Rosslar?
Märkte redan förra veckan att min ena hona rosslade/lät när hon andades. Trodde då att det berodde på darg från det öppna fönstret så det stängdes.
Hon blev bra efter 2 dagar men nu börjar hon igen med att låta rosselliknande ljud. Både när hon vilar och när hon anstränger sig. Hennes ögon rinner lite också idag.
Hon verkar också vara mer tungandad än de andra.
Lyssnade försiktigt på hennes bröstkorg och det låter som att det kommer pipljud därinnifrån.
Givetvis ska jag ringa veterinär imorgon bitti när de har telefontid. Men tänkte fråga här ändå för råd och tips
MVH Erika :)
Det hela låter lite som samma åkomma mitt marsvin har. Hon började rossla för 1 ½ år sedan och jag åkte in till veterinären direkt. Där konstaterades det att hon hade en irritation i övre luftvägarna så vi fick en antibiotikakur och åkte sedan på återbesök. Rosslandet och pipljudet var fortfarande kvar lite till och från så därför fick hon en ny kur. Tyvärr utan effekt och veterinären hade sagt att det är vanligt att marsvin inte blir av med det men att det är ofarligt.
Marsvinet rosslar än idag, ibland mer och ibland mindre. Det kan gå två-tre veckor som hon är helt fri från det men så börjar rosslandet igen. Det jag blev rekommenderad att ge henne vid tillfällen är Bisolvon, slemlösande.
Vad bra att du tar kontakt med veterinären, mitt marsvin fick inte rinnande ögon eller dylikt, enbart detta ljud. Mitt marsvin är fortfarande piggt och skuttar runt precis som de andra så hon verkar väldigt oberörd. :)
Lycka till med din hona!
Mitt marsvin rosslar också! Han har också haft det av och till, men verkat pigg i övrigt. Ögonen och nosen rinner inte, bara detta rosselljudet. Det låter lite samma?
Vad är Bisolvon och hur mycket ger du av det?
Bisolvon är ett slemlösande medel som är receptfritt. Veterinären rekommenderade detta de dagar då mitt marsvin rosslar väldigt mycket. Nu är det väldigt sällan jag ger det men jag uppfattar det som att det underlättar för mitt marsvin när hon låter som värst.
Det finns en flaska på 0,8 mg/ml och en på 1,6 mg/ml och det är den på 0,8 mg/ml som man ska ta. Minns inte den exakta dosen men det är mycket lite och jag brukar ta 0,3 ml bisolvon och lite vatten i pipetten.