorde hon ganska som vanligt. Något slö, och åt inte så bra.

För övrigt så mår lilla Alice bra efter sin antibiotikakur och skuttar runt i sin bur som om hon vore en liten unge igen. Väldigt social som hon var innan hon blev sjuk :) Min lilla älskling…
Hoppas det går bra med ditt marsvin :)  Tänk på att det inte är särskilt bra att stoppa i marsvinen massa medicin utan att veta vad som är felet. De mår, precis som vi, inte speciellt bra av att få medicin i "onödan".

[nono39]
0

det är urinsten som kan komma från saltstenen ifall du har de

MarsvinsGrisarna
0

Okej, vi har ju rönkat henne och det syndes ingen stan. Vet kännde på hennes mage och sa att allt kändes bra. Så jag vet inte. Alltså hon är inte slö eller något hon är priscis som vanligt bortsätt från när hon kissar, då han pippar och har ont.

Har haft salt sten men tog ut den när hon blev dålig, man dem slikade inget på den innan. vad man kunde se.

MarsvinsGrisarna
0

Åkte inte till vet idag. Molly hade kissat utan att skrika då jag tryggt i henne massa vatten. Hon från vet ringde och sa att det inte var bra att skriva ut smärtstiland då man inte märker om dem har onte eller ej. (det var dem på ett annat djursjukhus som sa att vi vill ha det), jag tänkte direkt att det inte var bra och så. hon sa också att det var bättre och ta ett ultraljud om det inte var bra på ¨måndag (i leckeby)

Hur har molly kissat 7 eller 8 gånger uten att skrika. Hon har inte skriket en ända gång vad jag har hört. Skulle ge henne massa vätska, så hon kissa mycket sa vet. så hon har drukit massa vatten  och lite ljuser och ätit pure och ochså ut blandad pure med vatten (då hon älskar morotspure). Hon kissar massa varige gång (nog för att hon driker masssa). Jag tror att hon är typ helt bra nu.

Men får hålla koll på henne ordentligt och ge pencelinte helt och massa vätska och så.

Denna kommentar har tagits bort.