Färg spekulationer
Vad säger ni lärda om de mest troliga färgerna efter en parning med dessa färger bakom mammorna och pappan:
hona 1: PE lilac/white/golden och white/cream/black?
hona 2: black/white/golden och white/cream/black?
Förstår att alla fyra färgerna kan förekomma + färger bakom tidigare led såklart men det mest vanliga/troliga tänker jag på. black/white kanske… =)
Jag förstår inte riktigt… :-P Är det färgerna på de blivande mammornas(antar att du funderar på vad dessa skulle ge om du tog en kull?) föräldrar? I så fall måste jag ju också få veta de blivande mammornas färg. Och vad har blivande pappa för färg och färger bakom sig?
Men att bara gå tillbaka två led(blivande mamma/pappa + föräldrar) är egentligen lite för kort för att kunna göra någon noggrannare beräkning.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Det är mina alpacor som är de blivande mammorna, mer info om dem och den lilla info som finns bakåt på deras släktskap står på hemsidan.
Liara = hona 1 (första ungen som blev den avvikande färgen)
Samara = hona2
Den tänkta alpaca hanen är white/cream/black (samma hane till båda). Ska kolla upp mer om hans led bakåt också och lägga in här sen. :-)
På pappans sida (alltså den tilltänkta till mina honor):
- Fader: texel golden/white (witivis bob)
- Moder: alpaca black/white (britta)
- Farfar: texen buff agouti/white/buff (idefix mikro mårten)
- Farmor: satin texel golden/white (oops juli)
- Morfar: alpaca black/white (malaxis oliver)
- Mormor: alpaca chocolate/white/golden (malaxis galanca)
- Farfars far: texel buff/white (zilverkix dacke)
- Farfars mor: peruan white/golden agouti (idefix himla hilma)
- Farmors far: texel golden/white (cupid cavies zippity do da)
- Farmors mor: merino white/chocolate/golden agouti (matilda)
- Morfars far: peruan black/white (noas bad company)
- Morfars mor: alpaca black/golden/white (malaxis olivia)
- Mormors far: alpaca chocolate/white (malaxis playboy)
- Mormors mor: alpaca black/white (malaxis rebellica)
Hur stor sannolikhet är det att det blir någon annan ras än alpaca? Jag menar det finns ju både texel, peruan och merino också bakåt i pappans stam.
Bakom mina alpacors stam så vet ju ingen vad som finns bakom mer vem som är mamma och pappa. Om jag inte svamlar ihop nånting nu så såldes mamman och pappan från någon uppfödare söderut som två honor, vilket senare visade sig vara fel (jag undrar väldigt mkt om de är kullsyskon eller från två olika kullar). En kull föddes och sen hamnade alla med pälsätare på sig hos Linnet här på mif. Hon kan säkert ge en mer korrekt bakgrund om jag har svamlat till det (det är jag bra på tyvärr)…
Ja egentligen kan man ju inte ens säga helt säkert att de är ren alpaca heller om jag ska vara krass. Skulle vara roligt att få veta varifrån de kom från början men de är en helt annan historia.=)

Jadå det stämmer bra att dom såldes som två honor från södra Sverige, vet inte varifrån eftersom hon som hade dom, hade fått ta hand om dom, då den egentliga köpare backat ur när dom redan var på väg.
Jo det där med syskon funderade jag också på, frågade, men enligt henne så var dom inte det, men det kan man ju aldrig säkert veta.
Peuan kan du ju aldrig få mellan en alpaca och texel, dom bär ju båda på två lockiga anlag, men det kan ju bli både texel och alpaca om mamman är alpaca och pappan texel. Merino kan det väl bara bli om en av föräldrarna är det.
Och färger är vi urdåliga på när det gäller marsvin, det är alldeles för komplicerat för att orka sätta sig in i det, men det finns säkert nån här som kan det, så du får en aning om vad det kan bli. Vad har du för önskemål denna gång??
Hörde lite ny info idag som skulle kunna stämma men som sagt de är bara "ryktesvägen". Hur som helst så hörde jag om någon människa söderut som hade haft väldigt många djur och som blev av med sin rättighet att fortsätta, endel av hennes marsvin köpte en annan (seriös) uppfödare upp.
Om någon härinne känner igen historien och har mer info så man ni gärna mejla mig på liberglund@bredband.net
De två marsvinen som det här lite OT inlägget handlar om ska vara födda nån gång i januari 2009 (har jag läst på Linnets hemsida)
Sen hörde jag också att kvinnan som köpte mina alpacors föräldrar i tron om att det var två honor och de ska även ha vetat att det var från samma kull, ja hon hamnade själv sjukhus och därför tog någon annan över de två "honorna" som hon hade ensamma i nått uthus och en dag fanns det 5 marsvin i buren… och den kvinnan skickade i sin tur alla fem till dig Linnet. Kan det stämma?
---------------------------->
Då kan det bli alpaca eller texeln eller "bara pet" dådå. =)
Jag gillar "ovanliga" färger och vill gärna ha olika själv men jag har nog inga speciella önskemål den här gången tror jag.

Åldern är ju utifrån att hon sa att dom var 8 månader då vi hämtade dom, så det är väl lite ungefär.
Kvinnan som hade beställt marsvinen, tog inte ens hem dom till sig, hörde inget om nåt sjukhus utan bara att hon ångrade sig, så hon som tog hand om dom hämtade dom från transporten och hade dom inne först, men det funkade dåligt med sonens hund som hon också fick ta hand om, så därför fick dom flytta till uthuset. Hon hade ju inte nåt intresse av dom egentligen, kunde inget om marsvin, så hon hittade min hemsida via nån blocketannons och mailade och frågade om jag kunde ta dom. Sen efter två veckor här, kom det ytterligare en kull (då var kull nummer 1 ungefär 11-12 veckor)
Sen skrev hon också på mailen, att det var peruaner, men det såg vi ju direkt att det inte var.
Men är det nån härinne som känner igen historien och vet nåt om dom så skulle det ju vara intressant.
Creation? Någon?
Ja, när honornas stam saknas blir det ju svårt att göra någon särskilt exakt bedömning(eller någon större bedömning över huvud taget).
Black, golden och white är de mest sannolika färgerna. Kanske dyker det upp cream, kanske buff, det beror på vad mammorna bär på för anlag. Samtliga ungar lär förmodligen vara trefärgade, men enstaka kanske blir enfärgad i någon av de röda färgerna(golden, buff, cream, white), med eller utan vitt.
Eftersom pappan saknar rödögda släktingar i stammen lär han inte kunna ge rödögda avkommor, men man kan ju aldrig veta. Eventuellt finns det också 25% chans till choklad. Som du ser finns det inte mycket jag kan säga säkert. Det blir till att se.
Ungarna lär bli alpacor, pettar och kanske texlar/merinosar(det beror på mödrarnas anlag). Det finns ev. 25% chans till det sistnämnda i varje kull.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#8 Tack för ditt svar ändå.
Jag önskar mig såklart alpacor. nån enfärgad, nån rödögd med lilac i sig och sen många flerfärgade i snygga komibinationer. *haha*