Slagsmål!!!
Skulle precis testa att sätta ihop mina 3 hanar för sista gången innan jag kastrera min bråkstake.
I början gick det bra men sedan rök den ensamma ihop med ledaren så tussarna var nära att flyga. Särade omedelbart på dem men nu fungerar inte "paret" som bodde ihop tidigare längre heller :/
De cirlkar runt varandra och hackar tänder. Kommer de också ryka ihop nu? 
MVH Erika :)
Ajdå :/ Var det inte någon som varnade för det i andra tråden?
Är nog bara hoppas på det bästa :/

Jo, var det säkert. Men vill inte utsätta min kille för sövningen om de nu skulle ha funkat.
Fy vad dum jag känner mig nu :(

Nu rider de på varandra, hackandet hörs inte lika ofta längre. Förhoppningsvis så gör de upp rangen igen också är det bra sen.
Slängde åt dem en varsin hötuss så de lugnade ner sig lite.
Hoppas hoppas, jag håller tummarna!

Min Gangster får flytta till en 100*50 cm bur nu. Vill inte riskera att de rycker ihop genom skiljegallret också.
Får ringa och boka tid för kastrering så fort som möjligt.

Vet att jag inte kan andas ut ännu, men nu sitter Bill och Bruno under samma "hus" ute i rasthagen iaf. De verkar ganska lugna för tillfället. Får se hur de reagerar inne i buren :/
Varför ska du kastrera ?
Du vet väl att de inte direkt ändrar sitt beetende för att du kastrerar honom?

veterinären jag var hos igår sa att kastrering kan hjälpa. var inne med mitt marsvin som hade fått ett bitsår som behövdes spolas ut, och då sa hon att kastrering var att tänka på
Marsvinen får inget ändrat beteende utan blir fortfarande lika haniga som innan.
Men TS marsvin ska väll kastreras så han kan gå med honorna?
#8 Då var den veterinären inte alls inläst på just marsvin eftersom de som fler andra här redan sagt tyvärr inte ändrar beteende utan det enda som händer vid kastrering är att de blir oförmögna till att producera barn.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Har pratat med "våran" veterinär samt olika uppfödare och dom säger samma sak att det inte ändrar deras beteende utan bara gör så att dom inte kan föröka sig. Om inte någon av dina hanar fungerar ihop skulle jag råda till att hitta en ny kompis som är yngre eller kastrera och sätta ihop honom med en hona.
Men som sagt en kastrering är mycket riskabel och det krävs mycket från ägaren med skötsel efteråt också.

Jag har kastrerat 3 marsvin (+ ägt 2 kastrerade marsvin), och jag kan säga att dom är likadana i beteendet som innan. Hackar tänder om dom hamnar tillsammans med en annan hane, direkt, och sen blir det bråk. Iofs kastrerade jag för att de skulle få gå med en hona, i och med att de var dominanta och bråkiga mot hanar.
#11 Ingreppet i sig är inte speciellt riskabelt om man gör det hos en professionell klinik, som t.ex roslagstull om man bor i stockholm. Vet dock inte om det finns speciellt många kliniker som är expert inom det området. T.ex mälarhöjdens veterinärpraktik använder väldigt riskabla metoder när de söver djuren, via narkosgas eller något.
Sen tycker jag inte att det krävs så mycket från ägaren efter ingreppet. Det enda du ska göra är att se till att marsvinet äter inom 24 timmar, byta underlag till något som inte fastnar i spånet, och hålla rent. Givetvis kolla så att såret ser fint ut också. Superviktigt.
Tillägger att jag, om jag var TS, INTE skulle kastrera mitt marsvin hos veterinären som sa att kastreringen kan ändra marsvinets beteende mot hanar! Varning där.
Vad gjorde du för förberedelser innan du satte ihop dem? Hur sammanförde du dem?
Rekommenderar dig att läsa artikeln "Att sammanföra marsvin" om du inte redan gjort det.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#7 Mycket väl medveten om att han inte förändrar sitt beteende. Eftersom han är så argsint mot hanar så får han gå med mina 4 honor istället. De är alla över 4 år och inte haft en enda kull så vill inte riskera deras liv. Därför ska bollarna innan han kan bo med dem.
#11 Har kastrerat 3 kaninkillar och 1 råttkille så är väl medveten om risken. Var ju det som var orsaken till att jag förökte sammanföra mina 3 killar en sista gång.
#12 Veterinären jag ska kastrera min kille hos har kastreta många djur och bara "tagit livet av" 1 kanin som också var sjuk innan ingreppet men som ägarna inte talade om för honom. Var inte jag som nämnde den veterinären heller…

#13 Var till en affär och köpte en ny fleecepläd för att det inte skulle lukta något om dem alls. Satte in "pallar" i hagen så de skulle kunna fly åt 4 olika håll om de skulle bråka. Gav dem 4 olika hötussar + att de hade lite goda grönsaker runt om.
Platsen där de släpptes ihop var köksgolvet, där ingen av dem varit då de inte får vara där egentligen.
Vi var 2 st som släppte djuren, jag släppte ner Bill och Bruno i ena änden och min mor släppte ner Gangster i den andra.
Bill och Bruno kollade sig lite runt och började "klucka" när den ena började röra sig framåt. Gangster kom i racerfart och nådde fram till Bruno först som han omedelbart började rida och bita på rygen/i nacken. Kanske 5 sekunder efter det ser Gansgter Bill och hackar tänder runt 2 sek innan han flyger på från sidan.
Och här får jag tag på en kvast och särar på dem.
Var riktigt otäckt att vara med om. Allt gick så extermt fort.

#14 Oops, såg det nu :) Sorry för det.
#15 Släppte ni ihop alla tre samtidigt? Var de badade innan?
Annars tycker jag att du kan testa att göra om proceduren igen. Bada dem först, torka dem handdukstorra och släpp först ihop Bill och Gangster och låt de gå tillsammans så länge att de vant sig vid varann (ett par timmar om det krävs för att få dem att acceptera varandra). Ta sedan upp Bill och släpp in Bruno istället. Låt Bruno och Gangster få göra upp tillsammans liksom Bill och Gangster. När de gjort det kan du släppa ner Bill till dem så alla tre får bekanta sig.
Skulle inte det funka tror jag tyvärr inte de kommer funka ihop för tillfället och då är den bästa lösningen nog att kastrera Gangster.
Som du säkert förstår är det nog lämpligast att göra det här på morgonen så man har god tid på sig under dagen. Lägg också ut små matbitar runt om i deras hage.
Håller tummarna för att det går bra om du bestämmer dig för att försöka igen.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#17 Ja, släppte ihop dem alla 3 samtidigt. Och ja, de var badade i grönsåpa väl utspädd såklart.
Saken är den att Bill och Gangster inte funkar ihop alls, de ryker ihop såfort de ser varandra. Gangster skulle säkert fungera bra med sin bror om de fick bekanta sig ordentligt i ny miljö först.
Men då försvinner ju hela idén med att jag skaffade de två. Skaffade dem mest för att Bill skulle få leva sitt liv fullt ut då han blev väldigt deprimerad när hans bror försvann. Också händer det här.
Känns för tillfället som att jag inte vågar sätta ihop dem en gång till. Mest för att Bill och Gangster burrar upp sig, hackar tänder och pang så är de i fullt slagsmål.
Kastrering blir nog bäst för alla, gangster mår ju knappast bra av att bo i egen bur heller. Men det är det att han är rädd för människor, han är mycket blygare än hans bror. Är rädd att det ska påverka sövningen och hans överlevnad.