Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 629 ggr
dreamiz
0

pälstuggande?

Det verkar som att mitt unga marsvin, drygt 2 mån, tuggar päls på en äldre burkompis. I varje fall har hon blivit lite kal o det känns som om pälsen är tuggad. Har kollat efter Ohyra men kan inte se något, o de andra två är fina i pälsen. Så tänkte jag om det kunde va att hon går emot i huset tex men då borde det kala vara där hon är som tjockast tycker jag.

Har inte sett den lilla tugga men kan inte komma på nån annan förklaring.

Går det att få henne sluta tugga? Eller nån som har nån annan förklaring/tips?? Har inte råkat ut för detta förut.

Kan tillägga att hon som blir tuggad är korsning slät/långhår (då jag hört att en del långhår blir tuggade.)

Thea-Cazzy
0

Jag vet inte anledningen, men mitt tips är nog att försöka sysselsätta "pälstuggaren" med hö och andra saker.

Lycka till! Glad

idipidi
0

Om man verkligen fått en riktig pälstuggare brukar mycket hö och annan sysselsättning inte hjälpa. Av någon anledning är långhårspälsen godare än annan päls.

Delvis är såna där beteenden ärftliga.

dreamiz
0

Hö o annat att tugga på finns alltid i buren o hö har de verkligt gott om.

Jag har också hört att långhårspälsen ska va godare o Vanessa är ju korsning lång/korthår så… O jag vet ju inget om Wunja då hon är köpt i zooaffär. Men trist är det att se hur Vanessa blir tuggad… Kanske att jag ska ändra i flocken när jag får hem mina nya marsvin, om Wunja inte tuggar på dom.

FeliciaS
0

Många marsvin som inte är sysselsatt brukar börja tugga på andra marsvins (eller i vissa fall sin egen) päls… Ge henne mer grejer att sysselsätta sig med, inte bara mat utan lite leksaker.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus