Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 3364 ggr
Carro-m
0

Blind?

Som sagt så föddes det 4 ungar hemma hos mig igår. Men nu misstänker jag att den ena ungen är blind eller har grå starr eller liknande… Båda ögonen är grågrumliga :(  Men han verkar inte ha problem med att gå och ta sig runt i buren, ar piggast och gladast av alla 4 och är den ungen som springer mest iväg på egna äventyr när resten ligger o myser inne i huset…

Hur ska jag kolla om hän är blind? Kan ungar födas med typ en hinna över ögonen så det e det han har? Tacksam för svar, är orolig för honom!! :(

Carro-m
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger in en bild så kanske det är någon som vet :(

Abico
0

Kan det vara inrullade ögonlock? Ganska vanligt på långhårsungar men lätt att "bota".

Hanna 

Carro-m
0

#2 Vad menar du nu, att det tredje ögonlocket (om marsvin nu har det) inte ha "hittat sin plats" eller vad? Förstår inte riktigt vad du menar Oskyldig

Carro-m
0

Ingen som har bild på inrullat ögonlock? :(

Abico
0

Nej marsvin har bara två ögonlock. Det står lite om det häri; Ögonsjukdomar

Hanna 

Carro-m
0

#5 Hur ska man massera ut det? bara sitta o massera ögat några minuter?

Abico
0

Jag vet ju inte om det är det som är felet ens en gång, det var bara ett förslag. Om du lyfter i ögonlocket borde du kunna se om det vikt sig inåt eller om det ligger päls mot och skaver. Är det så får du försöka släta/massera ut det så att det ligger som det ska.

Hanna 

Carro-m
0

Får hoppas på att det är det som är felet… Hur tidigt kan man ta honom till vet? För att få det konstaterat eller om det kanske är starr… :(

Johannana
0

Ser ut som gråstarr. Det är synnedsättande och ökar ljuskänsligheten. Vår hund hadde det.

Abico
0

#8 - Har du tittat efter hur det ser ut med ögonlocken? Starr tror jag verkligen inte att det är. Är det inte inåtrullade ögonlock så är det någon skada på ögonen, men det känns inte troligt att han ska ha lyckats skada bägge ögonen under sitt första levnadsdygn. Jag skulle inte ha tagit till veterinär i första taget eftersom jag helt enkelt inte tror att dom kan göra mycket och har hört om flera fall där veterinären föreslagit avlivning när dom inte kommit fram till någon lösning på problemet på så unga djur.

#9 - Grå starr (katarakt) utvecklas långsamt och drabbar främst äldre djur, det känns mycket otroligt att en nyfödd unge skulle ha det.

Hanna 

PNILA
0

Jag tycker dy ska avvakta ngr dgr ,ibland kan unga ungar ha en grå hinna pga syrebrist ,då blir inte ögat irrierat utan har bara den  gråa hinnan.skölj gärna med ögonskölj ,,

Hoppas att det klarnar av sig själv .

pnila

Emmsann
0

En  gissning är kanske att alla ungar har ett skydd över ögonen när dom ligger i magen så inte ögonen skadas eller liknande  och sen att det öppnar sig när dom nästan är ute men din lillkilles "skydd" kanske inte öppnat sig än. Bara en ren gissning och tanke.

//Emma

Carro-m
0

# 10 - Kunde inte se om det vikit sig inåt, ganska svårt att se när han kniper med sina små ögon :)  Får väl avvakta ett par dagar och se vad som händer :/  

Tacka för alla svaren! :) Får hålla tummarna för att det går över av sig själv och med hjälp av lite massage ^^

Carro-m
0

Upptäckte precis att en av de andra ungarnas ena öga ser ut på samma sätt :'O Det rinner och har samma gråa utseende :(   Nu vet jag inte vad jag ska göra, är det något jag gör fel??!??  :(

Abico
0

Tvätta ur ögonen med koksaltlösning och sätt ev. i lite noviform (receptfritt, finns på apoteket). Jag skulle inte oroa mig om dom inte verkar må dåligt.

Hanna 

Carro-m
0

# 15 - Ungarna är hur pigga och allerta som helst! Springer efter mamma som galningar och gör små popcorn hopp ibland :) Då tvättar jag ögonen på de drabbade, och så avvaktar jag och ser vad som händer. :)

Carro-m
0

# 15 - Men det är inte farligt för ungarna att få noviform i små mängder då, inga reaktioner eller liknande? :(

Abico
0

#17 -Nej det kan jag inte tänka mig.

Hanna 

Linnet
0

#15 Tänkte precis skriva samma sak. Har haft ungar i ett pat lockiga långhårskullar som haft liknande symptom, då har det varit en skada på hornhinnan, som gjort att ögonen varit alldeles gråa. Har använt ögonsalva och/eller koksalt och det har läkt på några dagar till en vecka och sen har ögonen sett helt normala ut.