Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2117 ggr
Johannana
0

Ledsen :(

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kolla vad små burar de har i usa. Höhäck har de också.. Jag vet att det står att h'n ska skaffa en större bur men jagundrar hur någon skulle kuna köpa en så liten bur över huvud taget :S

Johannana
0

dethär är däremot en bur :P.

Lyan
0

Buren i #0 påminner om en Dunabur, de säljs i Sverige. Kommer ihåg att jag hade en kanin (!) i en sådan när jag var liten Gråter

Den andra buren är ju helt klart bättre, såg inte hela filmen bara de första 2 minuterna. Jag tycker bokhylleburar är bättre men jämför man med de andra burarna är nästan vad som helst ett himmelrike! Dock ser "hyllorna" på översta våningen totalt livsfarliga ut!

Johannana
0

nr 2  är definitivt inte den bästa buren men det var den största jag hittade :P. Alla de andra burarna på youtube är fulla med tyger,leksaker och höhäckar. Marsvin leker ju inte så mycket med leksaker(vad jag har hört) så det blir ju jättetrångt om man stoppar hela buren full med nallebjörnar..

Lyan
0

#3 Mina har kuddar och nallar och älskar dem :-D Leksaker kan man också ha, men de får ju anpassas till just marsvin, hus att gömma sig i och hoppa upp på, rör, tunnlar, hängmattor mm.

Jag har min 15kvm bur på Youtube, fast jag är inte så duktig på att marknadsföra mig så den dyker aldrig förren efter massor av sökningar :-(

gickan87
0

Kanske är ett oplanerat köp så h*n tog sin gamla hamsterbur?
Fast tyvärr är det ju vanligt att masrvin får sitta i för små burar :(

#4 du har inte lust att länka till den? blev nyfiken ju :)

MVH Erika :)

Johannana
0

#4 blev okså nyfiken.Länka please

Men h*n sade ju att h*n hadde haft det ena marsvinent ett år och den andra i 2 månader :S. Jag hadde ochså en liten bur(inte så liten) i början men nu har grisarna en 120*60.

Lyan
0

Här kommer den :-) Ni behöver inte bry er om allt mitt pladder :-P Den är inte uppdaterad och det är ganska rejält omgjort nu, ska gör aen ny film när jag giter :-)

Johannana
0

wow,den va stor och snygg :D

Johannana
0

du har väll ett helt rum till grisarna antar jag?! undrar, är du uppfödare? jättekul  bur :)

Miolina
0

#7 det där kan man kalla bur :) dom måste nog trivas :)

Min blogg hittar ni här

Lyan
0

Ja, de har ett helt rum nere i källaren :-) Jag har fött upp i rätt stor skala innan men pga hälsan har jag minskat ner till ca 2-3 kullar om året. Buren är inte alls så stor nu, hade Ringorm i våras och det kostar så extremt mycket pengar att fylla upp med spån så nu har de ca 4 kvm men får vara ute och springa på golvet många timmar i veckan.

Men nog med trådkap för denna gången :-)

Jag tycker att 120*60 är helt ok om marsvinen får springa ute. Tyvärr är det många okunniga som köper de mindre burarna för de är billigare och praktiskare. Eller som jag när jag var liten och köpte den buren jag hade råd med till min kanin, ingen sa något alls om det :-(

Det svåra är att nå ut till dem som köper genom djuraffär, eller som köper så billigt som möjligt för att få tyst på barnens tjat :-(

Burar som den i #0 och den orangea i #1 dyker upp med jämna mellanrum på Blocket. Problemet är att de går inte att använda till något, de är för små för alla utom typ hamstrar men de tar sig igenom gallret istället.

Jag har jobbat i en zoobutik och praktiserat i en butik som främst vänder sig till häst och lantdjur men som även har hund, katt och smådjurstillbehör så jag har haft många chanser att kolla alla burar som går att ta in i butiken. De vanligaste burarna kommer från Ferplast (tex Dunaburen) och förra året hade Ferplast 1 eller 2 burar som var godkända till kanin! Jag vet inte hur många burar de marknadsförde som kaninburar som var för låga i taket men det var massvis! Den vanligaste storleken till kanin var 100*50 men de har även 120*60 och 140*? Tror bara det var 140-buren som var godkänd i taket. Sist jag kollade hade de faktiskt höjt några av taken, men marsvinsburarna är lika små :-( Även fågelburarna är yttepyttesmå.

De burar som säljs på ställen som Harald Nyborg, Rusta med flera mår jag illa av bara att tänka på! Rusta hade ett tag hamsterburar som var 25*25 tror jag, men det försvann fort, förhoppningsvis för att de var olagliga och inte för att folk köpte slut på dem

[Aquelegia]
0

Blir illamående av vad som kallas för marsvinbur uscha ! Senast jag var i djurbutik när det var folk där så köpte dem ETT! ensamt marsvin med en sådan liten bur och hon som ägde butiken hade hand om dem utan att ens nämna det minsta i hur opassande och olagligt det är att skaffa ett marsvin(hörde att dem sa att dem inte visste ngt om marsvin men ville ha hjälp att skaffa) sedan dess frågar jag ingetnting i djurbutiker utan läser på själv och köper sedan vad jag vet är bäst för mina grisar. får bla mycket tips från forumet :)

Johannana
0

25* 25`?! vet inget om hamstrar men det är den minsta bur jag någonsin har hört om!!

Tina
0

Ja en bur på 25*25 är inte laglig ens till en dvärghamster. Fungerar kanske som transportbur dock.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Lyan
0

#12 Jag hade en tjej hemma hos mig häromdagen som var intresserad av Bus. Jag visste att hon hade djuraffär men det lät som hon ville ha Bus som "privatdjur". Hon blev ju naturligtvis jättekär i honom när hon såg honom och när jag började fråga om hur han skulle bo och så sa hon att hon redan hade två yngre hanar i en 120 bur, jag sa då att det skulle aldrig gå med tre lika gamla hanar i en så liten bur. Då sa hon att hon hade flera burar så han kunde bo där och jag sa att i så fall kunde hon tinga honom, men fick inte hämta honom förrän hon hade skaffat en kompis till honom, sa också att han inte fick användas i avel. Då visade det sig att det var precis vad hon tänkte göra och hon blev irriterad över att jag inte sagt det innan hon kom dit, men hur skulle jag kunna veta det om hon inte frågar :-/

#13 Samma här :-( Det enda de burarna hade dugt till var transportburar. Tror det var Harald Nyborg som marknadsförde en bur som stor fågel- eller papegojbur och den buren var knappt lagligt för undulater :-(

[Licroana]
0

Sånt här otroligt hemskt, men man bör vara medveten om att deyya inte bara pågår i usa , många i sverige har såna här också.

Tycker det är riktgt hemskt och hoppas det tar slut snart…:/

Förmodligen skulle mycket av sånna här missförhållanden försvinna om det blev förbjudet att sälja smådjur i djuraffär.

Lyan
0

#14 Gallret var dessutom så brett att allt under guldhamster hade kunnat ta sig igenom.

Positivt är iallafall att Harald Nyborg inte längre säljer en utebur som kaninbur utan bara till marsvin (dock är den fortfarande pytteliten)

Virvlan
0

Liten bur för två marsvin.. men för en funkar de väl?

Åhh uppfödning av marsvin :) vad mysigt :)

FeliciaS
0

#18 Marsvin är flockdjur och ska inte vara ensamma, så buren är helt oacceptabel för marsvin över huvudtaget.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus