Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2938 ggr
Arcticas
0

pollenallergi

Jag har haft en mamma här med sin son som var intresserade av att köpa marsvin. Mamman är pollenallergiker (främst björk) men vill ändå prova om det skulle funka med marsvin.
Nu har jag nästintill ingen erfarenhet av allergier, men mina varningsklockor ringer. Tål man hö om man reagerar på pollen? Mamman hade haft hund och råttor utan problem. Hon kunde vistas i mitt marsvinsrum utan problem, men det rörde sig om 30 min ungefär som hon var där.
Hon fick  inte med sig några marsvin hem, utan jag skickade med henne en påse hö som jag tyckte hon kunde "umgås" med någon vecka.

Vad tror ni? Kan det funka med marsvin för henne?

Cavia
0

Jag är både pollen och höallergiker, men har ingen aning om ifall det har nåt sammanhang. Däremot inte allergisk mot pälsdjur.

Smart idé att skicka med en påse med hö =)

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Abico
0

Jag är pollenallergiker (björk främst men även lite gräs) och har diverse skojiga bonusallergier p.g.a. det ;) Hö känner jag bara av om jag pysslar med det längre stunder eller står och grejar med det (typ när jag är och hämtar hö hos bonde). Jag bor dock med 10 marsvin i mitt lilla rum och har inga problem med det. När pollensäsongen är som värst känner jag dock av marsvinen, spånet och höet lite men det rör sig bara om de värsta pollenveckorna.
Resten av familjen är dock gräspollenallergiker och känner av höet i perioder, främst min lillasyster och lillebror (sistnämnda också björkpollenkänslig).

Men allergier är väldigt individuella så det är svårt att veta hur olika människor reagerar och hur känsliga dom är…

Hanna 

HannaVastervik
0

Är ju inte säkert hon är allergisk mot hö. Pollen är ju massa olika saker. t.ex björk som några redan skrivit =) Jag har björk, timotej, tall och lite annat, men höet känner jag bara av precis när jag lägger in det i burarna.

Hon borde ju fått svar från läkaren vad det är hon är allergisk mot och har dom inte sagt hö så.. =)

[Liinda]
0

Jag är pollenalllergiker också mest mot björk och vissa år kan jag bli riktigt vidrigt dålig. Men jag tål marsvinen och höet. Dock ska jag ju erkänna att när pollenallergien är som värst så brukar jag reagera när jag gör rent buren eller ger hö men mest bara genom at toknysa eller att det kliar lite mer i ögonen. Men vad spelar det för roll då när jag ändå är så dålig.

Så med andra ord jag har inga problem med marvinen trots pollenallergi.

Arcticas
0

Ja då verkar det inte vara helt kört för hennes del.