Diarré
Lilla Alice har fått diarré. Jag antar att det är foderrelaterat, och förmodligen är det på grund av dåligt hö.
I förra höpåsen hittade jag nämligen två fjädrar, relativt stora sådana. Detta hittade jag inte förrän hon ätit en hel del av höet.
Hon har ingen kraftig diarré, bara något lös i magen. Pigg, men hon har gått ner något i vikt.
Vad kan jag göra med henne?
Jag ser inte det som ett absolut akutfall då hon är så pass pigg och glad som hon är. Hon äter inte så pass mycket hö som hon behöver för att hålla magen i trim, däremot piper hon gärna efter godis. Jag ger henne dock inga grönsaker/frukt, utan hon får pyttelite vitkål en gång om dagen mest för att få i sig C-vitamin.
Min Critical Care tog slut igår, tänkte köpa ny hos veterinären idag.
Köpa arrowrot, är det något bra? Hur mycket ska blandas i vattnet?
Vill inte tvångsmata henne för mycket. Då tappar hon kanske viljan till att äta själv helt.
Tacksam för lite hjälp med min älskling :-)
Testa risavkok. De brukar lugna magen. Jag har inget recept direkt, men kolla nätet. Koka lite ris i mycke vatten, sila av & ge vattnet när de svalnat.
Ha lite koll på pyret så inte diarrén blir värre. Om så skulle va måste du ge MASSOR av vätska…
#1 Tack, jag har gjort risavkok förr och jag tänkte ge lillen det också.
Blir hon inte bättre om någon dag kilar vi iväg till hennes veterinär. Men först tänkte jag pröva med risavkok/CC/hövatten/Arrowrot.
Alice är min ängel och mår hon sämre åker vi självklart till veterinären. :)
Låter som hon är i goda händer! :-) Hoppas de går över.
Blir det värre ge henne Diarsanyl. Finns receptfritt på apoteket. Ge 1 sträck 2 gånger om dagen i 2-3 dagar så är hon sig själv efter dess.
Konstigt, jag har inte fått någon påminnelse om att fler hade svarat på min tråd :S Men hur som helst har Alice fått veterinärtid till onsdag 27/10. Hon har inte gått ner mer i vikt, men varken blivit bättre eller sämre när det gäller magen.
Jag misstänker att det antingen är foderrelaterat eller hennes kindtänder, alternativt både och. Har märkt att hon smaskar en del och gapar med munnen precis som om något fastnar.
Hon äter lite hö, vitkål och morot får hon pyttelite av 1-2 gånger om dagen. Critical Care ger jag henne 2-3 gånger om dagen, ca 2ml per gång.
Finns det något mer jag kan göra för henne medan vi väntar på veterinärbesöket?
Som jag skrev i #4. Köp det, bättre än veterinär besök..
#6 Men om det är tänderna som spökar måste hon till veterinären ändå :( Och vad jag såg var det för akut diarré. Det är ju inte diarrén som kommit av sig själv, utan det har kommit av någon anledning.. Först trodde jag det var foderrelaterat men det är jag inte lika säker på nu längre.
Critical Care gör att hennes mage är i relativt fin form. Något konstiga korvar men finare än innan.. :)
Det hjälper emot all diarré..
#5 Bra att hon äter Critical Care :) Om hon bara äter lite grönsaker, försök få i henne broccolipuré (som du kan blanda med critical care) eller något annat c-vitaminrikt. Testa om hon vill äta persilja.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#9 Alltså det är inget fel på hennes aptit när det kommer till Oxbow pellets, vitkål och persilja. Hon får lite av allt varje dag, framför allt vitkål.
Idag såg jag lite framsteg, magen verkar komma igång ordentligt och även lite mer hö blev uppätet. Jag tänker dock fortsätta med Critical Care tills vi besöker veterinären då jag misstänker att magen kommer krascha igen ifall jag slutar….
Tack för tipset om broccolipurén. Kan man köpa det eller göra det själv? :)
Idag var Alice hos veterinären. Hon kollade över hela kroppen på henne, tänderna, lyssnade på lungorna, kollade i baken.Kände i buken och även på livmodern då hon haft livmoderinflammation innan.
Hon kunde inte hitta något fel, och under dagarna som gått har Alice börjat äta mer och mer hö :)
Hon får fortfarande Critical Care 2 gånger om dagen.
Så nu hoppas jag att det inte var något allvarligt och gamlingen får leva några år till :)
Om något av mina marsvin varit lösa i magen har de fått kligröt med Proviva. Bakterierna i proviva återställer balansen, och de har hittils fungerat bra. Även om det var ett bra tag sedan.
När jag tänker efter så gör jag ofta kligröt på Proviva nypon, så det kanske har en förebyggande effekt.
Nu verkar ju din gris vara på bättringsvägen, håller tummarna att allt går bra.